Perestrojka - behöver snabbt svar
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Perestrojka - behöver snabbt svar
Nu tänkte jag börja om på ett helt nytt sätt efter ett tjugotal mer eller mindre misslyckade Ubuntu-installationer.
Om jag ska ta det från början så körde jag ursprungligen Windows och installerade XP för några år sen på en 80gb-hårddisk med fyra partitioner. När jag gick över till Ubuntu var jag angelägen om att inte förstöra den gamla XP-installationen, så jag installerade Intrepid Ibex på en annan hårddisk på 160GB (alltså mycket större än jag behöver för bara själva operatvsystemet), som fick bli master. Den gamla fick bli slave, och där hade jag kvar alla dokument och sånt.
Nu kommer indikationer på att den nyare hårddisken är lite defekt, och jag är inte så motiverad att än en gång installera ett operativsystem på den, däremot skulle den kanske duga att förvara dokument på. Tänker jag rätt då?
Min tanke är därför att föra över alla dokument till den defekta, större hårddisken, som ska vara formeterad som FAT32 eller NTFS för att grejerna vid behov ska vara tillgängliga från XP. På det frigjorda utrymmet på den äldre NTFS-formaterade disken, bredvid XP, tänkte jag installera Ubuntu.
Den viktigaste frågan är nu:
Hur gör jag då när jag partitionerar, så att jag inte skriver över XP? Det finns en partition, Operativsystem (i XP syns den som två enheter, C och F) där systemet är installerat och som jag vill behålla, och så finns disken D där jag vill ha swap och root samt E där jag vill ha Home.
Hur går jag alltså till väga vid installationen för att inte skriva över XP? När jag installerar Ubuntu vill jag vara helt säker på att det hamnar på dom rätta två partitionerna, dom som i XP kallas D och E och som i Wubi är döpta till Dokument repektive Reservdisk.
Om jag ska ta det från början så körde jag ursprungligen Windows och installerade XP för några år sen på en 80gb-hårddisk med fyra partitioner. När jag gick över till Ubuntu var jag angelägen om att inte förstöra den gamla XP-installationen, så jag installerade Intrepid Ibex på en annan hårddisk på 160GB (alltså mycket större än jag behöver för bara själva operatvsystemet), som fick bli master. Den gamla fick bli slave, och där hade jag kvar alla dokument och sånt.
Nu kommer indikationer på att den nyare hårddisken är lite defekt, och jag är inte så motiverad att än en gång installera ett operativsystem på den, däremot skulle den kanske duga att förvara dokument på. Tänker jag rätt då?
Min tanke är därför att föra över alla dokument till den defekta, större hårddisken, som ska vara formeterad som FAT32 eller NTFS för att grejerna vid behov ska vara tillgängliga från XP. På det frigjorda utrymmet på den äldre NTFS-formaterade disken, bredvid XP, tänkte jag installera Ubuntu.
Den viktigaste frågan är nu:
Hur gör jag då när jag partitionerar, så att jag inte skriver över XP? Det finns en partition, Operativsystem (i XP syns den som två enheter, C och F) där systemet är installerat och som jag vill behålla, och så finns disken D där jag vill ha swap och root samt E där jag vill ha Home.
Hur går jag alltså till väga vid installationen för att inte skriva över XP? När jag installerar Ubuntu vill jag vara helt säker på att det hamnar på dom rätta två partitionerna, dom som i XP kallas D och E och som i Wubi är döpta till Dokument repektive Reservdisk.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 23 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Perestrojka - behöver snabbt svar
Vet inte riktigt exakt hur jag ska svara men...
Inte svårt alls egentligen...
I det valet är NTFS (HP-FS) klart att föredra, det funkar alldeles utomförträffligt ihop med Linux, förutom att du får sämre prestanda och så jämfört med Linux egna filsystem som ext3 och ext4...Svento skrev: Min tanke är därför att föra över alla dokument till den defekta, större hårddisken, som ska vara formeterad som FAT32 eller NTFS för att grejerna vid behov ska vara tillgängliga från XP. På det frigjorda utrymmet på den äldre NTFS-formaterade disken, bredvid XP, tänkte jag installera Ubuntu.
