Handlingsprogram för att bli godkända som loco
Re: Handlingsprogram för att bli godkända som loco
Men varför står ni inte för CoC? Den handlar ju mest om att man ska vara allmänt schysst mot varandra och tillämpa netikett.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tog bort en del inlägg som var utanför ämnet och/eller var allmänt otrevliga/kränkande, upprepningar av tidigare eller svar på sådana.
Det är INTE ok att komma med svävande anklagelser mot någon odefinierad grupp i gemenskapen. Det skapar bara en otrevlig stämning men ger varken information eller argument för eller emot något. Om det finns argument för att ifrågasätta någon grupp/person så ska detta ske sakligt och i klartext och det ska gälla grupper/personer som idag är aktiva i gemenskapen och som därför kan gå i svaromål.
/mod
Det är INTE ok att komma med svävande anklagelser mot någon odefinierad grupp i gemenskapen. Det skapar bara en otrevlig stämning men ger varken information eller argument för eller emot något. Om det finns argument för att ifrågasätta någon grupp/person så ska detta ske sakligt och i klartext och det ska gälla grupper/personer som idag är aktiva i gemenskapen och som därför kan gå i svaromål.
/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ni få ta och vakna till liv nu!
Det tog mig 2-3 dar att 'tekniskt' bygga Ubuntunyheter.nu från scratch inkl. regga domänen till ett ton moddningar av såväl php-koden i temat som CSS & pixelgrafiskt...
Sen LoCot. Och vad man än tar upp här så blir det bara diskussioner och/eller tjafs eller så självdör trådarna när folk inser att dom faktiskt måste 'jobba' för att få nåt gjort. Fullkomligt meningslöst och fruktansvärt utmattande.
Det är väl därför jag fått ny respekt för HakanS - han har osannolikt nog energi kvar att ge.
Jag har annars helt bytt åsikt om det som hände i LoCoCouncil. Vi gjorde fel för 1½ år sen. Vi skulle bootat om hela skiten, börjat från scratch. Och då pratar jag inte forumdesign & den biten utan hela det organisatoriska, så som vi måste göra nu. Launchpad med projekt, underprojekt och uppföljning. Öppenhet ihop med ett stort F-U till alla som gnäller utan att bidra.
Sorry gott folk, men det är dags för en fet realitycheck, annars kan vi be Nafallo klippa strömmen till servern redan ikväll...
Det tog mig 2-3 dar att 'tekniskt' bygga Ubuntunyheter.nu från scratch inkl. regga domänen till ett ton moddningar av såväl php-koden i temat som CSS & pixelgrafiskt...
Sen LoCot. Och vad man än tar upp här så blir det bara diskussioner och/eller tjafs eller så självdör trådarna när folk inser att dom faktiskt måste 'jobba' för att få nåt gjort. Fullkomligt meningslöst och fruktansvärt utmattande.
Det är väl därför jag fått ny respekt för HakanS - han har osannolikt nog energi kvar att ge.
Jag har annars helt bytt åsikt om det som hände i LoCoCouncil. Vi gjorde fel för 1½ år sen. Vi skulle bootat om hela skiten, börjat från scratch. Och då pratar jag inte forumdesign & den biten utan hela det organisatoriska, så som vi måste göra nu. Launchpad med projekt, underprojekt och uppföljning. Öppenhet ihop med ett stort F-U till alla som gnäller utan att bidra.
Sorry gott folk, men det är dags för en fet realitycheck, annars kan vi be Nafallo klippa strömmen till servern redan ikväll...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
Roligt att se att det finns lite kampanda kvar. Att fighta för Ubuntu ( och främja användandet av..) kan man göra på många sätt.
Det vore fint om man höll sig till det. Hoppas att det finns någon i götet som kan uppbringa lite kraft inför Narwhal-partyt i april..vi får börja ganska snart med planering av denna även på annat håll..
Denna releasefest är inte bara intern angelägehet utan ett centralt marknadföringstillfälle för just LoCot .
Det vore fint om man höll sig till det. Hoppas att det finns någon i götet som kan uppbringa lite kraft inför Narwhal-partyt i april..vi får börja ganska snart med planering av denna även på annat håll..
Denna releasefest är inte bara intern angelägehet utan ett centralt marknadföringstillfälle för just LoCot .
- farmfield
- Kontakt:
Jag förstår inte riktigt vad du menar, tänker du på det tekniska, bakomliggande och LoCot's serverlösning sett till att t.ex. flytta in under LoCo-Forums-grejen?fd.svensson skrev:Jag läste igenom listan som hastigast i går och såg det här. Det är möjligt jag har fel och man kan ha något annat. Jag ville bara visa det så att man inte går efter vatten över ån.
Web Forums
Ubuntu Forums has offered to host LoCo forums, see LoCoCreatingForum for more information. If you wish to create seperate forums, see the ubuntu-es.org forum as a great example of Drupal technology. If you plan to set up your own site, please contact trademarks@ubuntulinux.org before registering a domain.
Jag tänker inte ens lägga en åsikt här utan säger istället: Om man inte ens kan stänga ner en wiki som inte fungerat på åratal eller ens rensa ur forumet genom att ta bort alla gamla meningslösa tavlor permanent, ja då kan du ju bara ana hur en sån förändring skulle mottas...

