Har precis installerat Ubuntu Edgy och kommit till rätta med det mesta, men två saker återstår:
1) Efter installationen fanns mina tre hårddiskar på skrivbordet, men med fel namn. hur byter jag namn på dem? Antar att dessa är länkade?
2) Har nu klämmt in ytterligare tre hårddiskar och monterat dem. Hur får jag likadana ikoner på skrivbordet för dessa, som jag har på de gammla hårddiskarna? dra-och-släpp ger mig en vanlig mapp-ikon bara.
Ikoner, och länkar, hur ändrar jag?[LÖST]
Ikoner, och länkar, hur ändrar jag?[LÖST]
Senast redigerad av 1 borussia, redigerad totalt 22 gånger.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Ikoner, och länkar, hur ändrar jag?
jag antar att de gamla hårddiskarna är mountade i /media och de nya inte är det? i så fall är det normalt förfarande.
om du tittar i filen /etc/fstab så ser du hur hårddiskarna monteras vid upstart. ändra /media/hdXy till /media/NyttNamn, och kör sudo mount -a i terminalen. Du kan behöva logga ut och in igen.
För att ändra i /etc/fstab tryck alt-f2 (eller öppna en terminal) och skriv gksudo gedit /etc/fstab
om du tittar i filen /etc/fstab så ser du hur hårddiskarna monteras vid upstart. ändra /media/hdXy till /media/NyttNamn, och kör sudo mount -a i terminalen. Du kan behöva logga ut och in igen.
För att ändra i /etc/fstab tryck alt-f2 (eller öppna en terminal) och skriv gksudo gedit /etc/fstab
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Sådär! då är alla hårddiskar på rätt plats med rätt rättighet. En ikonfråga återsåt dock:
Jag provade att byta ikon på en hårddisk från ubuntu orginal till en annan gnome ikon, nu vill jag byta tillbaka men hittar inte var ubuntus orginalikoner finns lagrade! var finner jag dom?
Jag provade att byta ikon på en hårddisk från ubuntu orginal till en annan gnome ikon, nu vill jag byta tillbaka men hittar inte var ubuntus orginalikoner finns lagrade! var finner jag dom?
/var/pixmaps om jag inte minns helt fel.
/usr/share/pixmaps var det ju.mackeFI skrev: /var/pixmaps om jag inte minns helt fel.