Xubuntu på förskola.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Xubuntu på förskola.

Inlägg av vidarvega »

Jag arbetar som förskolelärare strax söder om Stockholm. Jag har under något år låtit en äldre dator med Xubuntu installerat visa bilder, filmer och powerpoint presentationer vilket uppskattats av barngruppen och föräldrar.
Jag ser det lite som droppen som urholkar stenen, en tanke väcks kanske hos föräldrar och barn om de får se något annat än Windows.
Jag var lite orolig när Volvo-IT skulle ta över för rykten gick att staden skulle sopas rent på alla datorer som inte kom från Volvo-IT så kanske var fallet, men datorn står trots allt kvar och mina kollegor har sedan idag även de en dator med Xubuntu som ska skyffla bilder och annat skoj.
Kollegor på några andra förskolor är intresserade av en likande lösning men nu råder det faktiskt brist på datorer eftersom Volvo-IT trots allt fick tag på en hög datorer!
Får se om jag kan lösa det på något vis, inköp av datorer är inte att räkna med. Både på grund av att det kostar och så får vi bara hyra datorer från Volvo-IT :o
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xubuntu på förskola.

Inlägg av CryingFreeman »

Utanför ämnet: Rätta in dig i Windows7-ledet!!! ;D

Kul att höra att det smittar av sig. :)

Förresten, finns det någon möjlighet att få lite bilder och sånt för att kunna blogga om det? Det behövs alltid nya success stories..
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

Det finns en del bilder, men jag kan arrangera en bild där det verkligen framgår att det är Ubuntu i burken. Det får bli på min att göra lista.
Jag har byggt in själva burken lite halv snyggt så det är bara skärmen som syns.
Vi har haft en del studiebesök som uppskattat att det finns en bildskärm som levererar bilder/filmer men eftersom de inte känner igen Ubuntu/Xubuntu så tror de mer att det är som en avancerad digital fotoram.
Nu när Volvo-IT är med och styr så blir det lite gerilla manöver över det hela, vilket jag gillar.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Det är bra. På dem bara! :D
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

kanske i denna tråden man ska tipsa om http://www.qimo4kids.com/

Xubuntu fork för barn, installerade det på mina syskons dator för ett tasen :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Trevligt! Passa på att även kika på Edubuntu http://www.edubuntu.com/
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

Jo jag har kollat in Edubuntu men då behövs det fler datorer! Tyvärr så är det slut på begagnade datorer i enheten. I helgen har jag befriat en bärbar Dell som en annan förskola i enheten ska börja arbeta med har jag tänkt, även den ska i huvudsak visa bilder och filmer.
Att omgående kunna visa dokumentation för föräldrar och barn är ett bra sätt att se/minnas vad som hänt under dagen.
Just nu arbetar vi med vatten och givetvis så visas det bilder/filmer från utflykter vi gjort eller barnens utforskade av vatten.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"