epostserver

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
norhager

epostserver

Inlägg av norhager »

Är det någon som kan tipsa mig om ett bra serverprogram för epost, vi har nu ett som är gjort för windows men vill byta ut windows på den datorn till linux. behöver inte vara nått stort men helst med rättstavning och adressbok
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: epostserver

Inlägg av johanre »

Det är en *väldigt* bred fråga.... och därför svår att vara på utan mer information. Vad kör ni idag?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

johanre skrev:Det är en *väldigt* bred fråga.... och därför svår att vara på utan mer information. Vad kör ni idag?
"bred fråga" det förstår jag inte hur tycker du att man ska fråga om man söker ett program som ska hantera epost jag kan tillägga att det ska vara för webbmail.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

:) Ganska enkelt; beroende på vad du är ute efter så finns det säkert ca 50 olika lösningar för e-post servrar. Men ok, du nämner webmail. Om jag räknar upp några alternativ:
  • Squirrelmail
  • Google Apps
  • OpenXchange
  • Zimbra
  • Scalix
  • Zarafa
Både Squirrelmail och Google Apps kommer att vara väldigt enkla att sätta upp. Google Apps kör dessutom på Googles servar så då slipper du det besväret. Övriga kräver lite större insats men kan vara nog så givande när väl allt är på plats.

Sen finns ju såklart MS Exchange - men jag antog att du ville ha ett fritt alternativ... :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"