Och jag ångrade mig, hehe... Min åsikt är att det inte är tekniska lösningar som är problemet utan vilka lösningar, hur dom läggs upp, underhålls och utvecklas. Att slänga ihop en sajt med portal, forum wiki o.s.v. är inte mycket jobb, men då måste man ju jobba då och inte diskutera sönder minsta lilla... Man kan inte installera en CMS med en diskussion.

Jag vet att dett avar uppe nån annanstans också, min kommande fundering, men jag hittar itne det stället
Vad, om vi sku ta bort alla medlemmar från forumet, som aldrig loggat in PLUS reggat sig för längre än två månader sedan....?

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag ser inte vitsen med detta. Risken är att det skapar irritation när någon av dessa personer ska logga in.Peetra skrev:Jag vet att dett avar uppe nån annanstans också, min kommande fundering, men jag hittar itne det ställetVad, om vi sku ta bort alla medlemmar från forumet, som aldrig loggat in PLUS reggat sig för längre än två månader sedan....?
Vitsen är att få bort användare som inte är aktiva och aldrig varit det. Många av dessa konton är säkert folk, som av en eller annan orsak inte kunat logga in med det inaktiva kontot och så har de skapat ett nytt.
Alternativt, så skulle vi kunna inaktivera och skicka ut återakiveringslänkar, men DET ger iallafall irritation. Så det är nog bäst att ha kvar de osynliga medlemmarna som sådana. Det här är nog första gången som någon (ingen nämnd, ingen glömd, läser du detta är du antagligen inte nämnd.
) lyckats vända stor medlemsantal på ett forum MOT forumet. 
Alternativt, så skulle vi kunna inaktivera och skicka ut återakiveringslänkar, men DET ger iallafall irritation. Så det är nog bäst att ha kvar de osynliga medlemmarna som sådana. Det här är nog första gången som någon (ingen nämnd, ingen glömd, läser du detta är du antagligen inte nämnd.

