Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubuntu!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av fd.svensson »

Det har en längre tid för mig varit liknande problem på IDG.se kan det ha något samanband. Jag kom in på deras gnäll/Eforum i dag och lade ut frågan samt postade den så kallade felsidan. Jag lägger upp den här också ifall det kan vara till hjälp, jag är hantverkare inte datasnille 8)
Bilagor
Störning IDG 2010-11-15 1.png
Störning IDG 2010-11-15 1.png (247.65 KiB) Visad 2974 gånger
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
StefanB

Inlägg av StefanB »

Nu blir det intressant. Jag sitter nu med Ubuntu 10.04 i en vmware image i Windows 7. När jag har imagen inställd på NAT har jag inga problem. Men när jag ställer om den till Bridged så får jag samma problem som hemma, det vill säga att jag kan inte posta eller "Visa nya".

Routern här på jobbet är en D-Link DI 524 som jag är ensam användare på. ISP:n vet jag inte, men jag sitter på ett kontorshotell så det finns säkerligen inga brandväggsstopp eller något annat som hindrar mig i nätverket.

Edit: ISP:n här på kontorshotellet heter Giganet AB.
Senast redigerad av 1 StefanB, redigerad totalt 16 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

johanre skrev:@Bowmore: slutsatsen att det skulle vara ett serverfel är inte jag övertygad om. Mot det argumentet kan jag ställa det faktum att detta problem inte drabbar alla. Rent generellt borde ett serverfel slå mot alla.
Håller med om att ett klientfel i Comhemroutern ligger närmast till hands, men då är frågan varför det t.ex fungerar mot andra phpBB-sajter.
johanre skrev:Modem problemet har ju uppenbarligen drabbat några i var fall; har ni möjlighet att nedgradera / backa tillbaks en mjukvaruversion?
Ajja har kollat som du ser och det går tydligen inte att nedgradera ett enskilt modem i nätet. Endast ISP kan upp/nedgradera modemen.
johanre skrev:Att modemproblemet ger den effekten vid NAT är intressant. Jag får en känsla av att det kan vara relaterat till routingen när det händer - även om jag inte heller kan släppa känslan av att routing problem i kombination med vägen traffiken tar till servern har något med det hela att göra.
Har kollat vidare med 'tcpdump ubuntu-se.org' i ett par testfall med bryggat/obryggat och samma problembild för obryggat som i de andra tcpdumparna i tråden.

I mitt fall (PM), klienten skickar iväg två IP-paket men servern ackar bara det andra varpå klienten vid upprepade tillfällen gör omsändning av det första paketet. Det hände alltså i båda testfallen, dvs det var i dessa fall det första paketet av de två som strulade med omsändningar tills klienten gav upp.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Har kollat vidare med 'tcpdump ubuntu-se.org' i ett par testfall med bryggat/obryggat och samma problembild för obryggat som i de andra tcpdumparna i tråden.

I mitt fall (PM), klienten skickar iväg två IP-paket men servern ackar bara det andra varpå klienten vid upprepade tillfällen gör omsändning av det första paketet. Det hände alltså i båda testfallen, dvs det var i dessa fall det första paketet av de två som strulade med omsändningar tills klienten gav upp.
Nu har jag ingen erfarenhet at tcpdump men däremot av Wireshark dvs fd Ethereal.

Wireshark finns ju även som Windowsversion så det skulle vara intressant med en jämförelse vad som egentligen händer.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

KiviE skrev:Var snack om MTU tidigare och jag kan ha missat några poster där detta redan är svarat men vad har ni för MTU satt? Kolla med ifconfig.
1500 och jag har inga problem.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
KiviE

Inlägg av KiviE »

vulfgar skrev:
KiviE skrev:Var snack om MTU tidigare och jag kan ha missat några poster där detta redan är svarat men vad har ni för MTU satt? Kolla med ifconfig.
1500 och jag har inga problem.
1500 är normalt och som det borde vara.

