Inkscape - väldigt trevligt och roligt program...men?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Inkscape - väldigt trevligt och roligt program...men?

Inlägg av christer »

Har man behov av etiketter, Powerpointliknande funktion för OpenOffice, förklarande skisser, enklare ritningar, inbjudningskort osv. Är OpenOffice Draw programmet man troligtvis redan har installerat. Handledningen är naturligtvis bristfällig, för den får inte ta utrymme, då programmet är Default. Att det ingår i Office och är så väl integrerat med Offices alla komponenter gör att det mer eller mindre tillhör allmänbildningen att någorlunda kunna hantera.
http://www.google.fi/#hl=sv&source=hp&q ... c0a3865faa

Önskar man nu något vackrare utöver är ju Inkscape att rekommendera.

Eftersom det är fråga om FOSS, finns det ju i samma låda. I grunden samma sak. Allas vårt gemensamma. Delar av de fina komponenterna kommer vi säkert också att småningom finna i LibreOffice.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Man använder olika program för olika behov. OOo Ritning fungerar säkert ypperligt för enklare behov och att göra enkla grejer i InkScape kan ses som overkill.

Tycker CF's exempel är bra där eftersom det tillhör det extrema. Jag har aldrig illustrerat på den nivån - mest för att jag är mer tekniker än konstnär - men det visar tydligt hur avancerat Inkscape är.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Försöker lära mig Inkscape pånytt ( misslyckades för något år sedan). När jag öppnar inkscape är rutan liten. Skulle önska exempelvis Passa in sidan i fönstret. Det finns en tangent för det, men ville få det inställt från början. Enheterna är px, vill ha millimeter genast från början. Det är så jobbigt att genast man öppnar behöva ändra på enheter och linjaler för att kunna skriva en adresslapp för väskan, ett gratulationskort eller ett kort för julklappspaketet.

Importera från Open Clipart Library är också häftigt. Men det krävs hanledning för att förstå att skriva de rätta sökorden.

Kunde heller inte öppna filer gjorda med OpenOffice Ritprogram (.odg).
Är tacksam för hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"