Trådlöst eller tråd?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Trådlöst eller tråd?

Inlägg av ZX Spectrum »

Sitter i min nya lägenhet nu och funderar på om det är lönt att försöka dra comhem-kabeln genom väggen in i sovrummet eller om jag ska köra trådlöst?
Verkar inte göra några förluster när det gäller hastigheten med trådlöst. Körde bredbandskollen och fick hastighet på 9,92 Mbit ner och 1,12 Mbit upp. Jag betalar för 10/1.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Trådlöst eller tråd?

Inlägg av Kirill »

Kör nog hellre trådlöst med riktade antenner in till sovrummet :)
Samt stänger av SSID på routern och INTE kör med deras trådlösa d*nga de skickar med utan med något bättre som du själv kan kontrollera fullt ut ;)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Själv kör jag tråd. Grannen kör trådlöst. Jag kommer upp i 1.4Mbit på båda ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Pontus Öhman skrev:Kör nog hellre trådlöst med riktade antenner in till sovrummet :)
Samt stänger av SSID på routern och INTE kör med deras trådlösa d*nga de skickar med utan med något bättre som du själv kan kontrollera fullt ut ;)
Just säkerheten jag är orolig för. Lösenord har jag redan men lite mer handpåläggning kanske är att föredra.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Att inte broadcasta ssid och mac-filtrering är bara onödigt krångel som kan vara en felkälla. De bitarna kliver man lätt igenom med samma verktyg som man knäcker WEP med. WPA2 och ett starkt lösenord är vad som gäller.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

bjoost61 skrev:Att inte broadcasta ssid och mac-filtrering är bara onödigt krångel som kan vara en felkälla. De bitarna kliver man lätt igenom med samma verktyg som man knäcker WEP med. WPA2 och ett starkt lösenord är vad som gäller.
Bra tips. Kommer inte ihåg vilken kryptering jag har men ska ändra till wpa2. Slår nog ihop två av mina lösenord och får därför ett lösenord på 16 tecken med stora och små bokstäver samt siffror som jag lätt kommer ihåg.
Bild
banderollup
Kontakt:

Inlägg av banderollup »

Om det bara är ett hål i väggen så borra på! Det är mitt tips!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

För slösurfande så funkar ju trådlöst fint. Men till allt annat så är det helkasst. (dålig bandbredd, stor risk för packetloss, mycket hög latency. osv...).

Ang säkerhet så är det ju som sagt bara WPA2 och ett hyffsat lösen så är det säkert och bra.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"