För er som har problem kan det ju kanske vara värt att testa att ändra men skulle tippa på att det inte hjälper.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

KiviE skrev:1500 är normalt och som det borde vara.
Jo, alla har nog MTU satt till 1500 då det är standard.

För min del ser det ut så här:
MTU = 1500
MSS = 1460
därefter skickas som max 1448 per ip-paket, så ska man sätta nåt så blir det lägre än 1448 i mitt fall.
Kanske är det FRA som är framme och lägger in spårdata >:D
KiviE

Inlägg av KiviE »

Bowmore skrev:
KiviE skrev:1500 är normalt och som det borde vara.
Jo, alla har nog MTU satt till 1500 då det är standard.

För min del ser det ut så här:
MTU = 1500
MSS = 1460
därefter skickas som max 1448 per ip-paket, så ska man sätta nåt så blir det lägre än 1448 i mitt fall.
Kanske är det FRA som är framme och lägger in spårdata >:D
Fast MTU kan sättas automatiskt, så en del får den ibland satt till något annat som gör att man får märkliga problem.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Finns det tecken på att problemet går utanför forumet? Finns det något annat forum som hostas på samma server? Kan Apachen PHP-servern (eller MySQL-servern) orsaka situationen? Har Nafallo eller andra gjort ändringar i Apachens/PHPs inställningar?

Om portalen ligger på samma server: Har det varit problem att skapa bloginlägg där eller liknande?

Jag frågade lite i PHPBBs forum om problemet:
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=2110530
Men några bra tips har inte kommit ännu.

Jag fick just det här när jag försökte posta från XP/FF:

Kod: Markera allt

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_jabber.php on line 567: stream_socket_enable_crypto() [function.stream-socket-enable-crypto]: SSL: connection timeout
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 2437: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Men inlägget verkar ha gått fram.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

ycc skrev:Finns det tecken på att problemet går utanför forumet?
Enligt rapporterna, nej.
ycc skrev:Finns det något annat forum som hostas på samma server?
Nej.
ycc skrev:Kan Apachen PHP-servern (eller MySQL-servern) orsaka situationen?
Nej, ett sådant beteende skulle nästan kräva att vi konfade time-outer beroende på vem som loggar in... Och det har vi *inte* gjort!
ycc skrev:Har Nafallo eller andra gjort ändringar i Apachens/PHPs inställningar?
Kolla Amelias inlägg för ett par dagar sedan.
ycc skrev:Om portalen ligger på samma server: Har det varit problem att skapa bloginlägg där eller liknande?
Ja, portalen ligger på samma server. Nej, ingen har rapporterat in liknande problem där men portalen skrivs det heller inte lika aktivt i som i forumet.

Jag frågade lite i PHPBBs forum om problemet:
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=2110530
Men några bra tips har inte kommit ännu.
ycc skrev:Jag fick just det här när jag försökte posta från XP/FF:

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_jabber.php on line 567: stream_socket_enable_crypto() [function.stream-socket-enable-crypto]: SSL: connection timeout
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 2437: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Men inlägget verkar ha gått fram.
Om du kan meddela (här eller via PM) vad du har för IP och ungefärlig tid då det gjordes så kan vi - serveradmins - försöka se om servern loggade något under tiden.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Jag är med i Launchpad/users. Jag kom på det alldeles nyss att de har haft problem med att logga in. Det är likadant för en del på Debiansidan. Sovit lite dåligt sista veckan så hjärnan är sämre än vanligt :-\
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
StefanB

Inlägg av StefanB »

johanre skrev:
Om du kan meddela (här eller via PM) vad du har för IP och ungefärlig tid då det gjordes så kan vi - serveradmins - försöka se om servern loggade något under tiden.
Jag klickade på "Visa nya" klockan 13.31 från IP-nummer 217.68.38.123. Jag avbröt efter 1 minut.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Sök i tcpdump
MSS 1460 vs 1430?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har hittat problemet och det är med 99% sannolikhet firmware för Comhems modemroutrar som buggar. Alla tecken pekar på att det är Path MTU Discovery som inte fungerar. När jag kör med bryggat och med eller utan egen router så splittas MTU 1500 requests ner i två IP-paket.

