Hej då Windows =)

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Nemo skrev:
Christian Holmberg skrev:Vill ta och ägna denna tråd till att säga adjö till Microsofts mjukvara.
Gratulerar till att ha tagit det steget. Jag har själv inte nått så långt ännu, men så har jag bara kört Ubuntu i lite drygt 3 månader nu. Min plan är att köra det i 6 månader och därefter utvärdera hur pass bra jag klarar mig utan Windows.

Så här långt har det faktiskt gått över förväntan. Det enda jag gått bet på är min scanner som tyvärr inte fungerar i Windows. BankID fungerar, men är lite instabilt i Ubuntu, främst då jag skall signera något. I övrigt har det fungerar väldigt bra och jag är mycket nöjd med Ubuntu så här långt.

Som det känns nu kommer jag nog så småningom att helt gå över till Ubuntu, men det är en bit kvar innan jag är där. Det största hindret för en Windowsanvändare att byta till Ubuntu är enligt min egen uppfattning att Ubuntu är inte Windows och det fungerar heller inte som Windows. Om man kan komma till insikt om detta, har man kommit en bit på vägen.

Som nybörjare känns det mesta ologiskt i Ubuntu som t.ex. att installera program, ansluta extra hårddiskar, montera nätverksdiskar mm. Det är definitivt en tröskel att komma över, men det roliga är att ju mer jag lär mig om Ubuntu, desto roligare blir det att använda och desto mindre saknar jag Windows.

Jag ser fram emot den dagen då jag är redo att ta steget fullt ut och helt skippa Windows.

Mvh Nemo
Har samma problem när det gäller skanner. Har du också en Canon…? Fast man kan ju sälja sin skanner på blocket och sedan köpa en som fungerar… Själv skannar jag dock bara räkningar och andra papper som kan vara bra att behålla i några år, men det går lika bra att helt sonika fota dem med en digitalkamera, och det går dessutom betydligt fortare… Men visst skulle man vilja ha en skanner ibland, men blir behovet akut så köper jag väl en som jag noga kollar innan att den kommer att fungera.

Är i alla fall imponerad av det inbyggda skrivarstödet i Ubuntu. Har i de senare versionerna inte behövt installera något alls. Bara att plugga in skrivaren och köra. Annat var det när jag hade Windows XP: Då var jag tvungen att installera samma skrivare varje gång jag startat om datorn…! M minst sagt irriterande, men visst är jag medveten om att det inte är så för alla.

Förstår inte riktigt vad det är som är så ologiskt med hur man installerar program i Ubuntu. Dubbelklicka på en deb-fil och vips så har man installerat ett nytt program. Vad är problemet? Eller ännu enklare: Leta upp programmet i programcentralen och klicka ”installera”. Vad är det för ologiskt med det? Som jag ser det så är ju enkelheten att installera program i Ubuntu en styrka. Och man behöver inte bekymra sig med att avinstallera något om man inte vill. Datorn är inte segare för att man har 1000 program installerade jämfört med om man bara hade ett enda. Att de tar upp utrymme på hårddisken är givetvis sant, men knappast ett stort problem med dagens hårddiskar.

Och att kompilera själv? Ja, det kan man göra i Windows med om man vill, och jag tvivlar på att det är så mycket enklare att göra det där. Det kan ju vara olika svårt beroende på vad man vill installera, oavsett om det är ett Linux-program eller något annat.

Och att ansluta en extern hårddisk? Koppla in den och vips så dyker den upp under sitt eget namn, inte som något ologiskt ”D:” eller vad det nu kan bli i Windows. Förstår inte hur detta ska kunna göras ännu enklare. Ska operativsystemet hoppa ut ur skärmen, ta tag i USB-kabeln och plugga in den åt mig?

Du måste ha ett mycket märkligt konfigurerat system, hur har du burit dig åt?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Johnny Rosenberg skrev:Har samma problem när det gäller skanner. Har du också en Canon…?
Jo, det är en Canon som tyvärr inte alls fungerar med Ubuntu. Den dag det blir aktuellt att byta skanner kommer jag att kontrollera noga innan att den verkligen fungerar i Ubuntu.
Johnny Rosenberg skrev:Förstår inte riktigt vad det är som är så ologiskt med hur man installerar program i Ubuntu. Dubbelklicka på en deb-fil och vips så har man installerat ett nytt program. Vad är problemet?
Jag ska ta ett konkret exempel. Om man t.ex. ska installera Open Office själv istället för via programcentralen och packar upp arkivet, får man en katalog, där en mängd .deb filer ligger. I detta fall upplevde jag det som att det inte fanns någon logik i vilken deb fil som skulle klickas på. Oftast blev det ett felmeddelande om att ett beroende saknades till någon fil, trots att filen fanns i den aktuella katalogen. När jag till sist klickade på rätt deb fil fungerade det utan problem.

