Ändra filnamn på musikfiler [Typ löst…]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ändra filnamn på musikfiler [Typ löst…]

Inlägg av ubot »

Ok, exakt vilka kommandon kör du för att visa taggarna med metaflac?

Varför inte döpa alla nya filer till typ Fil2 - 2010-10-07_22:30:12.flac istället? Det gör man enkelt med kommandot date. Då får alla filer unika filnamn samtidigt som datum och tid avslöjar när filen är skapad?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ubot skrev:Ok, exakt vilka kommandon kör du för att visa taggarna med metaflac?

Varför inte döpa alla nya filer till typ Fil2 - 2010-10-07_22:30:12.flac istället? Det gör man nämligen enkelt med kommandot date. Då får alla filer unika filnamn samtidigt som datum och tid avslöjar när filen är skapad?
Ja, det är också ett alternativ, fast jag hatar understreck så det får bli mellanslag mellan datum och tid i så fall…

När det gäller metaflac har jag ju bara skrapat lite på ytan, så det enda jag kört är ju i stort sett det jag visade i ett exempel tidigare:

Kod: Markera allt

metaflac --show-tag=comment Filnamn.flac
Sitter just nu och läser igenom man-sidan och fann att det enda sättet att få ut samtliga taggar verkar vara med --list och då får man även ut en massa annan information:

metaflac --list 02.\ Me\ And\ Bobby\ McGee.flac
METADATA block #0
  type: 0 (STREAMINFO)
  is last: false
  length: 34
  minimum blocksize: 4608 samples
  maximum blocksize: 4608 samples
  minimum framesize: 16 bytes
  maximum framesize: 21431 bytes
  sample_rate: 44100 Hz
  channels: 2
  bits-per-sample: 24
  total samples: 7706880
  MD5 signature: b1a7d787dcc625a242694de33f3851cd
METADATA block #1
  type: 4 (VORBIS_COMMENT)
  is last: false
  length: 880
  vendor string: reference libFLAC 1.2.1 20070917
  comments: 12
    comment[0]: TITLE=Me And Bobby McGee
    comment[1]: ARTIST=Mikael Nordgren & Johnny Rosenberg
    comment[2]: ALBUM=Wodixprojektet
    comment[3]: DISCNUMBER=1
    comment[4]: DATE=2010
    comment[5]: TRACKNUMBER=02
    comment[6]: GENRE=Pop
    comment[7]: DESCRIPTION=Drum machine programming: Johnny Andersson
Bass guitar: Johnny Andersson
Rhythm guitar: Johnny Andersson
Acoustic guitars: Johnny Rosenberg
Keyboards: Johnny Andersson
Lead guitar: Johnny Rosenberg
Lead vocal: Mikael Nordgren
Backing vocals: Mikael Nordgren, Johnny Rosenberg
    comment[8]: COMMENT=Drum machine programming: Johnny Andersson
Bass guitar: Johnny Andersson
Rhythm guitar: Johnny Andersson
Acoustic guitars: Johnny Rosenberg
Keyboards: Johnny Andersson
Lead guitar: Johnny Rosenberg
Lead vocal: Mikael Nordgren
Backing vocals: Mikael Nordgren, Johnny Rosenberg
    comment[9]: COMPOSER=Kris Kristofferson, Fred Foster
    comment[10]: PERFORMER=Roger Miller
    comment[11]: ENCODED-BY=Audacity 1.3.12-beta
METADATA block #2
  type: 1 (PADDING)
  is last: true
  length: 3
$
Verkar som att man kan få fram det mesta man behöver här. Frågan är bara hur man i ett skript enkelt ska kunna få med en hel kommentar. Att köra grep på ”COMMENT” kommer ju bara att ge första raden på kommentaren, precis som i fallet med lltag…

Man lär kanske köra ”metaflac --list filnamn > textfil” och sedan söka igenom den en gång för varje tagg, och när man hittar COMMENT bara fortsätta att läsa rad för rad tills en ny tagg dyker upp. Eller så finns det bättre sätt, men jag sitter bara här och spånar lite flyktigt just nu… Kommer nog på något.