Jag har i mitt fall funnit att om jag kör med MTU 1440 eller lägre så ser allt ok ut i signaleringen och det går att skicka pm och inlägg igen.

Så nånstans på vägen till vår server i England är det trångt :P

Vi har ju misstänkt just MTU och det visade sig indirekt att det var det genom att Comhemmodemets Path MTU Discovery inte fungerar i den senaste firmware-releasen.

För Comhems Cisco EPC2425

Om du kör med modemroutern aktiv, dvs du har inte bryggat modemet:

1) Sätt upp inloggningssidan med http://192.168.0.1
2) Logga in i modemet
3) Setup > Basic Settings > Network Configuration
4) Längst ner på sidan:
....Ändra 'MTU Size' till ett lägre värde, t.ex 1200
....Tryck 'Apply' och modemet startar automatisk om

Obs att MTU värdet initialt är 0 som betyder default vilket är 1500.

Om du har bryggat modemet behöver du aktivera modemroutern igen
1) Sätt upp inloggningssidan med http://192.168.100.1
2) Logga in i modemet
3) Setup > Basic Settings > Select Gateway Mode - Router/Bridge
4) Välj gateway mode: 'Router' och starta om modemet
5) Sen ändrar du MTU enligt ovan.

Obs att det är en annan IP-adress (192.168.100.1) för att komma åt ett bryggat modem.

Har inte hittat var man ändrar MTU i Netgear CG 3100

Guider och manualer för Comhems modem finns här:
http://www.comhem.se/comhem/kundservice ... index.html

EDIT:
Behöver väl inte säga att jag kör med min Cisco-router och MTU 1440 när jag skickade detta inlägg ;)
StefanB

Inlägg av StefanB »

Stort tack, Bowmore. Jag satte MTU till 1440 i min comhemrouter och det funkar perfekt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Underbart bra jobbat, Bowmore! ;D

Och nu för att stilla andra funderingar skulle jag vilja ha en förklaring för varför det har fungerat från Windows hela tiden. Default MTU size är väl också 1500 där?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU men testade med att skriva ett linuxkommando istället som fungerade:

sudo ifconfig eth0 mtu 1440
Nu lär väl inte detta sparas till nästa gång jag startar om datorn, eller?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
KiviE

Inlägg av KiviE »

ZX Spectrum skrev:Hittade ingenting i manualen för netgear CG3100 för hur man ändrar MTU men testade med att skriva ett linuxkommando istället som fungerade:

sudo ifconfig eth0 mtu 1440
Nu lär väl inte detta sparas till nästa gång jag startar om datorn, eller?
Du kan sätta det i /etc/network/interfaces.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Tjoho! Fungerar Tack!

edit:
Men lite segt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

johanre skrev:Och nu för att stilla andra funderingar skulle jag vilja ha en förklaring för varför det har fungerat från Windows hela tiden. Default MTU size är väl också 1500 där?
När jag nu satt mig ner och skulle skriva en felrapport till Comhem så började även jag fundera på dels det och också varför det då i övrigt fungerar. Har inte hunnit kolla upp mina tankar helt och blev lite osäker under skrivandet på om det verkligen är routrarnas firmware som strular men ville få ut denna info jag kommit fram till för att få feedback.

Som du säger, varför fungerar det för vissa kombinationer som t.ex Win7 + FF?
Varför är det bara vissa funktioner, typ pm, förhandsgranska, skicka som drabbas?
Varför fungerade det innan routrarnas firmware uppgraderades?

Några frågor som vi kanske måste få en förklaring på.
Skriv svar

Återgå till "Forum"