Vad gäller själva installationen av program upplever jag det som att programmet blir installerat, men jag har ingen koll på var det hamnar någonstans. I Windows får jag upp en guide, där jag oftast får en föreslagen plats eller möjligheten att välja en egen plats.

Som nybörjare på Ubuntu, med vana från Windows blir den första upplevelsen att detta är ologiskt uppbyggt.
Johnny Rosenberg skrev:Eller ännu enklare: Leta upp programmet i programcentralen och klicka ”installera”. Vad är det för ologiskt med det? Som jag ser det så är ju enkelheten att installera program i Ubuntu en styrka.
Håller med om att installationen via programcentralen är enkel. Jag syftade på att själv installera program utanför programcentralen, men det framgick tyvärr inte av mitt tidigare inlägg.
Och att ansluta en extern hårddisk? Koppla in den och vips så dyker den upp under sitt eget namn, inte som något ologiskt ”D:” eller vad det nu kan bli i Windows. Förstår inte hur detta ska kunna göras ännu enklare.
Jag skrev inte att det var ologiskt att ansluta externa hårddiskar, även om det kunde tolkas som det. En extra hårddisk kan lika gärna vara ytterligare en som kopplas till den befintliga kontrollen. För en van Windowsanvändare upplevs det som mer logiskt att den nya hårddisken får en egen beteckning och ett eget träd, istället som i Ubuntu, där den syns som en nod i det befintliga trädet. Det är även en del pillande för att få den nya disken att monteras automatiskt vid inloggning. Inte så att det är svårt när man väl lärt sig det, men annorlunda mot hur det fungerar i Windows
Inte alls, som jag skrev är jag mycket nöjd med Ubuntu. De saker jag tagit upp är sådant som jag själv upplevt som ologiskt med Ubuntu. Du behöver naturligtvis inte hålla med mig, men det är som jag personligen har upplevt det. Som jag skrev är det en tröskel att komma över. Det kanske inte var det för dig, då du började använda Ubuntu, men det är det för mig och jag tror inte att jag är ensam om att uppleva detta.

Allt handlar i grunden om att lära sig hur Ubuntu fungerar och är uppbyggt. Ubuntu fungerar och är uppbyggt annorlunda mot Windows, vilket gör att det tar en tid innan man kommit in i det ordentligt.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Nemo skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Har samma problem när det gäller skanner. Har du också en Canon…?
Jo, det är en Canon som tyvärr inte alls fungerar med Ubuntu. Den dag det blir aktuellt att byta skanner kommer jag att kontrollera noga innan att den verkligen fungerar i Ubuntu.
Johnny Rosenberg skrev:Förstår inte riktigt vad det är som är så ologiskt med hur man installerar program i Ubuntu. Dubbelklicka på en deb-fil och vips så har man installerat ett nytt program. Vad är problemet?
Jag ska ta ett konkret exempel. Om man t.ex. ska installera Open Office själv istället för via programcentralen och packar upp arkivet, får man en katalog, där en mängd .deb filer ligger. I detta fall upplevde jag det som att det inte fanns någon logik i vilken deb fil som skulle klickas på. Oftast blev det ett felmeddelande om att ett beroende saknades till någon fil, trots att filen fanns i den aktuella katalogen. När jag till sist klickade på rätt deb fil fungerade det utan problem.

Vad gäller själva installationen av program upplever jag det som att programmet blir installerat, men jag har ingen koll på var det hamnar någonstans. I Windows får jag upp en guide, där jag oftast får en föreslagen plats eller möjligheten att välja en egen plats.

