Handlingsprogram för att bli godkända som loco

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Handlingsprogram för att bli godkända som loco

Inlägg av ycc »

Det ser ut som om de flesta är inställda på att vi skall försöka bli godkända på nytt som officiellt loco.

Hur vore det att försöka sammanfatta lite riktlinjer och råd hur detta skall ske?

Hur skall vi göra när vi inte kommer vidare med ett supportärende och vi börjar betrakta en fråga som en bug. Vi kanske skall rekommendera frågeställaren att gå med i launchpad? Om de inte är villiga att göra det, eller inte vill skriva på engelska alls så får väl någon av oss göra det?

Våra aktiviteter måste uppenbarligen in i "the loco directory" och skrivas på engelska istället för på svenska.
http://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se

Jag vet inte riktigt hur verksamheten för översättningar är strukturerad, men av loco-council-mötesprotokollet fick jag inttryck att den formellt kanske kunde föras in under launchpad?

Vårt höga antal registrerade medlemmar i forum verkar nästan ha negativt påverkat våra möjligheter att vara loco, som jag läser protokkollet. Vi kanske oftare skall skall redovisa "aktiva medlemmar" typ de som skrivit i mer än en tråd det senaste halvåret eller liknande. (Det tror jag vore bra av andra skäl också.)

Stimulera medlemmar att registrera sig på launchpad.

irc-möten har ju redan startat.

Vi kanske skall kolla dokumentationen om hur man blir "involved in Ubuntu" och sammanfatta det som äär mest aktuellt för oss.

...
...

Det finns säkert mycket att göra. Jag skyller som vanligt på tidsbrist näär jag inte hugger i själv, men ville i alla fall väcka frågan.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
webaake

Re: Handlingsprogram för att bli godkända som loco

Inlägg av webaake »

Om vi skall få större engagemang på IRC och Launchpad måste fördelarna med dessa kanaler beskrivas. Vad har de för fördelar för oss som vanliga användare? Vad finns det för fördelar att kommunicera på engelska?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

webaake skrev:Om vi skall få större engagemang på IRC och Launchpad måste fördelarna med dessa kanaler beskrivas. Vad har de för fördelar för oss som vanliga användare? Vad finns det för fördelar att kommunicera på engelska?
Vad menar du med "vanliga användare"?
Var kommuniceras det på engelska?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Vart står det att vi måste kommunicera på Engelska?! Visst Engelska är ett språk som flera pratar, men då kan vi lika gärna skriva allt på Latin eller Ryska eftersom de också är två massiva och stora språk... ::)

Fick även detta svar från LoCo Council:

Hello all!

Hi Pontus!
After the last meeting were the Ubuntu Swedish LoCo didn't get
ReApproved, we got a few hectic days and alot of questions have
come up that I now pass up to you all.

Popey, you told us under the meeting;
<popey> We can certainly help to get you moving in the right direction.

What did you mean about that? Could you please explain so I can take it back to the LoCo.
The members of the LoCo Council are also members (sometimes leaders, or former leaders) of their own LoCo Teams, and as such we gained some experience over the years that can/may be valuable for your team.

Many of us have also recently been through the whole Approval/ReApproval process with our teams, and can provide some useful tips.

And now to our questions, and this questions is from members in the LoCo
and not only from the TL, TC, mods or the admins/serveradmins.

* What happens now to our domain? Because we didn't are a approved LoCo?

The allocation of the domain name is not conditioned to an approved status of the team. You can use the domain as long as you continue to be an Ubuntu LoCo Team, and there's Ubuntu LoCo related material on the site.
* Why didn't we get approved?

My (personal) vote was -1 because I felt

a) There was too little/none activities besides the forum.
b) There was no visible contributions to the global Ubuntu project.
c) No meetings/monthly reports.
d) Overall, the whole approval application was too poor/lacked information.
* What do you want exactly from us to become an approved LoCo again?

See https://wiki.ubuntu.com/LoCoGettingApproved - specially the part "Are you ready?"

If you have further questions or require some assistance from our part, please do contact us!

Med vänliga hälsningar,

Leandro
Best regards
Pontus Öhman
Ubuntu Sweden Team Contact
Som ni ser så har jag lyft ut mitt mail i QUOTE :) Och nu har vi en bra lista att gå efter...