- vulfgar
- ung forumnörd
tagit bort ett par inlägg som inte tillförde något konstruktivt till diskussionen utan bara bidrog till munhuggning och tråkig stämning.
/mod
/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Urban Anjar
- Kontakt:
Kan bara hålla med. Tekniken funkar vad jag vet riktigt okej. Vi vinner inget på att byta forumprogram, CMS, wiki eller något annat, det är helt enkelt inte det som är problemet.farmfield skrev: Och jag ångrade mig, hehe... Min åsikt är att det inte är tekniska lösningar som är problemet utan vilka lösningar, hur dom läggs upp, underhålls och utvecklas. Att slänga ihop en sajt med portal, forum wiki o.s.v. är inte mycket jobb, men då måste man ju jobba då och inte diskutera sönder minsta lilla... Man kan inte installera en CMS med en diskussion.
Problemet är att få folk att trivas, känna engagemang, ta ansvar och faktiskt göra saker och få "cred" för det. Framför allt när detta "göra" är utanför forumets trygga värld. Det löser man inte med ny teknik.
Vi måste bli tio gånger bättre på att ge beröm. Måste vi ändå ge kritik måste vi bli tio gånger bättre på att göra det trevligt och konstruktivt. Sen gäller att beröm helst ska ges offentligt, kritik ska alltid ges privat. Här har vi mycket att lära, men det har inte ett skit med teknik att göra.
Det pågår en diskussion om vilken teknisk lösning vi ska använda till vad (forum, IRC, mailinglista, portal, wiki) men det enda "nya" är egentligen att vi uppifrån har krav på oss att dokumentera det vi gör i LaunchPad, där kommer en aning teknik in, men mest handlar det om att skriva in ord på ett nytt ställe.
Att vi sannolikt har en del forummedlemmar som inte är så aktiva, som kanske rent av aldrig har varit det är knappast ett problem eftersom vi nu är klara över att medlemmar i LoCot definieras med dem som reggat sig i LaunchPad. De passiva forummedlemmarna äter inte bröd men utgör i stället ett "kapital" för oss i och med att vi har ett adressregister till runt sextontusen människor vars hjärtan klappar mer eller mindre för Ubuntu. Försiktigt utnyttjat är det en fantastisk resurs.
Vi har en viss tendens att försöka kasta teknik på mänskliga problem, men sådana löser man inte med php eller css.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- farmfield
- Kontakt:
Fast vill då peka lite på det jag fetat i mitt citat ovan, att modifikationer i hur vi använder systemen ev. kan lösa eller förbättra vissa problemområden, då främst supporten som jag tagit upp i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=51767 med ett slags triage-system.Urban Anjar skrev:Kan bara hålla med. Tekniken funkar vad jag vet riktigt okej. Vi vinner inget på att byta forumprogram, CMS, wiki eller något annat, det är helt enkelt inte det som är problemet.farmfield skrev: Och jag ångrade mig, hehe... Min åsikt är att det inte är tekniska lösningar som är problemet utan vilka lösningar, hur dom läggs upp, underhålls och utvecklas. Att slänga ihop en sajt med portal, forum wiki o.s.v. är inte mycket jobb, men då måste man ju jobba då och inte diskutera sönder minsta lilla... Man kan inte installera en CMS med en diskussion.
Men notera att jag skriver 'eventuellt'!

Ang. wikin vill jag tillägga att jag anser den skall bort pronto - eller omvandlas till ren dokumentationstavla för projektgrupperna - men absolut inte användas för FAQ, guider o.s.v. vilka IMO skall ut till Portalen och med det en mer kontrollerad miljö.
Och med detta kan ni notera min förändrade signatur!

Fast första steget för att få folk att trivas är ju inom gemenskapen. Och trivs dom här kanske dom engagerar sig och då även utanför gemenskapens virtuella värld.Problemet är att få folk att trivas, känna engagemang, ta ansvar och faktiskt göra saker och få "cred" för det. Framför allt när detta "göra" är utanför forumets trygga värld. Det löser man inte med ny teknik.
Men jag tror lösningen här ligger i vad vi gör nu eftersom vi separerar det sociala med det utvecklingstekniska - men då utan att dölja vad som pågår eller exkludera folk att ingå i arbetet.
men det finns också en syn att åsikter och kritik är samma sak. -"LoCot är lila och därmed fult!" är en åsikt och inte kritik.Vi måste bli tio gånger bättre på att ge beröm. Måste vi ändå ge kritik måste vi bli tio gånger bättre på att göra det trevligt och konstruktivt. Sen gäller att beröm helst ska ges offentligt, kritik ska alltid ges privat. Här har vi mycket att lära, men det har inte ett skit med teknik att göra.
Sen får man självklart få ha den åsikten men skall man skall då uttrycka den i arbetsgruppen runt det grafiska t.ex. så är det något som är aktuellt att sätta som fokus i diskussionen om projektet man jobbar med handlar om färgerna vi använder i designen, inte annars. Utöver det så kan man då få gapa hela dan om att ens huvud exploderar om vi inte byter från lila i designen, men då i debattavlan.
Fast så är det inte - eller iaf inte som det diskuterats. Som jag uppfattar det så handlar det om att flytta LoCo't organisationsmässigt till Launchpad - inkl LoCo- och gruppmedlemskap - sen separera arbetsmiljön för grupperna utanför de som är medlemmar i desamma samt till sist sköta beslutsprocesserna för projektgrupperna och LoCo't till IRC.Det pågår en diskussion om vilken teknisk lösning vi ska använda till vad (forum, IRC, mailinglista, portal, wiki) men det enda "nya" är egentligen att vi uppifrån har krav på oss att dokumentera det vi gör i LaunchPad, där kommer en aning teknik in, men mest handlar det om att skriva in ord på ett nytt ställe.
De som inte insett potentialen av denna förändring har missat något stort imo. Vi går från titlar utan makt till frihet under ansvar.