Funderar också lite på om det med metaflac går skriva flerradiga kommentarer också. Att läsa dem går ju utmärkt, men skriva kanske är en annan sak. Tester lär utvisa…
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 15 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

He he he… såg just att jag missat --export-tags-to=file… den verkar ju klart lämpligare att använda än --list.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Har nu testat att skapa en ny flac-fil med Audacity, helt fri från taggar för att se om jag kan kopiera taggar från en fil till en annan och som jag befarat kommer jag inte på något sätt att kopiera mina flerraderskommentarer.

$ metaflac --export-tags-to=tagfile Eget/Projekt/Musik/Wodix/Still\ Standing\ on\ CD/Ljudfiler/Pågående/Me\ And\ Bobby\ McGee/Äldre\ versioner/02.\ Me\ And\ Bobby\ McGee.flac
$ metaflac --import-tags-from=tagfile testfilen.flac 
tagfile: ERROR: malformed vorbis comment field "Bass guitar: Johnny Andersson",
       field contains no '=' character
$
Det skiter sig alltså i och med kommentarens andra rad. Programmet förväntar sig att varje rad ska innehålla TAGNAMN=Tag-innehåll.

Har försökt att redigera filen men inte kommit på något som hjälpt än. Gjorde om kommentaren så att den blev på en rad med ”\n” som radbrytare men resultatet blev bara att kommentaren i den nya filen innehöll texten ”\n”. Får se om jag kommer på någon lösning… eller om någon annan hinner före…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Ok. Jag antar att du är ute efter att kopiera över comment[0] - comment[11]?

Det går ju att köra med flaggan --list. Det är lugnt. Frågan är mer hur du sätter en comment med metaflac? Om du vill sätta en PERFORMER eller en ARTIST-tagg. Hur gör du då?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tänker mig något i stil med:

#!/bin/bash

# Execute by: ./flacscript.sh "/home/username/Music/" "/path/to/new/files/"

# What is the path to the old files? 
path=$(ls -1 $1 | sed 's/[^\/]*$//')

# What is the path to the new files?
newpath=$(ls -1 $2 | sed 's/[^\/]$/&\//')

# Array of file names.
files=( $(ls -1 $1 | grep -o "[^/]*$" | sed 's/^/"/' | sed 's/$/"/' | tr '\r\t\n' ' ') )

# Loop each file one by one.
for file in ${files[@]}; do

# Date and time?
now=$(date +%Y-%m-%d-%H\:%M\:S)

# Copy old file to new file. Add date and time to new file name.
cp $path$file $newpath$file-$now.flac

# Get all tags from old file.
tags=$(metaflac --list $path$file)

# How many comments are there?
comments=$(metaflac --list $path$file | tr '\r\t\n' ' ' | sed 's/comment\[/\ncomment\[/g' | grep "comment\[.*\]" | wc -l)

# Loop through each comment one by one.
for (( i=0; i<$comments; i++ )); do

# Add a new tag to the new file.
metaflac --set-tag="$(echo "$tags" | grep "comment\[$i\]:" | sed "s/comment\[$i\]: //")" $newpath$file-$now.flac

# End of loop 2.
done

# End of loop 1.
done
Senast redigerad av 4 ubot, redigerad totalt 15 gång.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Ok. Jag antar att du är ute efter att kopiera över comment[0] - comment[11]?

Det går ju att köra med flaggan --list. Det är lugnt. Frågan är mer hur du sätter en comment med metaflac? Om du vill sätta en PERFORMER eller en ARTIST-tagg. Hur gör du då?
Nöjer jag mig med enbart en rad så är det ju enkelt att sätta taggar. Jag hade kunnat sätta alla på en gång via ”export-tags-to=File” respektive ”--import-tags-from=File”, bara om inga taggar hade haft fler än en rad.

