Först Unity i 11.04, nu Wayland istället för Xorg i 11.10?

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Först Unity i 11.04, nu Wayland istället för Xorg i 11.10?

Inlägg av farmfield »

La precis ut det på http://www.ubuntunyheter.nu/ och det är inga små steg man tar på Canonical/Ubuntu. Snacka om att sätta egen riktning...

Vad som dock skrämmer skiten ur mig är detta...
SABDFL skrev:In general, this will all be fine – actually *great* – for folks who have good open source drivers for their graphics hardware. Wayland depends on things they are all moving to support: kernel modesetting, gem buffers and so on. The requirement of EGL is new but consistent with industry standards from Khronos – both GLES and GL will be supported. We’d like to hear from vendors for whom this would be problematic, but hope it provides yet another (and perhaps definitive) motive to move to open source drivers for all Linux work.
Eh, men vem har det? Dom med Intel-kort?
m!rage

Re: Först Unity i 11.04, nu Wayland istället för Xorg i 11.1

Inlägg av m!rage »

Nej, det står bra öppna drivare, vilket exkluderar många intel-kort som inte ens kan visa film i Ubuntu. Hur ska detta sluta?

EDIT: De jag testat är ganska gamla kom jag på så jag kanske inte ska uttala mig om hur det ligger till nu... ;)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

farmfield skrev:La precis ut det på http://www.ubuntunyheter.nu/ och det är inga små steg man tar på Canonical/Ubuntu. Snacka om att sätta egen riktning...

Vad som dock skrämmer skiten ur mig är detta...

Eh, men vem har det? Dom med Intel-kort?
Lugna puckar..... ;)

Ett till klart positivt utspel som rör om i grytan >:D ...... Xorg har ju fastnat i gamla inkörda spår som härstammar från "stenåldern"...inget tyder heller på att Xorg utvecklarna verkar ha förmåga att kasta ut gammalt junk och göra en modern tappning en grafisk hantering.

Eftersom nu Wayland huvudsakligen hanterar OpenGL så ska det inte vara några trubbel för tex nVidia och ATI, utmaningen är nog mer om Wayland är för primitiv och det visar sig snabbt vid test som enkelt då kan göras under Nattys utveckling.

Phoroinx har ävem de en artikel
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODc1Ng

Nu är jag tämligen säker på att det här med största sannolikhet enbart är ett utspel mot "linuxhögadeln".....jag tvivlar på att man i Natty kan göra Wayland stabil.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Ett till klart positivt utspel som rör om i grytan >:D ...... Xorg har ju fastnat i gamla inkörda spår som härstammar från "stenåldern"...inget tyder heller på att Xorg utvecklarna verkar ha förmåga att kasta ut gammalt junk och göra en modern tappning en grafisk hantering.
Jo, det är jag helt med på. Och att basera en 3D-baserad wm som Compiz på ett OpenGL-acceleretat fönstersystem känns bara logiskt.
Eftersom nu Wayland huvudsakligen hanterar OpenGL så ska det inte vara några trubbel för tex nVidia och ATI, utmaningen är nog mer om Wayland är för primitiv och det visar sig snabbt vid test som enkelt då kan göras under Nattys utveckling.
Nu skriver ju iof Mark som om grejen är att öppna drivare har kernel modesettings, men det har ju Nvidias stängda också om jag fattat det rätt... Så kanske är han fel ute, eller?
Nu är jag tämligen säker på att det här med största sannolikhet enbart är ett utspel mot "linuxhögadeln".....jag tvivlar på att man i Natty kan göra Wayland stabil.
Jo, eller både och. Först detta att man tar beslutet att köra sitt eget race, gå ifrån standardmallen för en 'vanlig GNU/Linux-dist. Detta kan ju vara sett till att GNU/Linux ju inte slår igenom och att detta är ett av skälen. Ett annat skäl kan ju vara att skilja sig från mängden ytterligare.

Sen är det inte alls otroligt att det, som du säger, är ett utspel mot old-school-folket inom GNU/Linux...

Lustigt hur man kan säga att det handlar om frihet men samtidigt inte tillåter friheten att välja. Windows eller OS X kan knappast anses vara 'frihet' sett ur en FOSS-synvinkel, men att inte få välja Windows eller OS X om man vill är knappast frihet ur någon synvinkel... ::)

Sen vet jag för lite om Wayland för att ha en åsikt om hur mycket jobb det är att ersätta X, men det känns som att den allmänna åsikten är att Wayland är rätt 'ofärdigt'... Då kan man undra om inte Canonical/Ubuntu är på väg att ta sig lite vatten över huvudet. Man kämpar som katten med stödet för ARM och Utouch. Sen skall man ha egen skrivbordsmiljö och man meklar ihop ett eget ikontema. Utöver det skall man då dessutom byta en av dom absoluta grundpelarna i systemet, Xorg, mot något helt nytt - och som det verkar, nåt rätt ofärdigt...

