ändra bootloader på livecd (som ska installeras på USB!)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mickenorlen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

ändra bootloader på livecd (som ska installeras på USB!)

Inlägg av mickenorlen »

Hej jag har meckat i över en vecka nu med att göra en custom ubuntu iso som jag redan lyckats "bränna" till usb osv. men det är en grej till jag vill göra med den som jag bara inte får grepp om överhuvudtaget: ändra bootloader till en snyggare variant en den vanliga. jag antar att grubgfx + tema är det jag vill ha. hur katten gör man det? vet inte ens hur man ändrar den på mitt vanliga system!

Jag har hittils jobbat i chroot och kopierat gconf.xml-filer och apt-get installerat filer mycket enligt -> https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization.

kör både 10.04.1 och 10.10

Tusen tack!
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: ändra bootloader på livecd (som ska installeras på USB!)

Inlägg av Konservburk »

När du har hela ditt usb-minne klart och färdigt så bör du kunna byta ut boot-loadern till någon mer lämplig genom att skriva över usb-minnets boot-sektorer med hjälp av den nya boot-loaderns installationsprogram.
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

finns det någon bra guide till det? eller vad utgör "boot-sektorerna" och hur kommer jag åt det där programmet? :S
(sry att jag inte svarat förän nu)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad menar du med "snyggare variant"..? Egentligen finns det inte så mycket man kan göra med en bootloader eftersom den har en ganska begränsad funktion...

Men byta bakgrund och färger på text och sådant kan du göra i /etc/grub.d/05_debian_theme...

[Edit] Glöm inte att köra update-grub efteråt... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Självaste isolinux går att konfiguera betydligt bättre.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

mickenorlen skrev:finns det någon bra guide till det?
Det finns det antagligen, men det blir tyvärr till att läsa olika guider för olika boot-loaders.
mickenorlen skrev:vad utgör "boot-sektorerna"
När du startar datorn så är det i normala fall BIOS som avgör vad som ska bootas. Är BIOS inställt på att boota från ditt USB-minne så kommer BIOS att köra koden som finns i USB-minnets första boot-sektor. Den koden utgör förhoppningsvis en fungerande boot-loader som då ser till att själva operativsystemet startas på rätt sätt. Men koden i boot-sektorn skulle i princip kunna vara lite vad som helst, t.ex. ett boot-sektor-virus.
mickenorlen skrev:och hur kommer jag åt det där programmet?
Det beror helt på vilken boot-loader du försöker installera.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:När du startar datorn så är det i normala fall BIOS som avgör vad som ska bootas. Är BIOS inställt på att boota från ditt USB-minne så kommer BIOS att köra koden som finns i USB-minnets första boot-sektor. Den koden utgör förhoppningsvis en fungerande boot-loader som då ser till att själva operativsystemet startas på rätt sätt. Men koden i boot-sektorn skulle i princip kunna vara lite vad som helst, t.ex. ett boot-sektor-virus.
Sedan är det ju också så att det som ligger i själva bootblocket dvs. det som kommer närmast efter BIOS, egentligen påverkar ganska lite av hur booten "ser ut". Det gör inte mycket mer än att peka ut den egentliga bootloadern, som sedan i sin tur kan påverka lite mer och som i Ubuntu numera är grub2 och så att säga utgår från /boot/grub/grub.cfg som sedan i sin tur härstammar från vad som ligger i /etc/grub.d...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Osprey skrev:Sedan är det ju också så att det som ligger i själva bootblocket dvs. det som kommer närmast efter BIOS, egentligen påverkar ganska lite av hur booten "ser ut". Det gör inte mycket mer än att peka ut den egentliga bootloadern, som sedan i sin tur kan påverka lite mer och som i Ubuntu numera är grub2 och så att säga utgår från /boot/grub/grub.cfg som sedan i sin tur härstammar från vad som ligger i /etc/grub.d...
Det där beror ju också helt på vilken boot-loader det är. Men de flesta något så när moderna pekar vidare som du beskriver.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk har givetvis helt rätt i det som sägs, ett bootblock kan givetvis peka rakt på ett operativsystem eller i stort sett vilket program som helst också. Det enda som en bootloader egentligen gör är att dra igång ett program, som ofta är ett operativsystem...

Och för att inte förvirra någon: bootblock=MBR...
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

ok tack för infon, intressant. jag håller på nu med att försöka installera gfxboot även om jag inte är säker på att jag ens är på rätt spår.

har kört

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge grub-common grub-pc
och installerat gfxboot med addon.

men i gfxboot --help står det:

Kod: Markera allt

-a, --archive FILE|DIRECTORY  Use FILE as gfxboot archive (default is /boot/message).
                                If it points to a directory, assume it is an expanded archive
                                (see --expand-archive option below).
  -v, --verbose                 Increase verbosity.
      --save-temp               Keep temporary files.
      --version                 Show gfxboot version.
      --help                    Write this help text.

Switching themes:

--new-theme THEME         Activate THEME. Theme files are stored in
                                /etc/bootsplash/themes/THEME/bootloader.
      --update-theme THEME      Activate THEME but keep language settings from
                                current gfxboot archive.
men /etc/bootsplash/themes/THEME/bootloader finns inte och om jag skapar den och lägger i ett theme så fungerar det inte ändå.

och enligt den här guiden som jag följer http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=705334 ska jag hänvisa genom menu.lst men den finns ju inte heller i grub2. om jag stänger av datorn nu kommer nog booten vara helt utslagen. tur att jag har min moddade liveusb redo..

men hur gör man egentligen? och det jag EGENTLIGEN vill göra är:
installera GDM-teman från http://www.gnome-look.org. då verkar man inte ens behöva gfxboot. det verkar ha varit enklare förr med sånt där. "system-administration-login window"

hittar inga guider för hur man gör nu för tiden då det programmet inte finns OCH menu.lst är borta :/

(btw, jag testar på datorns hårddisk just nu. antar att jag bara tar usbn i chroot sen men jag måste ju fatta hur man gör först)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag har inte heller fått bootsplash att fungera ihop med grub2, men å andra sidan så funkar plymouth alldeles utmärkt... :)
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

ok, jag kollar in det nu då =)
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

burg och plymouth fungerar utmärkt! kan bara inte få burg att ändra resolution. det blir bara en pytteliten fyrkant i mitten av burg-emu:n när jag trycker f3 :/

nu går jag vidare till att få in allt på usbn. återkommer!

(burg: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 56&start=0
plymouth: http://www.ubuntugeek.com/quick-tipplym ... -lynx.html)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"