Och jag har redan börjat jobba efter denna lista ;D

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Frågan om handlingsprogram kommer att diskuteras på mötet på onsdag.
Sedan kommer nog frågan upp på kommande möten också.
Det viktiga tror jag är att klart definiera vad LoCot är, och vilka som är medlemmar.
Vi får vara beredda på att det kommer att ta tid innan vi är beredda på att ta upp frågan om "ReApproval" på loco-råds-mötet.
Loco-rådet rekommenderar att man väntar minst 3 månader innan man gör en ny prövning, men min högst personliga åsikt är att det för vår del blir om ca 1 år.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Med vanlig användare menar jag en genomsnittlig ny användare av Ubuntu/Linux som inte satt sig in i Ubuntu's överbyggnad. Och kanske inte är intresserad av den heller. Vidare, så har vi i Sverige en gammal och djupgående föreningstradition, som i vissa delar är på kollisionskurs med Canonicals strukuturidéer.

Lite OT kanske.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

webaake skrev:Med vanlig användare menar jag en genomsnittlig ny användare av Ubuntu/Linux som inte satt sig in i Ubuntu's överbyggnad. Och kanske inte är intresserad av den heller.
Launchpad och våra IRC-möten är för LoCo-medlemmar. Alltså för de som är intresserade av att engagera sig för Ubuntu.
webaake skrev:Vidare, så har vi i Sverige en gammal och djupgående föreningstradition, som i vissa delar är på kollisionskurs med Canonicals strukuturidéer.
På vilket sätt?
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

@ ycc: Bra initiativ att starta den här tråden.

@ Pontus: Tack för informationen från LoCo Council-representanten. Intressant läsning.

Jag har försökt analysera vad som verkligen har utryckts av LoCo Council på det senaste reapproval-mötet och i brevet till Pontus ovan. Min observation är att vi blev kritiserade för bristen på användande av Launchpad, och på dokumenterade IRC-möten och IRL-möten, men att det som man egentligen frågar efter är "advocacy, bug jams, triaging, translating.. building the community around the team and encouraging people to get involved in the project."

Min slutsats är att LoCo Council vill se mer av aktivitet på Launchpad, att vi som räknar oss till den svenska Ubuntu-gemenskapen också är medlemmar i https://launchpad.net/~ubuntu-se, och att våra aktiviteter och projekt dokumenteras på Launchpad. Jag tror att dokumentationen är det viktiga, inte att vi väljer IRC som mötesform.

Egentligen tycker jag att innebörden av det här är bra, tydlig dokumentation av vår verksamhet och tydlighet i vilka som verkligen räknas som LoCo-medlemmar. Det sistnämnda kanske låter drastiskt eller t.o.m. stötande (speciellt för gamla trotjänare som inte är med på Launchpad), men jag tycker att det inte borde vara så konstigt eftersom det är fritt fram för vem som helst att gå med på Launchpad.

Men - och det här är viktigt - vi får inte "kasta ut barnet med badvattnet", det som vi är bra på får inte försvinna. Till exempel så är svenskspråkig support via forumet viktigt och en del av vår form av "advocacy", och det måste LoCoCouncil förstå. Och mer aktivitet på Launchpad utesluter inte att vi har ett livaktigt forum som innehåller mer än bara supportärenden. Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet.

LoCo:t in Finland blev godkänt för ungefär ett halvår sedan (mitt antagande eftersom de är godkända nu och den statusen förfaller i april 2012), tag gärna en titt på deras team- och Launchpad-sidor: http://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-fi och https://launchpad.net/~ubuntu-fi. De är bara tolv aktiva medlemmar, all text är på finska och de har två ”Related projects” varav ett verkar vara deras www-plats (jag förstår inte finska ;) ).

Tillbaka till ämnet: Vad skall vi nu göra för att bli godkända?

Mitt förslag är som följer:

1. Så många som möjligt skall registrera sig på Launchpad och där gå med i Ubuntu Sweden LoCo Team. Men vi behöver inte överdriva och tvinga in folk, finländarna kunde bli godkända med bara tolv medlemmar.

