Installera Ubuntu på SSD, hemmapp på annan disk?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Skirner
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Installera Ubuntu på SSD, hemmapp på annan disk?

Inlägg av Skirner »

Hej.
Funderar på att installera ubuntu på en SSD, och köra hem-mappen på en annan disk, så jag inte fyller ut SSD'n så mycket.
Men min fråga är.. Installeras alla program i hem mappen, eller läggs dom nån annan stans? eftersom det ligger en massa .xxxx mappar där. (?)

Vill ju ha systemet och programfilerna på ssd'n.
Och min hem mapp på en annan disk.

Är ganska ny med Ubuntu. Installerade 10.10 för ungefär två veckor sedan, så har inte riktigt full koll på hur/var saker installeras.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Installera Ubuntu på SSD, hemmapp på annan disk?

Inlägg av Konservburk »

I hemkatalogen ligger bara dina personliga inställningar till programmen. Själva programmen hamnar mestadels under /usr om du installerar via pakethanteraren.
Skirner
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Skirner »

Så det ska alltså funka bra att köra andra disken som /home om man ställer in det under installationen? :)
Kom på en sak till. Visst är det bäst att köra även swap partitionen på ssd'n?
Har 6GB Ram minne i datorn, vad rekomenderas för storlek på swap?

Har en 64gb ssd som väntar på installation :)

Har förövrigt installerat det mesta via Programcentralen för Ubuntu, men antar att det är istortsett samma sak som synaptics, fast lite enklare.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Skirner skrev:Så det ska alltså funka bra att köra andra disken som /home om man ställer in det under installationen? :)
Ja.
Skirner skrev:Kom på en sak till. Visst är det bäst att köra även swap partitionen på ssd'n?
Jag vet inte hur det är numera, men förr ville man inte använda en SDD till saker som skrevs mycket och ofta eftersom det förkortade livslängden. Ingen swap samt filsystem utan journal och ingen atime.
Skirner skrev:Har 6GB Ram minne i datorn, vad rekomenderas för storlek på swap?
Det beror på vad du ska göra? Tänker du använda viloläge så vill du ha minst lika mycket swap som RAM. Annars kan du nog komma undan med betydligt mindre, till och med helt utan swap, åtminstone om du inte tänker redigera en massa jättestora bilder.
Skirner skrev:Har förövrigt installerat det mesta via Programcentralen för Ubuntu, men antar att det är istortsett samma sak som synaptics, fast lite enklare.
Ja, det blir samma resultat.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"