Ensam i Windows världen?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
pcteknikern

Ensam i Windows världen?

Inlägg av pcteknikern »

Hej alla!

Ibland känns det som att man är ensam i den stora Windows världen :)
Jag jobbar som tekniker i en windows baserad miljö...med Windows 2008, Windows 7 som bas. ca 3000 användare och drygt 2000 datorer....

Allt baseras på windows...

Jag har mer och mer börjat smyga över mot Linux världen....liksom att man vaknar upp....mina kollegor är totalt insnöade på windows, de ligger tryggt i microsofts knä och vaggas....och så fort man nämner linux så skall man tryckas ner....

...Linux makes people think......är kanske en bra slogan.....för det känns som att Windows inte vill att människor skall tänka själva, guider till allt....
Och hela tiden får man höra hur Windows folket gnäller över virus, trojaner och alla andra problem....och tyst tänker man...."Skyll dig själv, det finns alternativ, bara öppna ögonen...."

Nån annan som känner som jag? :)
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Ensam i Windows världen?

Inlägg av cthulhu »

Du kan inte utova lite patryckningar?

Gor lite kalkyler, money talks.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Oh ja. I min bekantskapskrets är jag ensam om att använda Linux. Bland mina vänner är det dessutom endast en som kör Mac. Blickar jag ytterligare något längre finns det några stycken som använder Mac på den kurs jag går.

Men sånt är livet ibland.
"Den som går i andras fotspår kommer aldrig först."

Jo, jag är medveten om ironin i att använda ovanstående citat.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Satt idag på ett infomöte på jobbet där vi gick igenom Office 2010 :-X
Vet att ett flertal som närvarade kör Linux, dock inte på jobbdatorn fullt ut som jag gör :) Så jag var ensam då jag sa att senaste året så har jag startat upp och loggat in på Win7 som jag har på jobbdatorn 4 ggr ::)

Och ALLT som har med Windows är fan "peka och lär", inget om att användaren ska tänka själv eller så :-\
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag är inte riktigt med på det här med hur 'enkelt' allt är med Windows... Bara en sån grej som att byta bakgrund. Fler 3G-modem bara 'funkar' i Linux än i Windows - och definitivt än på MacOS.

I Windows åker jag gång på gång dit på samma 'problem'. Skrivare t.ex... Dom bara försvinner - ja om det inte är typ HP bläcktråleskrivare kopplade med USB då. Upplösningar som ballar ur efter drivrutinsuppdateringar. Virus & all den dyngan. Det som inte är 'virus' men nästan lika illa, typ Apple & Adobe Update, Java-applets i bakgrunden, skrivare som skall installera 70 applikationer varav tre för OCR som inte en dj*v*l använder, Google Toolbars i Internet Explorer och 67 grejer till jag förträngt, hehe... :-X

Och varför skall man ha 34 onödiga tjänster igång i en grundinstallation av Windows 7 Home Premium. Kan inte Windows vara så 'bra' att det 'fattar' att -"nä, jag sitter inte i ett företagsnätverk med 5230 andra maskiner, jag kan nog stänga ner dom här 34 onödiga tjänsterna då!"..? ::)

Så noops, jag kopplar inte. Jag installerar Ubuntu eller Mint hos en kund så hör dom typ av sig efter ett halvår och frågar -"Den vill uppgradera till ny version, vågar jag klicka 'ja'..?" ;D

Sen är Windows 7 inte dåligt för att vara Windows, tvärtom, men 'enkelt' tycker jag seriöst inte det är. MacOS X är dock betydligt 'enklare', men som med Iphone är det en 'this is it'-upplevelse. Det bara 'funkar', visst, men föredrar ett OS jag iaf kan mekla lite mer grafiskt med och som jag dessutom kan köra på valfri hårdvara. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

pcteknikern skrev: mina kollegor är totalt insnöade på windows, de ligger tryggt i microsofts knä och vaggas....och så fort man nämner linux så skall man tryckas ner....
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip. ;D (tror det var Ingemar Stenmark som sa det)

Vänta tills deras NTFS-diskar har ballat ur och de inte kan få ut sin data därifrån oavsett vad de gör. Då plockar du fram din Ubuntu LiveCD och räddar 35 gig av deras semesterbilder från 10 år tillbaka. ;)

Eller så kallar du över dom till din dator för att du vill visa en massa superroliga filmer på Youtube, men så bara "råkar" inte webbläsarfönstret ligga på den skrivbordsyta du har uppe för tillfället, så du måste demonstrera Expo eller Kuben för dem och spinna runt lite.. ;)

Eller så köper du en Microsoft Kinect och kopplar in den till din Linux-burk och börjar visa alla coola grejer man kan göra med öppen källkod: http://kinecthacks.net/

Det finns många sätt att få folk intresserade. :) Man får bara försöka hitta specifika intressen hos de man försöker övertyga, om det så är släktforskning, pc-deployment eller 3D-animation...
Registrera dig på våra lokala epostlistor
pcteknikern

Inlägg av pcteknikern »

Jag har smygit in en installation av Nagios på en
Ubuntu server som övervvakar switcharna i nätverket :)
Och den verkar vara hyffsat viktig eftersom windows snubbarna
förlitar sig på den för nätverksstatusen :)

Har testat en rolig sak på en kollega....
Han var så jäkla anti ubuntu....när han var på lunch
så boota jag upp hans dator med en Live CD...
Startade firefox på den sida han senast var på...och
tror du han märkte något...hehe nej...han fortsatte jobba
tills han skulle starta ett av admin verktygen som inte fanns
i linux miljön :) Då vaknade han....va fan e detta :) var hans kommentar...

Har labbat lite med möjligheterna med Ubuntu i Windows miljön...
Har testat att joina en ubuntu dator till windows AD med Likewise Open...fungerar klockrent....

Men vad jag saknar är den enkla möjligheten att läsa loginscript för
t.ex. uppmappning av hemkataloger och andra delade resurser....visst för mig som tekniker så klarar jag själv att komma åt resurserna men man vill ju skapa samma möjlighet för användarna som de har i windowsmiljön...

Kanske nån har något tips på nån sida på nätet där någon har åstadkommit detta....
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

pcteknikern skrev: Men vad jag saknar är den enkla möjligheten att läsa loginscript för
t.ex. uppmappning av hemkataloger och andra delade resurser....visst för mig som tekniker så klarar jag själv att komma åt resurserna men man vill ju skapa samma möjlighet för användarna som de har i windowsmiljön...

Kanske nån har något tips på nån sida på nätet där någon har åstadkommit detta....
Man kan ju exempelvis lägga in filsystemsmontering i .bashrc, och beroende på vilka shares det ska vara styra med variabler vilka utdelningar som ska mappas.

Exempelvis:

Kod: Markera allt

smbmount //server/home/$LOGNAME /home/$LOGNAME/ -o username=$LOGNAME
eller nåt liknande.

Likadant kan du styra vilken skrivare som ska mappas upp genom att lägga in en miljövariabel på datorn ifråga, typ $LOCALPRINTER och mappa upp den. Är det bärbart som gäller så blir det ju lite mer komplicerat, men det går det också. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"