2. Registrering av projektsidor på Launchpad för alla projekt och aktiviteter som vi bedriver samt att dessa projektsidor läggs upp som Related project under Ubuntu Sweden LoCo Team. Pontus har hjälpt mig med en sida för mitt projekt Ubuntunyheter.nu och jag tycker man kan göra samma sak för support, översättning och portalen.

3. Dokumentation av verksamheten, detta behöver inte vara svårt och är alltid bra att ha. Men att det skulle vara ett krav på formen IRC, det tror jag inte alls.

I en annan tråd har HakanS skrivit http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 88#p419788:
HakanS skrev:När det gäller https://launchpad.net/ubuntu-se-web så är det ett projekt för att hantera ubuntu-se:s webb-plats.
Drivningsansvarig för projektet är Ubuntu Sweden LoCo Webmasters. Inte ubuntu-se:s LoCo-team.
Det där förstår jag inte. Varför kan inte projekten Ubuntu Sweden LoCo Webmasters https://launchpad.net/~ubuntu-se-webmasters, Ubuntu Sweden LoCo website https://launchpad.net/ubuntu-se-web, och Ubuntu Documentation in Swedish https://launchpad.net/ubuntu-se-help inte ligga under Ubuntu Sweden LoCo Team?
HakanS skrev: Vi får vara beredda på att det kommer att ta tid innan vi är beredda på att ta upp frågan om "ReApproval" på loco-råds-mötet.
Loco-rådet rekommenderar att man väntar minst 3 månader innan man gör en ny prövning, men min högst personliga åsikt är att det för vår del blir om ca 1 år.
Nu skall vi inte jäkta och göra bort oss, men skall det verkligen behöva ta ett år att få ordning på saker och ting? Min uppfattning är att vi har en verksamhet som i mångt och mycket uppfyller kraven. Felet är att vi inte dokumenterat våra aktiviteter på Launchpad och det är väl bara att göra det på enklaste sätt?

P.S. Jag vet att det här blev väldigt långt, men jag kommer antagligen inte vara med på IRC-mötet på onsdag och därmed slipper ni vara med om att jag matar in allt det ovanstående då ;)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Min observation är att vi blev kritiserade för bristen på användande av Launchpad
Nej, LoCot blev inte kritiserat för att vi inte använder Launchpad för våra projekt.
De undrade varför vi hade så få medlemmar i vårt launchpad-team, och uppmanade oss att försöka få fler att bli launchpad-användare.
Min slutsats är att LoCo Council vill se mer av aktivitet på Launchpad.
Ja, att medlemmar hjälper till med buggrapporter o dyl. Men om du avser själva LoCot så tror jag att din slutsats är fel. Tittar vi på Ubuntu UK Team så använder de inte launchpad för några av sina projekt.
Varför kan inte projekten Ubuntu Sweden LoCo Webmasters https://launchpad.net/~ubuntu-se-webmasters, Ubuntu Sweden LoCo website https://launchpad.net/ubuntu-se-web, och Ubuntu Documentation in Swedish https://launchpad.net/ubuntu-se-help inte ligga under Ubuntu Sweden LoCo Team?
Därför att detta är projekt som drivs av en just teamet "Ubuntu Sweden LoCo Webmasters". En grupp där man måste ansöka om att bli medlem, baserat på vad man kan och vad man utför.
Nu skall vi inte jäkta och göra bort oss, men skall det verkligen behöva ta ett år att få ordning på saker och ting? Min uppfattning är att vi har en verksamhet som i mångt och mycket uppfyller kraven.
Jag tror att det kommer att ta det. Som du skrev så det som efterfrågas av oss är "advocacy, bug jams, triaging, translating.. building the community around the team and encouraging people to get involved in the project."
Vi sysslar inte med något av detta inom LoCot för tillfället.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

HakanS skrev:massa text
...
Som du skrev så det som efterfrågas av oss är "advocacy, bug jams, triaging, translating.. building the community around the team and encouraging people to get involved in the project."
(Min rödmarkering /vulfgar)

