Tre modem i Danmark&Sverige

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
jolindbe
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Tre modem i Danmark&Sverige

Inlägg av jolindbe »

Hej!

Jag har mobilt bredband med tre på ett Huawei E122, som jag fått att fungera i mitt Ubuntu 10.04 med lite usbmodeswitch.

Jag bor dock större delen av tiden i Danmark, detta är anledningen till att jag valde Tre som leverantör, då jag surfar gratis i deras nät i både Sverige och Danmark. Detta funkade smärtfritt tills nyligen, då jag plötsligt möts av ett meddelande när jag ansluter, som säger att jag är ansluten utomlands, och att det kommer att kosta pengar per MB. Jag kopplar direkt ner, och det visar sig senare att jag betalat 14,28 kr för 155 kB surf, eftersom mitt modem valt att koppla upp sig mot danska telenor.

Jag kontaktar Tre, som säger "Visst, vi spärrar utländska leverantörer". Efter det kan jag inte alls ansluta i Danmark - för de har även spärrat Tre i Danmark. När jag pratar med dem igen får jag veta att det inte finns några andra alternativ, men i Windows kan man se vilket nätverk som man ansluter till i deras lilla program.

Jag var på vippen att avsluta abbonemanget när jag såg att det fanns en ruta i "Nätverksanslutningar">"Mobilt bredband">"Avancerat" som heter "Nätverk". Vad är den till för? Kan jag där speca namnet på de nätverk som den får ansluta till? Jag har försökt googla, men utan resultat.
m!rage

Re: Tre modem i Danmark&Sverige

Inlägg av m!rage »

Var hittar du den inställningen? Ser det inte ut så här för dig?
Bilagor
natverk.png
natverk.png (32.21 KiB) Visad 482 gånger
jolindbe

Inlägg av jolindbe »

Om man klickar på "Redigera" kommer denna upp:
Bilagor
tre.jpg
tre.jpg (37.52 KiB) Visad 470 gånger
m!rage

Inlägg av m!rage »

Eftersom ditt APN är för Tre fattar jag inte varför den skulle koppla upp sig mot Telenor. I mina inställningar har jag en kryssruta där man kan välja att tillåta roaming eller inte (ifall ens egna nät inte finns), men det är kanske nytt för Maverick och du kör Hardy eller? (enligt din profil)
jolindbe

Inlägg av jolindbe »

m!rage skrev:Eftersom ditt APN är för Tre fattar jag inte varför den skulle koppla upp sig mot Telenor. I mina inställningar har jag en kryssruta där man kan välja att tillåta roaming eller inte (ifall ens egna nät inte finns), men det är kanske nytt för Maverick och du kör Hardy eller? (enligt din profil)

Oops, sorry. Jag kör Lucid, men har inte uppdaterat min profil.
Finns det alltså en ruta i din motsvarande dialog där du kan kryssa i "tillåt inte roaming"? Eller ligger kryssrutan någon annan stans?
m!rage

Inlägg av m!rage »

telenor.png
telenor.png (53.06 KiB) Visad 446 gånger
Men jag är inte säker på att det är det du söker. Dra igång 10.10 från en Live-CD och testa vetja
Skriv svar

Återgå till "Internet"