Som nybörjare på Ubuntu, med vana från Windows blir den första upplevelsen att detta är ologiskt uppbyggt.
Johnny Rosenberg skrev:Eller ännu enklare: Leta upp programmet i programcentralen och klicka ”installera”. Vad är det för ologiskt med det? Som jag ser det så är ju enkelheten att installera program i Ubuntu en styrka.
Håller med om att installationen via programcentralen är enkel. Jag syftade på att själv installera program utanför programcentralen, men det framgick tyvärr inte av mitt tidigare inlägg.
Och att ansluta en extern hårddisk? Koppla in den och vips så dyker den upp under sitt eget namn, inte som något ologiskt ”D:” eller vad det nu kan bli i Windows. Förstår inte hur detta ska kunna göras ännu enklare.
Jag skrev inte att det var ologiskt att ansluta externa hårddiskar, även om det kunde tolkas som det. En extra hårddisk kan lika gärna vara ytterligare en som kopplas till den befintliga kontrollen. För en van Windowsanvändare upplevs det som mer logiskt att den nya hårddisken får en egen beteckning och ett eget träd, istället som i Ubuntu, där den syns som en nod i det befintliga trädet. Det är även en del pillande för att få den nya disken att monteras automatiskt vid inloggning. Inte så att det är svårt när man väl lärt sig det, men annorlunda mot hur det fungerar i Windows
Inte alls, som jag skrev är jag mycket nöjd med Ubuntu. De saker jag tagit upp är sådant som jag själv upplevt som ologiskt med Ubuntu. Du behöver naturligtvis inte hålla med mig, men det är som jag personligen har upplevt det. Som jag skrev är det en tröskel att komma över. Det kanske inte var det för dig, då du började använda Ubuntu, men det är det för mig och jag tror inte att jag är ensam om att uppleva detta.

Allt handlar i grunden om att lära sig hur Ubuntu fungerar och är uppbyggt. Ubuntu fungerar och är uppbyggt annorlunda mot Windows, vilket gör att det tar en tid innan man kommit in i det ordentligt.

Mvh Nemo
Jodå, självklart var det en tröskel även för mig, men det får man ju alltid räkna med när man byter från A till B, så att säga. Dock hade jag pillat en del med UNIX för cirka 20 år sedan och det gjorde ju att jag inte kände mig helt bortkommen i terminalen i alla fall, men det var en del som skiljde där också som jag var tvungen att lära mig, men terminalen är ju ändå inte det första som nybörjaren konfronteras med, det är ju mer en bonus för den som är nyfiken…

Angående just OpenOffice.org så har jag också installerat ”originalversionen” istället för den buggfyllda version som kommer med Ubuntu och första gången jag gjorde det så hade jag samma problem som du, att jag inte visste vilken deb-fil jag skulle börja med. Jag lyckades dock genom att installera från en terminal genom att installera alla paketen på en gång efter att ha lagt dem i en mapp:

Kod: Markera allt

cd blablabla/blabla/DEBS
dpkg -i *deb
cd desktop-integration
dpkg -i *deb
Tyvärr verkar man inte kunna göra detta grafiskt på något smidigt sätt, vad jag lyckats klura ut.

Har aldrig sett någon annat än just OpenOffice.org där man gör på detta sätt, så jag antar att det är ovanligt. Någon borde knåpa ihop ett installationsskript om automatiskt installerar alla paketen i rätt ordning, det är förvånande att ingen gjort det, för särskilt svårt är det ju inte. Kanske borde ett sådant skript också ta hand om avinstallation av befintligt OpenOffice.org om sådant finns, så blir det ännu enklare.
Men som sagt, man behöver inte göra det så där krångligt och frågan är varför OpenOffice.org-folket valt att göra så. Kanske för att man ska ha valfriheten att bara installera de paket man själv vill, men den valfriheten kan man ju behålla även om man skriver ihop ett enkelt skript för installation av hela paketet. Tråkigt om OpenOffice.org ger Ubuntu och andra distributioner dåligt rykte, kan man ju spontant tycka.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Finns förresten en fil (ett skript) som heter ”update” som medföljer nerladdningen för OpenOffice.org. Den verkar fungera, i alla fall från terminalen, men man måste så klart ha root-berhörighet:

Kod: Markera allt

cd blabla/blabla/OOO320_m12_native_packed-1_sv.9483
sudo update
Kanske funkar att högerklicka på den i Nautilus och välja ”Öppna som administratör”? Har inte testat.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Johnny Rosenberg skrev:Tråkigt om OpenOffice.org ger Ubuntu och andra distributioner dåligt rykte, kan man ju spontant tycka.
Jo, fast om man baserar hela sin uppfattning på hur Ubuntu är att arbeta i utifrån installationen av OpenOffice, då kanske man inte ska köra Ubuntu alls. Jag är väldigt nöjd med Ubuntu, trots att allt inte har gått på räls. Det är mycket att lära sig och att jag t.ex. provade att installera OpenOffice på egen hand utan Programcentralen var i första hand för att testa och lära mig lite mer om hur det fungerar.

Jag får återkomma med en utvärdering, då jag kört Ubuntu i 6 månader. Som det känns idag kommer jag nog att fortsätta använda mig av det, för det känns som ett mycket kompetent och vettigt alternativ till Windows. Att det dessutom finns gott om hjälpsamma människor på detta forum gör inte saken sämre.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"