Dead-Link + Ubuntu = Fail all over!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Dead-Link + Ubuntu = Fail all over!

Inlägg av Kirill »

Satt ett tag och funderande vart fasen ska jag posta detta inlägg... Eftersom jag vill lyfta fram en diskussion gällande D-Link (Dead-Link) och hur ofattbart uselt deras produkter fungerar under Ubuntu!

Jag vet att jag inte är ensam om detta på forumet, för att inte nämna över lag i Ubuntuvärlden. Men frågan är bara på vilken del felet är? Är det i D-Links produkter? Eller är det i Ubuntu?

Som vi vet idag så är dessa produkter "felande" och fungerar knappt ihop med Ubuntu:

Routrar:
* DIR-635
* DIR-615
* DIR-XXX (Kommer inte ihåg versionsnr just nu)

Accesspunkter:

Trådlösa kort:

Tänkte på om vi samlade ihop ett gäng för att se hur mycket/många vi får ihop, så tänkte jag lyfta upp detta mot Canonical och höra vad de anser att vi ska göra?

För själv är jag just nu så innerligt le morsans DIR-635 så den åker nu vilken dag som helst :D

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Dead-Link + Ubuntu = Fail all over!

Inlägg av Hund »

Jag förstår inte hur lågbudgetsroutrar kan vara Ubuntus fel? Köper man skit så får man skit helt enkelt. :P Och det spelar ingen roll vad du har för OS, en router är en router och har inget med datorn att göra så sett.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Har du alltså erfarenhet utav att dessa "routrar" fungerar bättre mot motsvarande datorer med Windows installerat?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har en DIR-615 som funkar perfekt med ubuntu. Det har varit mer problem för sönerna att koppla upp sej från windows. Den ena av deras datorer funkar perfekt med ubuntu men inte när han kör windows. Spelkonsollerna funkar också bra med den routern.

Nu fick vi en ny router när vi bytte ISP och den routern funkar även med windows. Det tycks alltså vara lite olika när det gäller d-link, kanske mer ojämn kvalite än att det skulle funka dåligt i just ubuntu?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
m!rage

Inlägg av m!rage »

D-link DWL-G650+ (PCMCIA-kort) baseras på Texas Instuments ACX111-krets som inte fungerar out-of-the-box i Ubuntu, däremot finns en öppen drivare om man orkar kompilera in den i kärnan själv (vilket jag inte har gjort).

Det är väl ganska känt att många D-link produkter inte fungerar så bra i Ubuntu men det är väl knappast Canonicals fel. Är det inte D-link själva som varit lite slappa i utvecklingen av drivrutiner?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Behövs ju inte direkt någon drivare för att få en router att fungera ^^
Men jag börjar mer och mer tippa över att det är Dead-Links sk*tsaker som inte pallar av "trycket" att ha fler än ett mycket fåtal enheter anslutna mot sig.

Mjaa, lågbudget och lågbudget O_o Min WNR-3500L från Netgear fungerar hur bra som helst och den köpte jag för 300:- helt ny på Blocket (Dock går den ju nu på strax över 500:-). Fast visst hade jag hellre haft nå Cisco hemma, som man kan lita på *hehe*

Edit: Största anledningen till den här tråden är för att jag vill lyfta fram problematiken och försöka mig på en divide and conquer varför det ibland krävs 30 min för att skriva in rätt lösenord då man ska ansluta sig från Ubuntu :-\

Då får man ställa sig frågan, Ubuntu som skickar något fel? Eller är det Dead-Links router som uppfattar fel?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"