Tja tja, har nu tröttnat på ubuntu då jag har kört det i några månader. Dum som jag var körde jag ingen dualboot eller "test" körde ubuntu innan. Jag alltså formaterade bort allt och sedan installerade ubuntu.
Nu vill jag ta bort ubuntu och installera windows vista igen för att jag har deras skiva.
Nu när jag startade upp med vista skivan och jag ska partitionera hårddisken kan jag ej för att windows vill ha NTFS men det som är problemet är att jag inte kan byta format via installationen så undrar jag hur jag kan göra det här i ubuntu eller liknande för att få min hårddisk till NTFS?
Formatera bort ubuntu och installera windows
- Konservburk
Re: Formatera bort ubuntu och installera windows
Man kan ju tycka att vista borde klara av sådant. 
Men då tar vi det med ubuntu istället. Starta från ubuntu-skivan och välj att prova utan att installera. När du kommer in startar du programmet gparted från menyn. I det programmet väljer du att skapa en ny tom partitionstabell på disken där du tänker installera vista.
OBS! All data på disken försvinner om du gör så här!

Men då tar vi det med ubuntu istället. Starta från ubuntu-skivan och välj att prova utan att installera. När du kommer in startar du programmet gparted från menyn. I det programmet väljer du att skapa en ny tom partitionstabell på disken där du tänker installera vista.
OBS! All data på disken försvinner om du gör så här!
Tack skall pröva det nu! Svarar om det inte fungerar eller om det uppstår problemKonservburk skrev: I det programmet väljer du att skapa en ny tom partitionstabell på disken där du tänker installera vista.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tråkigt att du inte är nöjd med Ubuntu. Hoppas att du provar igen i framtiden. 

Registrera dig på våra lokala epostlistor
Hej!
Det skulle dock vara intressant att få höra vad du saknade i Ubuntu som gjorde att du ville byta till Windows Vista?
Mvh Nemo
Vad tråkigt att du inte blev nöjd med Ubuntu och därför vill gå tillbaka till Windows. Jag tycker inte alls att du gör fel, utan var och en skall välja OS utifrån de personliga behoven och vad som passar en själv bäst.abewin skrev:Tja tja, har nu tröttnat på ubuntu då jag har kört det i några månader.
Det skulle dock vara intressant att få höra vad du saknade i Ubuntu som gjorde att du ville byta till Windows Vista?
Mvh Nemo