xorg cracshar när jag byter till konsol läge..

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
pil
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

xorg cracshar när jag byter till konsol läge..

Inlägg av pil »

Hej..
ibland när jag vill göra vissa saker som t.ex säkerhetskopiering ( som tar flera timmar)
så trycker jag på ctrl-alt+F1 för att komma in till konsol läge och då loggar jag in med root, och sätter igång ett arbete..
sen när jag ska växla till ctrl+alt+F7 för att komma tillbaka till Xläget så. craschar X helt, det kommer bara en massa fel meddelande på skärmen och allt stannar till..
blir tvungen att öppna en ny session ctrl+alt+F2, logga in med root, köra PS -aux | more för att se de första processerna för xuppstart , köra kill -9 på dem och så får jag X tillbaka igen automatisk,
och varje gång jag vill växla tillbaka för att se hur jobbet går så är det samma problem igen..
vet någon vad det beror på ?
kör linux mint som är en kopia av ubunto.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: xorg cracshar när jag byter till konsol läge..

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen till forumet! :D

Min första fråga måste bli: Varför använder du inte ett terminalfönster inifrån X istället för att växla ut i textläge?

Om du startar en terminal och skriver

Kod: Markera allt

sudo su
och ger ditt lösenord så blir du root och kan utföra exakt samma saker där. :) (under förutsättning att du finns med i sudoers-filen förstås)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
pil
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av pil »

Ju.. det är så att jag använder XFCE för datorn är lite långsam, och XFCE är inte så jätte säker.. när som helst kan den crasha, så därför vill jag inte vara i X läge när jag gör mina su arbeten :-)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

pil skrev:XFCE är inte så jätte säker.. när som helst kan den crasha,
Hmm, det låter underligt. Har du testat med någon annan lättvikts-variant, typ att installera lxde via lubuntu-desktop paketet?

Skulle du kunna framkalla en krasch och sedan klistra in din /var/log/Xorg.0.log på exempelvis http://pastebin.ubuntu.com och posta länken här, så kan vi kolla om det går att få fram någon information ur den?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pil skrev:Ju.. det är så att jag använder XFCE för datorn är lite långsam, och XFCE är inte så jätte säker.. när som helst kan den crasha, så därför vill jag inte vara i X läge när jag gör mina su arbeten :-)
Då kan jag tipsa om screen. Du gör helt enkelt så att du öppnar ett terminalfönster och istället för sudo su kör du kommandot:

sudo screen
Sedan gör du vad du nu skulle göra som root och om X skulle kracha så kan du enkelt återgå till det du håll på med genom att från en ny terminal köra kommandot:

sudo screen -r
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"