Komma in i HP Pavilion dv2
Komma in i HP Pavilion dv2
Har kommit över en HP Pavillion dv 2 som jag inte kan komma in i. Hårddisken verkar snurra, men inget OS hittas; trots att den skall innehålla Vista.
Datorn saknar DVD och måste väl då botas från en USB sticka. Jag har tänkt försöka bota från en USB, med Linux.
Vilken Linux version är mest lämplig?
Finns säkert en instruktion någonstans för att ladda ner och konfigurera Linux på en USB; tacksam för tips!!
Måste jag formatera USB innan jag kaddar Linux på den??
Tacksam för hjälp.
Datorn saknar DVD och måste väl då botas från en USB sticka. Jag har tänkt försöka bota från en USB, med Linux.
Vilken Linux version är mest lämplig?
Finns säkert en instruktion någonstans för att ladda ner och konfigurera Linux på en USB; tacksam för tips!!
Måste jag formatera USB innan jag kaddar Linux på den??
Tacksam för hjälp.
Re: Komma in i HP Pavilion dv2
Testa Ubuntu 10.10.
Det är den senaste versionen.
Eller kanske nya Linux Mint 10?
Du hämtar Ubuntu här: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Om du väljer USB under punkt 2 i länken så ser du en guide för hur du skapar ett bootbart USB-minne med Ubuntu.
Linux Mint hittar du här: http://www.linuxmint.com/download.php
).
När du sedan bootar datorn med USB-minnet så välj prova Ubuntu först för att se om datorn fungerar. Det kanske inte är operativsystemet som saknas utan något annat som är fel. Då är det idé att prova Ubuntu från USB-minnet. Det finns två val när du bootar Ubuntu från ett bootbart USB-minne: 1. Installera Ubuntu. 2. Prova Ubuntu.

Du hämtar Ubuntu här: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Om du väljer USB under punkt 2 i länken så ser du en guide för hur du skapar ett bootbart USB-minne med Ubuntu.
Linux Mint hittar du här: http://www.linuxmint.com/download.php
Japp, det ska du göra. Om du har Ubuntu installerat på någon dator så brukar Erase finnas med i Ubuntus program för att skapa bootbara USB-minnen. I Windows högerklickar du på enheten och väljer Formatera. Ta FAT32 (eller är det FAT16 man brukar ha?Måste jag formatera USB innan jag kaddar Linux på den??

När du sedan bootar datorn med USB-minnet så välj prova Ubuntu först för att se om datorn fungerar. Det kanske inte är operativsystemet som saknas utan något annat som är fel. Då är det idé att prova Ubuntu från USB-minnet. Det finns två val när du bootar Ubuntu från ett bootbart USB-minne: 1. Installera Ubuntu. 2. Prova Ubuntu.
Tack för hjälpen. Följdfråga??
Är Erase ett program för att skapa just en bootbar USB??
Jag kör Ubuntu 10.04 och hittar inte Erase i Programcentralen eller med hjälp av Synaptic?
Jag kör Ubuntu 10.04 och hittar inte Erase i Programcentralen eller med hjälp av Synaptic?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Installera usb-creator om du inte redan har det.
Nej, nej, Erase är en knapp att trycka på i Ubuntus inbyggda program för att skapa bootbara USB-minnen.rkl skrev:Tack för hjälpen. Följdfråga??

Det är det här jag snackar om: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... sh%20drive
Titta på screenshoten i länken. Det står "Format" på knappen men jag har för mig att det brukar stå Erase.

Programmet ligger under System -> Administration -> USB Startup Creator i Ubuntus meny.
Tack igen för hjälpen.
Följde instruktionen och jag tror det fungerade. Laddade ner 10.10.
Jag fick använda System/Administration/Skapa uppstartdisk.
Sen valde jag "Radera disk" och sedan "Skapa startdisk". och fick ett meddelande att det var klart.
Hittade inget speciellt för USB, utan bara stardisk.
När jag sedan startade om datorn jag använde för att skapa USB, med USB ansluten, startade den som vanligt; gicka alltså inte till USB.
Måste jag ställa om startsekvensen i BIOS att boota från USB?
Kan jag kolla på något sätt att min USB är korrekt?
Sen valde jag "Radera disk" och sedan "Skapa startdisk". och fick ett meddelande att det var klart.
När jag sedan startade om datorn jag använde för att skapa USB, med USB ansluten, startade den som vanligt; gicka alltså inte till USB.
Japp, ofta måste du ändra i BIOS för att datorn ska starta från USB. Det gäller då att BIOS har stöd för detta såklart. På vissa datorer får man upp en boot-meny när man trycker F12 (F2?) när datorn startar. Om du inte får upp en boot-meny så får du gå in i BIOS och ändra startordningen så att USB-ZIP ligger överst.rkl skrev:Tack igen för hjälpen.
Jag googlade lite på datormodell och tror att F8 ska öppna BIOS boot-meny. En annan sak. Du hinner se moderkortets splash screen eller vad det heter, dvs datorn är inte helt död när du startar den utan du får upp lite grejer på skärmen eller? Om du inte ser någonting så kanske felet inte har ett dugg med operativsystemet att göra utan med BIOS. 
Vad får du för felmeddelande på skärmen när du försöker starta datorn normalt? Får du ens ett felmeddelande? Det skadar inte att testa att boota ditt bootbara USB-minne med Ubuntu på men samtidigt gäller det ju att du kommer åt BIOS. Om inte ens BIOS startar så är ju något allvarligt fel tycker man.

Vad får du för felmeddelande på skärmen när du försöker starta datorn normalt? Får du ens ett felmeddelande? Det skadar inte att testa att boota ditt bootbara USB-minne med Ubuntu på men samtidigt gäller det ju att du kommer åt BIOS. Om inte ens BIOS startar så är ju något allvarligt fel tycker man.
Ett jätte tack för din hjälp. Jag har inte datorn hos mig just nu och återkommer med hur det har gått.
Verkligen fint att få hjälp på detta sätt!!
Kom tillbaka om du inte får ordning på det. Lycka till så länge!rkl skrev:Ett jätte tack för din hjälp. Jag har inte datorn hos mig just nu och återkommer med hur det har gått.