Kan inte aktivera dom visuella effekterna
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kan inte aktivera dom visuella effekterna
En liten stund efter att jag har startat datorn, kan jag aktivera dom visuella effekterna, sen stängs dom av och kan inte aktiveras igen. Hur kan det bli så? I och för sig har jag aldrig kunnat använda dom tidigare heller, men ibland får jag lust att pröva lite såna program som kräver effekter.
Kortet är ett äldre nVIDIA.
Kortet är ett äldre nVIDIA.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Kan inte aktivera dom visuella effekterna
prova System->Administration->Hårdvarudrivrutiner
eller gå till System->Inställningar->Utseende->Fliken Visuella effekter
eller gå till System->Inställningar->Utseende->Fliken Visuella effekter
- Svento
Ja, det är alltså det som inte går. Jag får beskedet att dom inte kan aktiveras.
Jag gissar att det kan bli svårt att fixa, det är bara de nyare drivisarna, som till fullo stöder grafisk extravaganza har jag iallafall fått för mig. Mitt gamla/billiga graffekort stödde iofs visuella effekter om jag valde den drivis som OS:et själv föreslog av de ickefria, men sen så krashade hela X, så jag valde att använda en fri drivis Utanför ämnet: (omskrivning för att jag inte kommer ihåg namnet på den här defaultdrivisien, någre Nååveu, typ...) istället, inga visuella effekter, men inga krashar heller. 

- Svento
[quote="Peetra" (..) inga visuella effekter, men inga krashar heller.
[/quote]
Jag börjar luta åt det jag också. Det är alltid när jag ska börja försöka installera krims-krams som Cairo-Dock och liknande som det kraschar. Jag använder datorn till att läsa av e-post, kolla platsannonser och lite Youtube-klipp, samt titta på lite tv-repriser, typ. Det kräver inte mycket, utan det är mest att man vill att allt det ska fungera. Men en rolig grej med Linux är ändå att man kan ändra allt... Ibland får jag för mig att jag ska försöka arrangera allt så där som jag egentligen vill ha det, och då går det åt helvete. Jag försöker i stället ha ambitionen att få allt att fungera som i XP och trösta mig med att det är gratis och att jag får en högre prestanda.

Jag börjar luta åt det jag också. Det är alltid när jag ska börja försöka installera krims-krams som Cairo-Dock och liknande som det kraschar. Jag använder datorn till att läsa av e-post, kolla platsannonser och lite Youtube-klipp, samt titta på lite tv-repriser, typ. Det kräver inte mycket, utan det är mest att man vill att allt det ska fungera. Men en rolig grej med Linux är ändå att man kan ändra allt... Ibland får jag för mig att jag ska försöka arrangera allt så där som jag egentligen vill ha det, och då går det åt helvete. Jag försöker i stället ha ambitionen att få allt att fungera som i XP och trösta mig med att det är gratis och att jag får en högre prestanda.
- Osprey
- Kontakt:
Titta efter vad det är för kort du har med "lshw -class display"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Svento
jhwh@jhwh:~$ lshw -class display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display
description: VGA compatible controller
product: NV11DDR [GeForce2 MX200]
vendor: nVidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: b2
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=32 maxlatency=1 mingnt=5
resources: irq:16 memory:e0000000-e0ffffff memory:d8000000-dfffffff(prefetchable) memory:e1000000-e100ffff(prefetchable)
jhwh@jhwh:~$
*-display
resources: irq:16 memory:e0000000-e0ffffff memory:d8000000-dfffffff(prefetchable) memory:e1000000-e100ffff(prefetchable)
- Osprey
- Kontakt:
MX 200 står i readme-filen för Nvidias driver under "The 96.43.xx driver supports the following set of GPUs", så det är alltså den du ska se till att ha installerad och igång... om du nu inte vill ha den öppna Nouveau-drivern istället, men den är så sett ännu inte färdig och fortfarande under utveckling...Svento skrev:jhwh@jhwh:~$ lshw -class display
*-display
[EDIT] Det syns alltså i din utskrift att du kör nouveau, men du skulle antagligen få bättre funktion med 96.43.xx...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- Svento
Så vad ska jag göra då?
Tryckte på fel knapp. Ctrl + Windowsflaggan och kursorn betedde sig som när man petar i en vattenpöl med fina vågor och allt. Det går också att "kasta smörgås".
En tidigare erfarenhet är olyckan med Ctrl + Alt och man kunde med musen vrida fram kuben.
Förresten kuben är tom på insidan. Lock och botten är enfärgad. Hur får man något vackert dit? En fisk, burfågel eller liknande?
Nu är frågan hur kan man läsa sig till detta. Var finns handledningen för dom visuella effekterna? Finns adresser för fina videoklipp, YouTube eller liknande? Svårt att bara gå på intuition, då inga längre hunna ubuntuvänner finns tillhands.
En tidigare erfarenhet är olyckan med Ctrl + Alt och man kunde med musen vrida fram kuben.
Förresten kuben är tom på insidan. Lock och botten är enfärgad. Hur får man något vackert dit? En fisk, burfågel eller liknande?
Nu är frågan hur kan man läsa sig till detta. Var finns handledningen för dom visuella effekterna? Finns adresser för fina videoklipp, YouTube eller liknande? Svårt att bara gå på intuition, då inga längre hunna ubuntuvänner finns tillhands.
Den får du översättachrister skrev:då inga längre hunna ubuntuvänner finns tillhands.