Det här är egentligen alldeles väldigt jättelätt om du bara väljer den avancerade varianten vid installation... Först får du välja något för att identifiera C och F, som ungefär storlek eller hur mycket som ligger på dem eller något sådant... sedan kommer de att heta /dev/sda1, /dev/sda2 etc. vid installationen av Linux... och sedan bestämmer du helt själv vad som ska ligga kvar och vad som ska paritioneras/formateras etc...Svento skrev: Hur gör jag då när jag partitionerar, så att jag inte skriver över XP? Det finns en partition, Operativsystem (i XP syns den som två enheter, C och F) där systemet är installerat och som jag vill behålla, och så finns disken D där jag vill ha swap och root samt E där jag vill ha Home.
Inte svårt alls egentligen...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Svento
Tack. Alla partitionerna lär visserligen vara exakt lika stora, men dom två jag ska installera på lär ju i så fall kunna kännas igen på att dom är helt tomma.
Är det skapligt säkert att använda en trasig disk till att förvara dokument på? Förvaring borde ju vara en stabilare verksamhet än allt vad ett operativsystem sysslar med...
Är det skapligt säkert att använda en trasig disk till att förvara dokument på? Förvaring borde ju vara en stabilare verksamhet än allt vad ett operativsystem sysslar med...
- Osprey
- Kontakt:
Det viktigaste som finns om du ska kunna installera och bevara gammal data är givetvis att du kan identifiera vad du ska spara...Svento skrev:Tack. Alla partitionerna lär visserligen vara exakt lika stora, men dom två jag ska installera på lär ju i så fall kunna kännas igen på att dom är helt tomma.
Svar NEJ! är disken trasig så är den... är den däremot halvtrasig så du kan undanta vissa block med t.ex e2fsck så är det antagligen ganska lugnt...Svento skrev:Är det skapligt säkert att använda en trasig disk till att förvara dokument på? Förvaring borde ju vara en stabilare verksamhet än allt vad ett operativsystem sysslar med...
- Svento
Hur undantar man vissa block - och hur vet man vilka som är trasiga? Så katastrofalt skadad verkar ju inte disken vara, eftersom jag ändå kunnat köra operativsystem på dom. Så länge jag nöjer mig med 8.10 fungerar ju allt det basala.
- Osprey
- Kontakt:
Det fixar fsck eller e2fsck automatiskt...Svento skrev:Hur undantar man vissa block - och hur vet man vilka som är trasiga? Så katastrofalt skadad verkar ju inte disken vara, eftersom jag ändå kunnat köra operativsystem på dom. Så länge jag nöjer mig med 8.10 fungerar ju allt det basala.
- Svento
Jag behöver alltså inte göra nånting?
- Osprey
- Kontakt:
Det enda du behöver göra är egentligen att kunna identifiera dina olika diskar så att du talar om för installationsprogrammet att lägga saker på rätt plats...Svento skrev:Jag behöver alltså inte göra nånting?
- Svento
Hjälp! Var är mitt operativsystem???
Förhistoria:
Det begav sig att jag runt 2004 köpte en hårddisk på ca 120GB där jag installerade XP. Jag hade två partitioner där som var vikta för lagring av diverse dokument och musik.
Ubuntu:
När jag 2008 ville pröva Ubuntu var jag angelägen om att inte radera vare sig XP-installationen eller dom sparade dokumenten, så jag installerade 8.10 på en ny hårddisk. Jag har haft upprepade större och mindre problem och ominstallerat flera gånger. Jag körde länge på 8.10 och uppgraderade så småningom till 9.10, men jag hittade inga vidare drivrutiner till mitt ATI Radeon 9600-kort. Vid ett kortare strömavbrott i samband med ett åskväder sommaren 09, kraschade något som hade med grafiken att göra, så jag kom inte in i det mer. Jag har kört Wubi sen dess, som finns på den ursprungliga XP-installationen. Nu är det utrymmet sprängfyllt, så jag gav mig på att försöka installera om ett "riktigt" Ubuntu på den nyare och större hårddisken.
