OpenSource är död

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: OpenSource är död

Inlägg av vulfgar »

Jag har hört från en hel del som jobbar inom den offentliga sektorn att dom tycks gå över till open office på fler och fler ställen. Medvetandet hos dom ansvariga tycks öka, men det finns en stor tröghet i systemet, kanske inte så konstigt. Det är bra så länge som det går framåt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

open source är inte dött - men den behöver inte fiender som hugger den i ryggen..
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

vulfgar skrev:Jag har hört från en hel del som jobbar inom den offentliga sektorn att dom tycks gå över till open office på fler och fler ställen. Medvetandet hos dom ansvariga tycks öka, men det finns en stor tröghet i systemet, kanske inte så konstigt. Det är bra så länge som det går framåt. :)
Ja och oftast är det dom i beslutsfattande befattning som trögast! eller också kanske dom inte hittar incitament för sin egen personlig vinning!? =)
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Hmm, jag upplever det nog precis tvärtom - att många produkter blivit så mogna att folk kör open source mycket mer än förr. Eller så gäller det bara i min bekantskap/släktingkrets, vad vet jag. Ubuntu, Firefox, Open office, vlc osv. Känns som att Open Source blivit rejält vanligt och accepterat. Men för Ubuntu att slå på skrivbordet så måste jag nog tyvärr säga att dels måste man få någon stor leverantör att erbjuda i alla fall dualboot - och att man måste putsa mer på operativet/kring applikationer - det återstår en del trots allt.
Och slutligten få med sig några lyckade cases i offentlig sektor.
I offentlig sektor vet jag att det har talats om Ubuntu och Open office på flera ställen - men en kombination av brist på mod, gamla vanor och att det återstår en del i t.ex. Open Office gör att man inte vågar ta steget - än i alla fall. Vi får välan se...
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Kan ju gladeligen meddela att open source kommer ut i bostadsföreningarna nu.

På mitt jobb www.warpnine.se håller vi på med ett projekt just nu
www.brftv.se bostadsförenings egna lokala informations kanal. Och BRF datorn som vi bygger ihop själva som sitter inkopplad i en modulator som sänder ut en bild på en viss frekvens i comhems tvnät i bostaden kör debian :D.

och själva kör vi ubuntu på våra desktops.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"