Bilder på kubens översida/undersida/bakgrund hittar du via
System/Inställningar/Inställningshanteraren CompizConfig/Aktivera Skrivbordkub/Appereance.
Där kan du lägga valfri bild under Top, Bottom och Skydome.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Tackar för de goda råden. Bilden rymdes först inte med, men efter måttbeställning 1000 x 1300 px kom katten med. Färgerna var gulnande, men ändrade den valda färgen till 255,255,255 och färgerna på katten blev också rätt. Har nu katten i lådan med grubles hjälp.
Det fanns också en ruta att bocka för för att skala bilder.
Försökte få bild i botten på kuben, men lyckades inte. Det blev en bakgrundsbild till kuben istället. Var hittar man stället för bild till kubbotten?
Försökte få bild i botten på kuben, men lyckades inte. Det blev en bakgrundsbild till kuben istället. Var hittar man stället för bild till kubbotten?
Du måste ha Compiz Fusion Plugin Extra installerat för att lägga in bild i Top/botten
Compiz Wiki Kolla under Compiz Plugins Extra, Cube Caps
Compiz Wiki Kolla under Compiz Plugins Extra, Cube Caps
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- Svento
Jag kan inte använda Compiz alls, för det kräver att man kan aktivera visuella effekter.
Har i System/Administration/Hårdvarudrivrutiner fått aktiverat: Accelererad grafikdrivrutin NVIDIA (version current) [Rekommenderad].
Under System/Inställningar/Utseende/Visuella effekter är inget av de tre alternativen förbockade. Har försökt bocka för, men ingenting fastnar.
Trodde jag haft problem med ett ATI Radeon kort, som också gick varmt ca 70°C. Det byttes ut till NVIDIA Geforce 8400 GS ett tyst kort utan störande fläkt. Temperaturen hålls också låg ca 30°C.
Har också Compiz Fusion Plugin Extra installerat. Till Inställningshanteraren CompizConfig verkade det som om några flera förbockningsalternativ skulle ha kommit. Men Förstår inte kolla under: Compiz Plugins Extra Hittar inte sådan rubrik. Cube Caps verkar inte ha fått några tillägg med Compiz Fusion Plugin Extra installerat. Verkar inte ha hittat ändringsmöjligheter för den vita lådbotten. Problemet kan vara att det inte finns, att det svenska språket är vilseledande eller att det krävs fler än två ögon. Förståndet kan det ju inte vara fel på.
Under System/Inställningar/Utseende/Visuella effekter är inget av de tre alternativen förbockade. Har försökt bocka för, men ingenting fastnar.
Trodde jag haft problem med ett ATI Radeon kort, som också gick varmt ca 70°C. Det byttes ut till NVIDIA Geforce 8400 GS ett tyst kort utan störande fläkt. Temperaturen hålls också låg ca 30°C.
Har också Compiz Fusion Plugin Extra installerat. Till Inställningshanteraren CompizConfig verkade det som om några flera förbockningsalternativ skulle ha kommit. Men Förstår inte kolla under: Compiz Plugins Extra Hittar inte sådan rubrik. Cube Caps verkar inte ha fått några tillägg med Compiz Fusion Plugin Extra installerat. Verkar inte ha hittat ändringsmöjligheter för den vita lådbotten. Problemet kan vara att det inte finns, att det svenska språket är vilseledande eller att det krävs fler än två ögon. Förståndet kan det ju inte vara fel på.
Tror jag hittade stället
http://wiki.compiz.org/Plugins/Cube#Caps
Sökte under System istället för på nätet i Compizhandledningen .
Bara att läsa och studera nu då.
Det fanns ju en handledning för Compiz!
http://wiki.compiz.org/Plugins/Cube#Caps
Sökte under System istället för på nätet i Compizhandledningen .
Bara att läsa och studera nu då.
Det fanns ju en handledning för Compiz!
Här är en som verkar köra 3d med nVidia geforce2 MX200 kortet.
och så tröttnar man ändå på det eller sabbar det efter några veckor.
Det brukar kosta mer än det smakar dom sista finjusteringarna,Svento skrev:Ibland får jag för mig att jag ska försöka arrangera allt
så där som jag egentligen vill ha det, och då går det åt helvete.
och så tröttnar man ändå på det eller sabbar det efter några veckor.
Jag har ju 3D-fönster, vatteneffekt, geléaktiga fönster, bakgrund till kuben, katten på locket och tre roterande kugghjul inne i kuben. Det är ju mycket att imponera med. Bara den vita botten i kuben, som kunde få ett lyft, men det klart vita med RGB 255, 255 och 255 är ju enastående och det vitaste, som finns i datorn. Dessutom hittades ju handboken för Compiz.
Kanske senkomna lärdomar om det blir något helt annat med nästa Ubuntu-version.
Kanske senkomna lärdomar om det blir något helt annat med nästa Ubuntu-version.
- Svento
Nu har jag bytt tillbaka till mitt gamla ATI Radeon 9600, och så länge jag har drivrutinerna aktiverade får jag lika bra grafik som med NVIDIA-kortet. Plus då att allt annat fungerar som det ska, så att systemet inte öppnas i låggrafikläge.
Att få till krims-kramset är lågprioriterat, men jag undrar ändå om nåt finns att göra för att få igång kortet ordentligt. Jag vill i alla fall pröva hur det blir om man aktiverar dom visuella effekterna om det överhuvud taget är möjligt. Helst ska det vara skapligt riskfritt också, så att inte hela systemet börjar svaja.
Att få till krims-kramset är lågprioriterat, men jag undrar ändå om nåt finns att göra för att få igång kortet ordentligt. Jag vill i alla fall pröva hur det blir om man aktiverar dom visuella effekterna om det överhuvud taget är möjligt. Helst ska det vara skapligt riskfritt också, så att inte hela systemet börjar svaja.