Ubuntu, andra omgången:
Jag har prövat olika tillvägagångssätt för att installera systemet men det har alltid uppstått märkliga småfel. Dels prövade jag att installera 10.04 remix och 10.10 direkt från cd, vilket inte gick (jag kunde inte välja partitioneringsalternativ), så jag installerade 8.10 från cd och uppgraderade därifrån. Tyvärr fick jag inget ljud, så jag prövade äldre upplagor. Efter att ha installerat 9.10 (utan att få ljud...) fick jag beskedet att det finns fel på hårddisken, vilket skulle kunna förklara dom olika problem som jag haft.
Min idé då var att använda den trasiga disken till lagring och installera Ubuntu på dom därmed frigjorda partitionerna på den gamla "XP-disken". Jag kunde inte formatera den nyare, större och något defekta via Wubi, så jag gjorde det genom att installera 8.10 via cd, och skapade ett antal FAT32-partitioner (NTFS fanns inte som alternativ) som jag därefter via Wubi överförde alla dokument till. Den processen fungerade helt smärtfritt, förutom att jag var tvungen att använda 10GB till ett filsystem som jag ju inte kommer att använda. Men så långt finns inget att klaga på.
Ubuntu, tredje omgången:
Jag körde 10.04 Remix-skivan på den äldre hårddisken och valde manuell partitionering. Det gick problemfritt vilket det inte gjort på den nyare, den som tydligen är mer eller mindre trasig. Jag tog alltså bort dom gamla enheter som hette D respektive E i Windows och gjorde dom nya partitionerna på det frigjorda utrymmet (ca 80GB). Enligt instruktionerna gjorde jag ett växlingsutrymme på 40MB och en partition för filsystemet som var på drygt 10GB. Resten blev Home. Installationen pågick utan att det hände nåt ovanligt eller oroande. Efter installationen hände allt det där som jag är van vid, d v s att jag uppmanas starta om, ta ut skivan och trycka på Enter. Det var då, vid omstarten, som inget hände.
När jag startade fanns inte 10.10 med som alternativ. Jag blev tillfrågad om jag ville starta XP eller Ubuntu - i.e. Wubi 8.10, där jag nu befinner mig.
Hur kommer jag in i mitt "riktiga" system, d v s Ubuntu 10.04 remix?
Det begav sig att jag runt 2004 köpte en hårddisk på ca 120GB där jag installerade XP. Jag hade två partitioner där som var vikta för lagring av diverse dokument och musik.
Ubuntu:
När jag 2008 ville pröva Ubuntu var jag angelägen om att inte radera vare sig XP-installationen eller dom sparade dokumenten, så jag installerade 8.10 på en ny hårddisk. Jag har haft upprepade större och mindre problem och ominstallerat flera gånger. Jag körde länge på 8.10 och uppgraderade så småningom till 9.10, men jag hittade inga vidare drivrutiner till mitt ATI Radeon 9600-kort. Vid ett kortare strömavbrott i samband med ett åskväder sommaren 09, kraschade något som hade med grafiken att göra, så jag kom inte in i det mer. Jag har kört Wubi sen dess, som finns på den ursprungliga XP-installationen. Nu är det utrymmet sprängfyllt, så jag gav mig på att försöka installera om ett "riktigt" Ubuntu på den nyare och större hårddisken.
Ubuntu, andra omgången:
Jag har prövat olika tillvägagångssätt för att installera systemet men det har alltid uppstått märkliga småfel. Dels prövade jag att installera 10.04 remix och 10.10 direkt från cd, vilket inte gick (jag kunde inte välja partitioneringsalternativ), så jag installerade 8.10 från cd och uppgraderade därifrån. Tyvärr fick jag inget ljud, så jag prövade äldre upplagor. Efter att ha installerat 9.10 (utan att få ljud...) fick jag beskedet att det finns fel på hårddisken, vilket skulle kunna förklara dom olika problem som jag haft.
Min idé då var att använda den trasiga disken till lagring och installera Ubuntu på dom därmed frigjorda partitionerna på den gamla "XP-disken". Jag kunde inte formatera den nyare, större och något defekta via Wubi, så jag gjorde det genom att installera 8.10 via cd, och skapade ett antal FAT32-partitioner (NTFS fanns inte som alternativ) som jag därefter via Wubi överförde alla dokument till. Den processen fungerade helt smärtfritt, förutom att jag var tvungen att använda 10GB till ett filsystem som jag ju inte kommer att använda. Men så långt finns inget att klaga på.
