Ubuntu 10.10 och mobilt bredband via iPhone 3GS?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
tatler
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu 10.10 och mobilt bredband via iPhone 3GS?

Inlägg av tatler »

Jag har läst igenom trådrubrikerna under "internet" men inte hittat någon hjälp med detta.
Jag får inte Ubuntu att vilja använda min iPhone för internet. Jag vet att man med en Windows-maskin måste ha iTunes installerat, och jag har installerat en version (som visserligen är rätt så gammal) via terminalen och Wine. Jag har aktiverat "nätverksdelning" på min iPhone. Datorn är en acer Ferrari 4005.

Är det någon som kör mobilt bredband via iPhone och har en lösning så är jag ytterst tacksam!

//Johan.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 10.10 och mobilt bredband via iPhone 3GS?

Inlägg av pun »

Nu har jag ingen iPhone utan en Android.....

Du behöver ett paket som heter ipheth-utils, sen ska det funka med Ubuntu 10.10 (USB-tethering)

Om
https://help.ubuntu.com/community/Porta ... ces/iPhone
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kör du iOS 4.1 så skall det väl bara vara att slå på internetdelning under Inställningar->Nätverk och köra. Och det skall inte behövas jailbreakas eller installeras nåt i Ubuntu heller såvitt jag vet, den skall 'ploppa upp' direkt uppe under nätverksikonen i 10.10...

Edit:

Fast nu kom jag på att jag själv inte testat via USB-kabel på icke jailbreakad Iphone... Jag kopplade upp mig via internetdelning & blåtand med den 3GS jag har nu - och då innan jag jailbreakade den - bara för att testa om det gick, vilket det ju gjorde. Så eftersom jag då inte testade med USB så kan det paket Plun nämner vara nåt som behövs...

Med min jailbreakade Iphone så ploppar den upp direkt, utan nåt extra installerat i Ubuntu. Men det är väl nåt jag installerat där som löste det på telefonens sida så Ubuntu fattar att den är ett modem då... :)
tatler

Inlägg av tatler »

Nu fungerar det och jag tackar för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"