Vi har ju ett utmärkt översättarteam. Det finns också en hel del som är aktiva med att rapportera buggar. Problemet är väl att dom flesta av dessa inte är (har varit) medlem i den svenska LP-gruppen. Så en hel del finns redan, det gäller mer att kunna redovisa det på ett bra sätt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

vulfgar skrev:Vi har ju ett utmärkt översättarteam.
Håller med, tänkte inte på detta. :-[
Det finns också en hel del som är aktiva med att rapportera buggar.
Men då handlar det om vad enskilda personer gör, ingen aktivitet som skett inom gemenskapen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

HakanS skrev:
Det finns också en hel del som är aktiva med att rapportera buggar.
Men då handlar det om vad enskilda personer gör, ingen aktivitet som skett inom gemenskapen.
Det stämmer väl iofs. Det går förstås att samla ihop lite mer, vi har ju en forumkategori för detta också. Det borde kunna gå att där samla ihop lite om buggar så att vi antingen kan hjälpa dom som råkat ut för buggar att rapportera eller att någon åtar sej att buggrapportera för dessa personer (kan tänka mej att en del tycker det är oöverstigligt krångligt, kanske även språkproblem). Kanske en buggrupp på LP?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:
mghg skrev:Min observation är att vi blev kritiserade för bristen på användande av Launchpad
Nej, LoCot blev inte kritiserat för att vi inte använder Launchpad för våra projekt.
De undrade varför vi hade så få medlemmar i vårt launchpad-team, och uppmanade oss att försöka få fler att bli launchpad-användare.
När jag skrev "användande av Launchpad" i den citerade meningen så innefattade jag att registrering av LoCo-medlemmar på Launchpad.
HakanS skrev:
Min slutsats är att LoCo Council vill se mer av aktivitet på Launchpad.
Ja, att medlemmar hjälper till med buggrapporter o dyl. Men om du avser själva LoCot så tror jag att din slutsats är fel. Tittar vi på Ubuntu UK Team så använder de inte launchpad för några av sina projekt.
Vissa LoCo lägger sina projekt på Launchpad, andra inte. Kanske missuppfattade jag LoCo Council, kanske inte. Varför inte utnyttja projektledningsvertyget Launchpad till projektledning våra projekt?
HakanS skrev:
Varför kan inte projekten Ubuntu Sweden LoCo Webmasters https://launchpad.net/~ubuntu-se-webmasters, Ubuntu Sweden LoCo website https://launchpad.net/ubuntu-se-web, och Ubuntu Documentation in Swedish https://launchpad.net/ubuntu-se-help inte ligga under Ubuntu Sweden LoCo Team?
Därför att detta är projekt som drivs av en just teamet "Ubuntu Sweden LoCo Webmasters". En grupp där man måste ansöka om att bli medlem, baserat på vad man kan och vad man utför.
Jag fattar att du tycker det är viktigt att medlemskap i Ubuntu Sweden LoCo Webmasters prövas. Min fråga är då om det inte går att ändå lägga projektet under Ubuntu Sweden LoCo Team med bibehållna krav på medlemsansökan?
HakanS skrev:
Nu skall vi inte jäkta och göra bort oss, men skall det verkligen behöva ta ett år att få ordning på saker och ting? Min uppfattning är att vi har en verksamhet som i mångt och mycket uppfyller kraven.
Jag tror att det kommer att ta det. Som du skrev så det som efterfrågas av oss är "advocacy, bug jams, triaging, translating.. building the community around the team and encouraging people to get involved in the project."
Mitt projekt Ubuntunyheter.nu handlar om advocacy! Jag är inte speciellt engagerad i de andra sakerna, men skulle tro att det finns LoCo-medlemmar som inte håller med dig i det du skriver.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

mghg skrev:Varför inte utnyttja projektledningsvertyget Launchpad till projektledning våra projekt?
Jo, om man tycker att det fungerar, så visst.
mghg skrev:Jag fattar att du tycker det är viktigt att medlemskap i Ubuntu Sweden LoCo Webmasters prövas. Min fråga är då om det inte går att ändå lägga projektet under Ubuntu Sweden LoCo Team med bibehållna krav på medlemsansökan?
Inte vad jag vet.
mghg skrev:Mitt projekt Ubuntunyheter.nu handlar om advocacy! Jag är inte speciellt engagerad i de andra sakerna, men skulle tro att det finns LoCo-medlemmar som inte håller med dig i det du skriver.
Ditt jobb med ubuntunyheter.nu är bra och behjärtansvärt, men vi behöver göra mer inom gemenskapen för att LoCo-rådet ska tycka att vi håller på med opinionsbildning.