Enstaka taggar kan man sätta med --set-tag="ARTIST=Benny Hill", exempelvis.

$ metaflac --set-tag="ARTIST=Benny Hill" flactest.flac 
$ metaflac --export-tags-to=- flactest.flac 
ARTIST=Benny Hill
$ metaflac --set-tag="ARTIST=Bunny Hull" flactest.flac
$ metaflac --export-tags-to=- flactest.flac 
ARTIST=Benny Hill
ARTIST=Bunny Hull
$
Som du ser kan man ha flera ARTIST-taggar. Likaså med andra typer av taggar. Dock undviker jag gärna det då jag inte sett något program som verkar vara kompatibelt med det… Fast nu när jag testade med EasyTAG så visar den faktiskt båda artist-taggarna i samma tagg, så här:
Artist: Benny Hill - Bunny Hull
Men kruxet är som sagt hur man ska kunna kopiera en fils taggar rakt av, även om vissa taggar är på flera rader. Försöker man med export och import till och från fil så får man felmeddelande vid import.

Filen ”flactest.flac” i exemplet ovan har jag givetvis skapat i förväg, i detta fall med Audacity genom att välja något från Skapa-menyn och sedan exportera till flac.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, men mitt skript tar alla comment[n] och sätter som comment[n] på nya filen. Dvs comment[0] på gamla filen blir comment[0] på nya filen, comment[1] på gamla filen blir comment[1] på nya filen osv.

Mitt skript är inte snyggast i stan men jag tycker att det borde fungera. Eller har jag missuppfattat dig?

Du kan alltid testa skriptet genom att skapa två kataloger, oldfiles och newfiles i din Hemkatalog. Kopiera (inte klipp ut) några flac-filer i katalogen oldfiles. Sedan kör du skriptet med ./flacscript.sh "$HOME/oldfiles" och "$HOME/newfiles" så ser vi vad som händer. :|
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Jag tänker mig något i stil med:

#!/bin/bash

# Execute by: ./flacscript.sh "/home/username/Music/" "/path/to/new/files/"

# What is the path to the old files? 
path=$(ls -1 $1 | sed 's/[^\/]*$//')

# What is the path to the new files?
newpath=$(ls -1 $2 | sed 's/[^\/]$/\//')

# Array of file names.
files=( $(ls -1 $1 | grep -o "[^/]*$" | sed 's/^/"/' | sed 's/$/"/' | tr '\r\t\n' ' ') )

# Loop each file one by one.
for file in ${files[@]}; do

# Date and time?
now=$(date +%Y-%m-%d-%H\:%M\:S)

# Copy old file to new file. Add date and time to new file name.
cp $path$file $newpath$file-$now.flac

# Get all tags from old file.
tags=$(metaflac --list $path$file)

# How many comments are there?
comments=$(metaflac --list $path$file | grep "comment\[.*\]" | wc -l)

# Loop through each comment one by one.
for (( i=0; i<$comments; i++ )); do

# Add a new tag to the new file.
metaflac --set-tag=$(echo "$tags" | grep "comment\[$i\]:" | sed "s/comment\[$i\]: //") $newpath$file-$now.flac

# End of loop 2.
done

# End of loop 1.
done
Fast problemet blir väl ändå att jag har kommentar-taggar på flera rader?

Apropå skriptet ovan, så råkade jag av misstag lära mig något nytt tidigare idag när jag letade efter något annat: Med ”grep -c” får man antalet matchande rader, vilket kanske gör att ”| wc -l” ovan blir onödigt…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Ok, men mitt skript tar alla comment[n] och sätter som comment[n] på nya filen. Dvs comment[0] på gamla filen blir comment[0] på nya filen, comment[1] på gamla filen blir comment[1] på nya filen osv.

