Ett delikat nätverskproblem
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ett delikat nätverskproblem
Hej,
Hemma har jag en egen fiber in i huset enligt följande:
1. Fibern kommer in i källaren där den är kopplad till en liten dosa
2. Från den dosan är det draget en kabel till övervåningen till en 3COM Swtich
3. Från 3COM switchen till min trådlösa router som omvandlar till 192-adress
4. Från 3COM switchen till ett uttag på övre våningen till ett på nedre våningen (en egen IP adress från leverantören)
5. Från uttaget på nedre våningen till min relativt nya Zotac (miniPC).
Problemet: Hur kommer jag åt min dator på övre våningen som har en 192-adress till datorn på nedre våningen som har en IP-adress från leverantören? Tänkte dela ute lite film, musik och foton. Visserligen kan jag använda det trådlösa men det är för många väggar och annat ivägen så det blir lite störningar. Vill hellre använda kabel när man ska titta på film.
Loggar jag in på min router så ser jag att jag har en annan IP-adress från leverantören på övervåningen.
Jag får (har) alltså 2 ip-adresser från min leverantör. Båda 2 får jag från 3COM switchen. Hur får jag datorerna att snacka med varandra?
Tacksam för lite assistans
//Tobbe
Hemma har jag en egen fiber in i huset enligt följande:
1. Fibern kommer in i källaren där den är kopplad till en liten dosa
2. Från den dosan är det draget en kabel till övervåningen till en 3COM Swtich
3. Från 3COM switchen till min trådlösa router som omvandlar till 192-adress
4. Från 3COM switchen till ett uttag på övre våningen till ett på nedre våningen (en egen IP adress från leverantören)
5. Från uttaget på nedre våningen till min relativt nya Zotac (miniPC).
Problemet: Hur kommer jag åt min dator på övre våningen som har en 192-adress till datorn på nedre våningen som har en IP-adress från leverantören? Tänkte dela ute lite film, musik och foton. Visserligen kan jag använda det trådlösa men det är för många väggar och annat ivägen så det blir lite störningar. Vill hellre använda kabel när man ska titta på film.
Loggar jag in på min router så ser jag att jag har en annan IP-adress från leverantören på övervåningen.
Jag får (har) alltså 2 ip-adresser från min leverantör. Båda 2 får jag från 3COM switchen. Hur får jag datorerna att snacka med varandra?
Tacksam för lite assistans
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
-
Re: Ett delikat nätverskproblem
Har routern fasta uttag också? Inte bara trådlösa?
Det brukar vara en "ingång" på routern och några "utgångar". "Utgångarna" brukar i sig vara en switch.
Om så, så skulle jag byta plats på routern och 3COM-switchen. Dra kabeln från "lilla dosan" i källaren till routern på övre våningen. Dra sedan en kabel från routern till 3COM-switchen och från 3COM-switchen till övriga datorer.
Förmodligen har routern en brandvägg också så du får det lite säkrare.
Det brukar vara en "ingång" på routern och några "utgångar". "Utgångarna" brukar i sig vara en switch.
Om så, så skulle jag byta plats på routern och 3COM-switchen. Dra kabeln från "lilla dosan" i källaren till routern på övre våningen. Dra sedan en kabel från routern till 3COM-switchen och från 3COM-switchen till övriga datorer.
Förmodligen har routern en brandvägg också så du får det lite säkrare.
- TobbeT
Japp, routern har 4 ingångar, vilka 2 är lediga (jag och frugan har ockuperat 2 st). Jag testade med att dra en kabel från ett ledigt uttag från routern till uttaget som är kopplat med uttaget på nedre våningen...fick inte till det. Datorn fick ingen adress alls, bara det trådlösa funkar. Eller rättare sagt, datorn fick plötsligt en 10-adress av någon outgrundlig anledning. Lite märkligt eftersom de övriga datorerna som får IP från samma router har 192-adress.
Hmm, tror inte det kan funka. Det beror på att jag missade att säga att jag har ytterligare en lite mackapär för IP-telefoni som också går in i 3COM switchen. Den får inte ta "genvägen" via routern, då går det inte att ringa. IP-tele-dosan får också en IP-adress av leverantören.
Missade tyvärr det mest vitala kanske, att ta med allt
//Tobbe
Hmm, tror inte det kan funka. Det beror på att jag missade att säga att jag har ytterligare en lite mackapär för IP-telefoni som också går in i 3COM switchen. Den får inte ta "genvägen" via routern, då går det inte att ringa. IP-tele-dosan får också en IP-adress av leverantören.
Missade tyvärr det mest vitala kanske, att ta med allt

//Tobbe
-
Aha, IP-telefon också.
Vad är det för märke och modell på routern?
Vad är det för märke och modell på routern?
Hur många IP-adresser får du? Kanske du kan lösa det utan att ha någon router alls? (Men då lär du fixa en brandvägg istället)
Enklaste lösningen är att koppla in Fibern, Routern och IPtelen i en switch.
Då kommer routern få en extern IP, och IP-telen en egen.
Sen kopplar du in allt annat i routern. (Egentligen vad pederg redan sagt...
)
Enklaste lösningen är att koppla in Fibern, Routern och IPtelen i en switch.
Då kommer routern få en extern IP, och IP-telen en egen.
Sen kopplar du in allt annat i routern. (Egentligen vad pederg redan sagt...

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Ungefär
Kod: Markera allt
-------------------------------------
| 3COM switch |
-------------------------------------
| | |
| | wan|
---------- -------------- ----------------------
Fiber--| "Liten | | IP-telefon | | Router |
| dosa" | -------------- ----------------------
---------- lan| lan| lan| lan|
--------- | --------- |
| Dator | | | Dator | |
--------- | --------- |
| |
--------- ---------
| Dator | | Dator |
--------- ---------
- TobbeT
Routern är en Belkin N1
Återkommer i ärendet
//Tobbe
Din ritning stämmer, men om jag drar en kabel från routern till nätverksuttaget som i sin tur sitter ansluten till ett annat nätverksuttag på nedre våningen får jag skumt nog en 10-adress. Varför vet jag inte. Jag måste kontrollera detta mer när jag kommer hem ikväll. Jag kanske har gjort nåt fel.Återkommer i ärendet
//Tobbe
-
Det känns som du har kopplat kabeln från switchen till en av routerns switch-uttag inte till WAN-uttaget.
Kan det vara så?
Kan det vara så?
- TobbeT
Jag knäpper några foton ikväll och lägger upp här så ser du hur det är kopplat. Jag är ganska hundra på att jag har kabeln från switchen till routern på rätt ställe, annars skulle nog inte våra stationära funka.
//Tobbe
//Tobbe