Mot detta kan jag säga att demokrati måste få ta tid. Går det för snabbt riskerar man att folk känner sig överkörda och att de beslut man tar blir ogenomtänkta.
Det tar också tid att läka såren efter den gamla onda tiden. Att lämna förnedring och oförrätter bakom sig och vänja sig vid friheten.
Men samtidigt ska vi inte bara låta tiden gå och luta oss tillbaka och pilla navelludd. Det finns massor med saker att ta tag i här på Ubuntu Sverige!
- Först och främst måste vi se till att nya medlemmar känner sig välkomna, får hjälp och kommer igång med Ubuntu. Läs i supportforumen och svara på det du kan!
- Wikin är ständigt "under construction", så ska det vara, och du kan hjälpa till genom att skriva helt nya handledningar eller fila på de befintliga, rätta stavfel och fylla på detaljer. Fokusera återigen på nybörjarnas behov.
- Releaspartyna, behöver planeras. Det finns nog mer än tre orter i Sverige? Jag har något vagt minne från geografilektionerna;-)
- En massa goda idér om marknadsföring, utbildningsmaterial osv har kläckts på den sista tiden (kanske tidigare också). Ta tag i något och börja!
Tids nog får vi förankra detta mer formellt, men jag har svårt att se att bra idéer skulle få nobben eller att de som börjat visa bra resultat skulle bli stoppade.
Fråga inte vad Ubuntu kan göra för dig utan vad du kan göra för Ubuntu! Det mesta som ska göras är inte heller vidare tekniskt avancerat. Tillsammans kan vi det som behövs. Det är bara att sätta igång!