Mitt skript är inte snyggast i stan men jag tycker att det borde fungera. Eller har jag missuppfattat dig?
Exempelvis comment[8] är ju som sagt på flera rader, så grep kommer väl inte att hitta mer än dess första rad i så fall, eller är jag ute och cyklar? För dess andra rad är ju bara den text jag matat in som kommentarens andra rad, så det finns inget ”comment[8]” på den raden att hitta.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Aha, se där. Det var ju smidigt med grep -c. :) Det ska vara stort C tror jag. Tyckte jag läste det i man grep.

Ja, taggarna flyttas över från den ena filen till den andra. Hur ville du ha det då? Ska taggar från den gamla filen slås ihop med andra taggar från första filen till en ny tagg i den nya filen eller vad menar du?
ubot

Inlägg av ubot »

Johnny Rosenberg skrev:Exempelvis comment[8] är ju som sagt på flera rader, så grep kommer väl inte att hitta mer än dess första rad i så fall, eller är jag ute och cyklar? För dess andra rad är ju bara den text jag matat in som kommentarens andra rad, så det finns inget ”comment[8]” på den raden att hitta.
Ok, nu är jag med dig. Men när du kör metaflac -list ser du då all text i taggen eller bara det som står på samma rad som comment[8]: ?

Edit:

Glöm min fråga. Jag ser ju i din paste i posten här ovanför. :|
ubot

Inlägg av ubot »

Om du trixar lite med outputen från metaflac så kanske det fixar sig. Typ så här:

metaflac --list 02.\ Me\ And\ Bobby\ McGee.flac | tr '\r\t\n' ' ' | sed 's/comment\[/\ncomment\[/g'
Oops. La till ett g på slutet i sed för global. Jag tog bort ett escapetecken framför n i sed. Koden som står där nu fungerar i min Terminal.

När jag kör kommandot så får jag en sådan här output:
1:METADATA block #0 type: 0 (STREAMINFO) is last: false length: 34 minimum blocksize: 4608 samples maximum blocksize: 4608 samples minimum framesize: 16 bytes maximum framesize: 21431 bytes sample_rate: 44100 Hz channels: 2 bits-per-sample: 24 total samples: 7706880 MD5 signature: b1a7d787dcc625a242694de33f3851cd METADATA block #1 type: 4 (VORBIS_COMMENT) is last: false length: 880 vendor string: reference libFLAC 1.2.1 20070917 comments: 12
2:comment[0]: TITLE=Me And Bobby McGee
3:comment[1]: ARTIST=Mikael Nordgren & Johnny Rosenberg
4:comment[2]: ALBUM=Wodixprojektet
5:comment[3]: DISCNUMBER=1
6:comment[4]: DATE=2010
7:comment[5]: TRACKNUMBER=02
8:comment[6]: GENRE=Pop
9:comment[7]: DESCRIPTION=Drum machine programming: Johnny Andersson Bass guitar: Johnny Andersson Rhythm guitar: Johnny Andersson Acoustic guitars: Johnny Rosenberg Keyboards: Johnny Andersson Lead guitar: Johnny Rosenberg Lead vocal: Mikael Nordgren Backing vocals: Mikael Nordgren, Johnny Rosenberg
10:comment[8]: COMMENT=Drum machine programming: Johnny Andersson Bass guitar: Johnny Andersson Rhythm guitar: Johnny Andersson Acoustic guitars: Johnny Rosenberg Keyboards: Johnny Andersson Lead guitar: Johnny Rosenberg Lead vocal: Mikael Nordgren Backing vocals: Mikael Nordgren, Johnny Rosenberg
11:comment[9]: COMPOSER=Kris Kristofferson, Fred Foster
12:comment[10]: PERFORMER=Roger Miller
13:comment[11]: ENCODED-BY=Audacity 1.3.12-beta METADATA block #2 type: 1 (PADDING) is last: true length: 3
Nu ligger alla taggar i comment[8] på en rad!