Om vi utgår från vad en av locorådets medlemmar hade för motivering till att inte godkänna locot:
så måste vi ställa in oss på att det kommer att ta tid innan allt detta fungerar.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bara lösa då ju.

Redan innan mötet har vi diskuterat internt om att få till ett revisionssystem och det ihop med kraven ovan, där är ju Launchpad lösningen till alltihop... Så att använda Launchpad till 'allt' är en komplett lösning - om vi skall få igång dom bitarna ovan samt få det dokumenterat på ett vettigt sätt.

As simple as.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har kommenterat här: Vägen tillbaka från gärsgårdsserien
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Jag har kommenterat här: Vägen tillbaka från gärsgårdsserien
Väl skrivet Urban.
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Lite kommentarer på detta:

a) Forumet togs upp och även IRC, vad jag minns nämndes inte ens sändlistan eller hur många som är aktiva där. Inte heller nämndes det fadderprogram vi har, detta är något vi håller på att vidareutveckla och förhoppningsvis kommer kunna ha bättre siffror och information om till nästa försök. Jag tror vi fallerade på den här punkten i vår inställning att forumet ÄR LoCo't, vi behöver börja se forumet som en del av LoCo't istället.

b) Detta är definitivt inte mitt område så jag överlåter kommentering av denna punkten till någon som är mer insatt. Jag vet ärligt talat inte vad vi gör här eller vem som gör något, men på något sätt bör vi försöka lyfta fram det vi bidrar med till Ubuntu Project och även sådant som kommer Ubuntu Project tillhanda genom att man bidrar upsteam.

c) Alla publika ärenden och projekt, mötesprotokoll, rapporter och liknande måste börja dokumenteras på Launchpad, men vi behöver även börja använda någon form av ärendehantering för interna ärenden inom grupperna. T.ex. bör inte det arbete Serveradmins, Drupaladmins och liknande vara publikt, dock måste det vara tillgängligt för TC/TL och nya medlemmar i gruppen för att få historiken samt kunna inkludera information om en del av detta arbete i rapporterna.

d) Nästa gång bör vi vara ordenligt förberedda och framför allt inte prata i mun på varandra, tror vi fick mycket minus för att vi var så många som "lade oss i" hela tiden.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Det vi ska tänka på är att dessa aktiviteter är något som vi skall hålla på med löpande. Vi ska inte hitta på en massa aktiviteter, möten och rapporter så vi blir godkända, för att sedan lägga dessa saker på hyllan och gå tillbaks till hur vi gjort fram tills nu.
Förnyat godkännande sker vart annat år.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:Det vi ska tänka på är att dessa aktiviteter är något som vi skall hålla på med löpande. Vi ska inte hitta på en massa aktiviteter, möten och rapporter så vi blir godkända, för att sedan lägga dessa saker på hyllan och gå tillbaks till hur vi gjort fram tills nu.
Förnyat godkännande sker vart annat år.
Det är helt rätt. Vi ska BLI ett riktigt LoCo, inte fejka till dokumentationen för att LÅTSAS VARA ett.

Samtidigt ska vi ta till vara det bra som görs och har gjorts. Det är förmodligen lättare att återstarta sådant som vi gjort men tappat sugen på än att bygga upp helt nya grenar.

Sen är det nog så att ett mediokert LoCo som följer formulär 1A sannolikt går igenom processen med ett G medan man måste vara fullständigt lysande för att få igenom en massa hemkokta lösningar. Men ambitionen är väl inte att vara medioker?

Men ska vi lyckas måste vi nog börja med att ta allt inflytande ifrån personer som inte ställer sig bakom Ubuntu, CoC, locot och Bug #1. Ett LoCo handlar om Ubuntu och ingenting annat. Vi har alltför länge låtit oss bakbindas av folk med andra agendor.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"