Fixa till färger i dockan (docky) - hur gör man? [Löst]
Fixa till färger i dockan (docky) - hur gör man? [Löst]
Jag vill ändra färg i docky (se bild). Hur gör jag?
Senast redigerad av 1 Hylas, redigerad totalt 21 gånger.
Re: Fixa till färger i dockan (docky) - hur gör man?
Spontant känner jag att det är Ubuntus inställningar för tooltip du ska ändra och inte i Dockys inställningar. Testa att byta ut färgerna för tooltip under System -> Preferences -> Appearance -> Theme -> Customize -> Colors -> Tooltips
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Utanför ämnet: @Ubot
Du tänkte det där steget extra som man oftast missar... Jag är impad! Har inte kollat om du har rätt men tror absolut det.
Du tänkte det där steget extra som man oftast missar... Jag är impad! Har inte kollat om du har rätt men tror absolut det.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nope. Den färgen är ändrad redan, men det påverkar inte docky.
Utanför ämnet: @ubot: Kör du verkligen 7.10 fortfarande? 

Jag tror man måste mixtra via gconf-editor
http://wiki.go-docky.com/index.php?title=GConf_Settings
Har inte tid att kolla igenom allting.....
Jag kollar detta. Tack för tipset pun.pun skrev:Jag tror man måste mixtra via gconf-editor
Utanför ämnet: Japp. Den bästa disten som någonsin kommer att komma ut.Hylas skrev:Utanför ämnet: @ubot: Kör du verkligen 7.10 fortfarande?

Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 21 gånger.
Vad händer om du byter tema i Docky (inte i Ubuntu)? Testa några olika teman, ändras tooltip? Om tooltip ändras så är tooltip inte beroende av inställningarna för tooltip i Ubuntu utan kopplade till någon inställning i Docky.
Jag misstänker att mitt förra tips var fel och att färgen för tooltip:et istället är inbyggt i Dockyns teman.
Edit 1:
Jag installerade och testade Docky på mitt system och tooltip är kopplat till vilket tema du använder. Det finns 5 teman utöver classic-temat. Dessa 5 teman ligger i en katalog. Jag vet inte var classic-temat ligger.
Edit: 2
Färgen på tooltip styrs av en fil som heter tooltip.svg och som ingår i temat. modda tooltip.svg och du får en annan färg på Dockys tooltip.
Gör en backup på filen i ditt tema och modda sedan tooltip.svg i ett bildredigeringsprogram så får du säkert en annan färg.
Du hittar Dockys teman här: /usr/share/docky/themes
Där hittar du Dockys förinstallerade teman och där hittar du också tooltip.svg-filer.
Ta backup på tootltip.svg och kör så det ryker så tror jag du ska få ordning på dina tooltip. 
Standardtemat heter Classic men det ligger inte i katalogen. Jag vet inte var Docky har gömt Classic-temat.
Här är en bra länk: http://wiki.go-docky.com/index.php?titl ... cification
Så här står det om tooltip.svg:
Jag misstänker att mitt förra tips var fel och att färgen för tooltip:et istället är inbyggt i Dockyns teman.
Edit 1:
Jag installerade och testade Docky på mitt system och tooltip är kopplat till vilket tema du använder. Det finns 5 teman utöver classic-temat. Dessa 5 teman ligger i en katalog. Jag vet inte var classic-temat ligger.

Färgen på tooltip styrs av en fil som heter tooltip.svg och som ingår i temat. modda tooltip.svg och du får en annan färg på Dockys tooltip.
Gör en backup på filen i ditt tema och modda sedan tooltip.svg i ett bildredigeringsprogram så får du säkert en annan färg.
Där hittar du Dockys förinstallerade teman och där hittar du också tooltip.svg-filer.

Standardtemat heter Classic men det ligger inte i katalogen. Jag vet inte var Docky har gömt Classic-temat.

The image must be 39px wide by 26px tall. The image is split into 3 sections, each 13px wide. The middle section is repeated (if necessary).
Kod: Markera allt
ls -R /usr/share/docky/themes/
/usr/share/docky/themes/:
Air Glass Grayscale HUD Smoke
/usr/share/docky/themes/Air:
background.svg badge.svg menu.svg stretch_separator.svg tooltip.svg
/usr/share/docky/themes/Glass:
/usr/share/docky/themes/Grayscale:
background.svg badge.svg menu.svg tooltip.svg
/usr/share/docky/themes/HUD:
background.svg badge.svg menu.svg tooltip.svg
/usr/share/docky/themes/Smoke:
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 21 gång.
Utanför ämnet: Tack.farmfield skrev:Utanför ämnet: @Ubot

Suveränt ubot, där har vi nog lösningen. Jag kör så det rykerubot skrev:Vad händer om du byter tema i Docky (inte i Ubuntu)? Testa några olika teman, ändras tooltip? Om tooltip ändras så är tooltip inte beroende av inställningarna för tooltip i Ubuntu utan kopplade till någon inställning i Docky.
Edit 1:
Där hittar du Dockys förinstallerade teman och där hittar du också tooltip.svg-filer.Ta backup på tootltip.svg och kör så det ryker så tror jag du ska få ordning på dina tooltip.
The image must be 39px wide by 26px tall. The image is split into 3 sections, each 13px wide. The middle section is repeated (if necessary).Kod: Markera allt
ls -R /usr/share/docky/themes/ /usr/share/docky/themes/: Air Glass Grayscale HUD Smoke /usr/share/docky/themes/Air: background.svg badge.svg menu.svg stretch_separator.svg tooltip.svg /usr/share/docky/themes/Glass: background.svg badge.svg menu.svg stretch_separator.svg tooltip.svg /usr/share/docky/themes/Grayscale: background.svg badge.svg menu.svg tooltip.svg /usr/share/docky/themes/HUD: background.svg badge.svg menu.svg tooltip.svg /usr/share/docky/themes/Smoke: background.svg badge.svg menu.svg stretch_separator.svg tooltip.svg

Tack för att du tog dig tid

Jag har lite fler teman. Beror nog på att jag har använder ett ppa med docky.
Finns det inte en tooltip.svg i temat Transparent? 

Nej, men jag lånade en från Smoke. Så kan jag modda den. Funkar utmärkt.ubot skrev:Finns det inte en tooltip.svg i temat Transparent?

Ok, lägg gärna till ordet [LÖST] i rubriken till ditt första inlägg och sätt en grön bock också. Om du nu anser att problemet är löst dvs.Hylas skrev:Nej, men jag lånade en från Smoke. Så kan jag modda den. Funkar utmärkt.ubot skrev:Finns det inte en tooltip.svg i temat Transparent?