problem vid start.

psu

problem vid start.

Inlägg av psu »

tja!
nu e det så att jag har instalerat ubuntu genom live cdn.
det enda sätet att få igång live cdn var genom att välja uplösning 1024*768 32bit annars så blir det massa sträck och konstiga färger om man har en annan upplösning ..
så efter instalationen så ska den starta då hadde den en annan upplösning då blir det massa sträck och färger så man inte ser nåt..

så är det nån som kan ge förslag på hur jag ska lösa prolemet?

:):)

Amd 64 3000+ @ 2.0 ghz
1 ram
nvidia gForce 6600 256mb
Senast redigerad av 1 psu, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: problem vid start.

Inlägg av mcNisse »

Starta i recovery mode.
Konfigurera om xservern. Du får en massa frågor som du måste svara på.
dpkg-reconfigure xserver-xorg
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Har du installerat drivrutinerna för ditt grafikkort?

Detta gör du genom att installera paketen nvidia-settings och nvidia-glx och sedan köra:

Kod: Markera allt

sudo nvidia-glx-config enable
Tror att det skall räcka. Tänk på att du antigen måste starta om datorn eller, smidigast, starta om X-servern genom att trycka Ctrl+Alt+Backspace.

För att installera paket kan du leta upp Pakethanteraren Synaptic och söka efter paketen. Om de inte hittas kan du gå in i Inställningar -> Förråd (Repositories) och se till att "Restricted" är aktiverat.

För att få nyare drivrutiner kan du kolla in http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy och följa Option 1.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
psu

Inlägg av psu »

DeepThought skrev: Har du installerat drivrutinerna för ditt grafikkort?

Detta gör du genom att installera paketen nvidia-settings och nvidia-glx och sedan köra:

Tror att det skall räcka. Tänk på att du antigen måste starta om datorn eller, smidigast, starta om X-servern genom att trycka Ctrl+Alt+Backspace.

För att installera paket kan du leta upp Pakethanteraren Synaptic och söka efter paketen. Om de inte hittas kan du gå in i Inställningar -> Förråd (Repositories) och se till att "Restricted" är aktiverat.

För att få nyare drivrutiner kan du kolla in http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy och följa Option 1.
hur ska jag instalera drivutiner jag kan inte se nåt på skärmen efter att den har laddat klar?
går det att instalera drivutinerna genom live cdn för den kan jag få igång för att där går det att ändra upplösning innan start..
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah, förlåt, läste inte att du inte såg något, trodde bara att det såg konstigt ut. Läser noggrannare nästa gång  :-[

När det bara ser konstigt ut skall du trycka Ctrl+Alt+F1, så bör du komma in i terminalläge och kan logga in.

Sedan kan du köra:

sudo apt-get install nvidia-settings nvidia-glx
och sedan

Lösenordet du måste ange är ditt eget. För att sedan komma tillbaka trycker du Ctrl+Alt+F7 följt av Ctrl+Alt+Backspace, men du kan lika gärna starta om datorn. Tror det skall vara rätt nu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
psu

Inlägg av psu »

DeepThought skrev: Ah, förlåt, läste inte att du inte såg något, trodde bara att det såg konstigt ut. Läser noggrannare nästa gång  :-[

När det bara ser konstigt ut skall du trycka Ctrl+Alt+F1, så bör du komma in i terminalläge och kan logga in.

Sedan kan du köra:

sudo apt-get install nvidia-settings nvidia-glx
och sedan

Lösenordet du måste ange är ditt eget. För att sedan komma tillbaka trycker du Ctrl+Alt+F7 följt av Ctrl+Alt+Backspace, men du kan lika gärna starta om datorn. Tror det skall vara rätt nu.
hmm ok var jag ska köra de koderna? :)

**Edit jag testa Ctrl+Alt+F1 men det samma problem där det konstig bild massa sträck osv.
Senast redigerad av 1 psu, redigerad totalt 22 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"