Dänns som en hel del att ta tag i... ::)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

pun skrev:Ett till klart positivt utspel som rör om i grytan >:D ...... Xorg har ju fastnat i gamla inkörda spår som härstammar från "stenåldern"...inget tyder heller på att Xorg utvecklarna verkar ha förmåga att kasta ut gammalt junk och göra en modern tappning en grafisk hantering.
Jag tycker det här låter lite som en favorit i repris. Det var rätt lika tongångar när X.org kom till som en reaktion på hur XFree86 hanterade utvecklingen av X. XFree86 var då standard överallt precis som X.org i princip är idag. XFree86 sågs som tröga, föråldrade, svåra att samarbeta med vad gäller nya idéer och så vidare. Det hela fick sin tydliga splittring i frågor om syn på licensen men sprickan fanns sedan rätt länge så X.org forkade XFree86 och körde det spåret som de flesta av oss har på våra burkar idag.

Det var ju inte länge sedan det var ett stort rabalder om man skulle köra med Aiglx eller Xgl och det kom forkar kring det. Det var rätt upprört då också. Skulle tro att delar av den debatten gynnade X.org.

Vi får väl se vart Wayland egentligen landar. Kanske blir en Compiz vs Beryl (även om de inte är systemkritiska, och inte är X i sig, så är det hur open source-världen många gånger fungerar) av det hela om inte annat och det slås samman till något förhoppningsvis bättre.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Nu är jag tämligen säker på att det här med största sannolikhet enbart är ett utspel mot "linuxhögadeln".....jag tvivlar på att man i Natty kan göra Wayland stabil.
AJ!

Nu kom det som jag uppfattar som en bekräftelse av vad du skriver ovan - Ubuntu erbjuder sig hjälpa Gnome & KDE med övergången till Wayland... ::)
Ubuntu News skrev:We’ll help GNOME and KDE with the transition, there’s no reason for them not to be there on day one either.
LOL

Tycker ni jag misstolkar det när det känns som Ubuntu mellan raderna skriver: Inse fakta, det är vi som leder vägen - hoppa på tåget eller gå hem... :-X
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:Nu är jag tämligen säker på att det här med största sannolikhet enbart är ett utspel mot "linuxhögadeln".....jag tvivlar på att man i Natty kan göra Wayland stabil.
AJ!

Nu kom det som jag uppfattar som en bekräftelse av vad du skriver ovan - Ubuntu erbjuder sig hjälpa Gnome & KDE med övergången till Wayland... ::)
Njau.... vissa fattar ju potentialen med Wayland... 8)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODc2Nw

Sen "tjötandet" om hur nVidia samt ATI gör förstår jag inte :P ....som inbiten proprietär användare av nvidia ser jag inget hot i det här bara en massa möjligheter.... enbart bakåsträvare som gnölar, rör inte xorg... :P

För den intresserade så är det bara att testa.... O0
http://grep.tw/blog/?p=1061

Ubuntus blueprint som man började på under Maverick
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu ... nd-testing
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Sen "tjötandet" om hur nVidia samt ATI gör förstår jag inte :P
Nä, man kan ge dom en chans att fundera på vad det innebär iaf... So du säger så lär Nvidia/ATI hoppa tåget direkt om dom känner att dom kommer tjäna på det... Och sett till hur stort Ubuntu är så är det dessutom en fråga om vad dom förlorar på att inte vara med.

Men det där är så typiskt. Läste en kul grej i kommentarerna på nån IDG artikel om Android & Motorola Droid härom dan - att skälet till att Motorola inte finns i Sverige är för att det inte finns någon efterfrågan. Samma sak har tidigare sagts av säljare på IT-företag om mobiler med WnMo7.

Det där tycker jag är lite samma feltänk som detta, att dan efter Mark's uttalande om Wayland fråga nån på Nvidia om dom kommer fixa drivrutinen... ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo men nu är nVidia samt ATI "billion dollar babys" och de gör vad de känner för... "Det här kan vi tjäna pengar på, OK kör... "... ;)

MultiTouch blev "klart" men det hinns inte med av Xorg.. :P

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODc4NA

:P
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

verkar kunna bli ett spännande släpp :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"