Vilken version av ubuntu har jag??
Vilken version av ubuntu har jag??
hej! jag undrar hur man kan ta reda på vilken version av ubuntu som man har. och om man har en äldre version hur uppgraderar man till en nyare??
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Vilken version av ubuntu har jag??
Du kan se vilken version av ubuntu du kör genom att titta i files /etc/apt/sources.list
Bakom url:en hittar du namnet på den versionen du kör. Finns det något annat sätt?
I princip ska det bara vara att byta ut alla förekomster av dapper mot edgy. Och sedan köra ett par kommandon. Du får vänta tills någon som vet exakt hur det görs svarar ...
Kod: Markera allt
deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper main restricted
I princip ska det bara vara att byta ut alla förekomster av dapper mot edgy. Och sedan köra ett par kommandon. Du får vänta tills någon som vet exakt hur det görs svarar ...

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
jag hade ubuntu 6.06 Dapper, ska försöka att ta reda på hur jag uppgraderar till edgy.
För att se vilken version du kör
Klicka på "System->About Ubuntu" i menyn (vet inte vad de heter på svenska, kör engelsk själv)
Eller öppna en terminal och skriv
För att uppgradera från dapper till edgy
öppna en terminal och skriv
när det är klar stäng terminalen och tryck "alt+f2" och starta update managern med:
gksudo "update-manager -c -d"
uppdatera systemet..
Jag tror det var så man gjorde... om någon annan har någon synpunkter så rätta mig gärna
Klicka på "System->About Ubuntu" i menyn (vet inte vad de heter på svenska, kör engelsk själv)
Eller öppna en terminal och skriv
lsb_release -a
För att uppgradera från dapper till edgy
öppna en terminal och skriv
sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade
gksudo "update-manager -c -d"
uppdatera systemet..
Jag tror det var så man gjorde... om någon annan har någon synpunkter så rätta mig gärna

Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 22 gånger.
blogg @ Gargamel.NU