Ubuntu, tredje omgången:
Jag körde 10.04 Remix-skivan på den äldre hårddisken och valde manuell partitionering. Det gick problemfritt vilket det inte gjort på den nyare, den som tydligen är mer eller mindre trasig. Jag tog alltså bort dom gamla enheter som hette D respektive E i Windows och gjorde dom nya partitionerna på det frigjorda utrymmet (ca 80GB). Enligt instruktionerna gjorde jag ett växlingsutrymme på 40MB och en partition för filsystemet som var på drygt 10GB. Resten blev Home. Installationen pågick utan att det hände nåt ovanligt eller oroande. Efter installationen hände allt det där som jag är van vid, d v s att jag uppmanas starta om, ta ut skivan och trycka på Enter. Det var då, vid omstarten, som inget hände.
När jag startade fanns inte 10.10 med som alternativ. Jag blev tillfrågad om jag ville starta XP eller Ubuntu - i.e. Wubi 8.10, där jag nu befinner mig.
Hur kommer jag in i mitt "riktiga" system, d v s Ubuntu 10.04 remix?
Re: Hjälp! Var är mitt operativsystem???
Personligen skulle jag rekommendera dig att kassera den defekta disken. Även om det säkerligen finns möjlighet att använda den för lagring av dokument, bilder etc. är det troligen inte värt besväret. Hårddiskar är billiga i inköp och det är väl investerade pengar för att slippa strul med installationer, läsfel etc.Svento skrev:Jag körde 10.04 Remix-skivan på den äldre hårddisken och valde manuell partitionering. Det gick problemfritt vilket det inte gjort på den nyare, den som tydligen är mer eller mindre trasig.
Växlingsutrymmet borde inte vara större än datorns ram-minne. Dvs. har du 1 Gb Ram borde växlingsutrymmet sättas till 1 Gb. Du skriver att den är 40 MB, men jag antar att du menar 40 Gb, vilket känns väl stort för växlingsutrymme.Svento skrev:Jag tog alltså bort dom gamla enheter som hette D respektive E i Windows och gjorde dom nya partitionerna på det frigjorda utrymmet (ca 80GB). Enligt instruktionerna gjorde jag ett växlingsutrymme på 40MB och en partition för filsystemet som var på drygt 10GB. Resten blev Home.
Om jag nu förstått det hela rätt har du på den äldre hårddisken XP installerat samt Ubuntu 8.10 i form av en Wubi installation. Du har därefter plockat bort 2 partitioner från den aktuella disken (D och E i Windows) och med det frigjort c:a 80 Gb utrymme. Därefter har du gjort nya partitioner (root, home och swap) i dessa 80 Gb samt installerat 10.10 på dessa partitioner. Dock går det inte att boota med 10.10 vid uppstart av datorn.Svento skrev:När jag startade fanns inte 10.10 med som alternativ. Jag blev tillfrågad om jag ville starta XP eller Ubuntu - i.e. Wubi 8.10, där jag nu befinner mig. Hur kommer jag in i mitt "riktiga" system, d v s Ubuntu 10.04 remix?
Kan du se dessa 3 nya partitioner på hårddisken, då du bootar med 8.10?
Mvh Nemo
- Svento
Ja, fast jag kan inte komma in där. För övrigt är det inte längre 10.04 utan 8.10, som jag installerade i hopp om att kunna få ljudet tillbaka. Vilket jag inte fick, plus att jag inte kan få språkstöd för svenska eller installera nån flash-spelare. Jag ska se om jag kan få ordning på 8.10, men 10.04 eller senare kommer i vart fall inte att bli aktuellt.
- Svento
Alltså, vad är det här...? Nu försökte jag gå in i det relativt nyinstallerade 8.10, och förutom då att jag måste gå hela vägen med F9 och välja bootningsalternativ, kom jag den här gången inte in alls. Det kom en begäran om användarnamn och lösenord, sen hände inget mer. I Wubi fungerar ju allting. Det får bli ett försök med 8.04 i morgon, annars ger jag mig och fortsätter köra genom Wubi.