Edit:

Man tycker att FIELD i metaflac -set-tag=FIELD borde ha "-tecken runt sig? Det känns konstigt att rada upp massor av ord utan att omsluta orden på något sätt. Hur vet metaflac att sista ordet är filnamnet om det står så här:

metaflac -set-tag=Det här är några ord som är taggar file.flac

Ska det inte stå så här: metaflac -set-tag="Det här är några ord som är taggar" file.flac
ubot

Inlägg av ubot »

Problemet med mitt senaste förslag är att alla rader i en tagg med många rader hamnar på en lång rad istället för fler rader. Det går säkert att fixa om man jobbar lite med koden.

Edit:

Jag kom på en sak. Man får nog lägga in en sleep 1 i bash-skriptet för att vara helt säker på att två nya filer inte har samma namn. Om skriptet loopar på t<1s så får nästa nya fil samma namn som förra.
ubot

Inlägg av ubot »

Går det att ladda ner flac-filer någonstans så att man har något att testa på?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Aha, se där. Det var ju smidigt med grep -c. :) Det ska vara stort C tror jag. Tyckte jag läste det i man grep.

Ja, taggarna flyttas över från den ena filen till den andra. Hur ville du ha det då? Ska taggar från den gamla filen slås ihop med andra taggar från första filen till en ny tagg i den nya filen eller vad menar du?
Nej, litet c.
-c, --count
Suppress normal output; instead print a count of matching lines for each input file. With the -v,
--invert-match option (see below), count non-matching lines. (-c is specified by POSIX.)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Johnny Rosenberg skrev:
ubot skrev:Aha, se där. Det var ju smidigt med grep -c. :) Det ska vara stort C tror jag. Tyckte jag läste det i man grep.

Nej, litet c.
-c, --count
Suppress normal output; instead print a count of matching lines for each input file. With the -v,
--invert-match option (see below), count non-matching lines. (-c is specified by POSIX.)
Ok, ok.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Man tycker att FIELD i metaflac -set-tag=FIELD borde ha "-tecken runt sig? Det känns konstigt att rada upp massor av ord utan att omsluta orden på något sätt. Hur vet metaflac att sista ordet är filnamnet om det står så här:

metaflac -set-tag=Det här är några ord som är taggar file.flac

Ska det inte stå så här: metaflac -set-tag="Det här är några ord som är taggar" file.flac
Jo, det ska vara "-tecken runt, precis som jag skrivit ovan:
metaflac --set-tag="ARTIST=Benny Hill" flactest.flac
Fältets namn ska också vara med, som du ser, och det ska vara ett likhetstecken mellan fältnamn och texten.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Johnny Rosenberg skrev:Jo, det ska vara "-tecken runt, precis som jag skrivit ovan:
metaflac --set-tag="ARTIST=Benny Hill" flactest.flac
Fältets namn ska också vara med, som du ser, och det ska vara ett likhetstecken mellan fältnamn och texten.
Ok, då får jag ändra lite i mitt skript. Jag tror jag har missat det.

Edit:

Då så. Nu ska skriptet lägga taggarna i mellan "-tecken och lägga ta med alla rader i varje tag. Problemet är att alla rader hamnar på en rad i taggen i den nya filen.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Går det att ladda ner flac-filer någonstans så att man har något att testa på?
Det vet jag inte, men du kan skapa en egen i Audacity (finns i programcentralen om du inte har den installerad redan):
  • Starta Audacity
  • I skapa-menyn kan du skapa exempelvis en ton eller brus eller vad du vill ha. Det måste ju inte vara musik om man bara ska testa taggar…
  • Arkiv → Exportera… → Välj ”Flac Filer” (ja, det är tyvärr särskrivet…) → Spara
Taggar kan du göra med EasyTAG (om man tycker det är lite jobbigt att göra dem i metaflac…), som också finns i programcentralen. Nu har du en flac-fil som du kan använda som källa, så att säga. Sedan är det bara att göra en till i Audacity, fast utan taggar och sedan är det bara att experimentera.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"