Lite risig grafik

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Lite risig grafik

Inlägg av Svento »

Jag har precis uppgraderat från 8.10, via 9.04 och 9.10, till 10.04. Grafiken fungerar på många sätt väldigt bra, och fast jag inte har ombetts leta upp några proprietära drivrutiner så kan jag ha visuella effekter på max. Men bitvis är den lite sargad. Vissa program, exempelvis Opera och i viss mån Thunderbird, har lodräta svarta linjer över sig, och det snurrande hjulet när datorn laddar (alltså typ timglaset i Windows) är lite taggigt. Vad beror det på? Dessutom kan jag inte ändra färgen på markörpilen.

Det är ett Radeon-nånting-kort jag har.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 15 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Lite risig grafik

Inlägg av ubot »

Jag rekommenderar att du kontrollerar vad du har för kort i datorn. Det gör du med programmet hardinfo eller så ser du kanske vilket kort du har med sudo lshw. Kör

Kod: Markera allt

sudo lshw -html > hardware.html
och öppna filen i webbläsaren och leta upp vilket graffekort du har. Det underlättar felsökningen.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag är nästan säker på att det är 9600.
ubot

Inlägg av ubot »

Du ska inte använda någon proprietär drivrutin till ATI 9600 så vitt jag läser på olika sajter. Den proprietära drivrutinen ska inte fungera med Ubuntu 10.04 så det är knappast en lösning.

Edit:
Jag har inte någon lösning till dig. Det verkar ju som om drivrutinen du använder nu haltar lite. :(
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag är helt säker på att en properitär drivrutin till radeon 9600 inte kommer att fungera.
Hade själv ett radeon 9500 pro som slutade fungera iom. version 9.04 av ubuntu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nej jag tror heller inte att det ska vara nåt sånt. På tidigare utgåvor av operativsystemet har jag fått ett meddelande men inte nu. Ändå fungerar det visuella bättre än nånsin. Bortsett från det där då...
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Nej jag tror heller inte att det ska vara nåt sånt. På tidigare utgåvor av operativsystemet har jag fått ett meddelande men inte nu. Ändå fungerar det visuella bättre än nånsin. Bortsett från det där då...
I värsta fall så får du leva med problemet om inte proprietära drivrutinen fungerar i Ubuntu-versioner efter 8.10(?) och om den fria drivrutinen inte gör jobbet till 100%. Det låter tråkigt, men det känns som om det här har med drivrutinen att göra och att drivrutinen inte riktigt räcker till.

Det hade ju varit intressant att veta varför just Opera och Thunderbird strular. :)

Jag antar att du inte vill använda Evolution som epostklient eller Chromium som webbläsare (för då hade du väl redan gjort det).
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag använder Chromium en del - mer än Opera faktiskt, men huvudsakligen Firefox. Anledningen till att jag använder Thunderbird är att det är där jag har all min gamla e-post, plus att jag har gjort i ordning det med olika användarkonton och så där. Så har jag dessutom haft Thunderbirds kalender synkroniserad med Google-kalendrarna (fram tills nu, när Provider for Google Calendar och Lightning inte är kompatibla med senaste versionen). Det vore mer praktiskt med ett program som är integrerat i operativsystemet, men det blir för jobbigt att börja om...

Hur som helst är grafikproblemen lätta att leva med eftersom allt ändå är fullt läsbart. Som sagt fungerar grafiken i övrigt bättre än nånsin. Jämfört med alla dom andra problemen som jag fick efter uppgraderingen så är det här klart försumbart. Högst upp på önskelistan kommer ju att få ljudet tillbaka.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag förstår. Tråkigt värre då med grafikbuggarna. :(
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag hittade lite drivrutiner i Synaptic och problemen är helt borta. Jag bytte dessutom från Metacity till Emerald, jag vet inte om det kan bidra.
ubot

Inlägg av ubot »

Jaha, grattis! Det är bara att hålla tummarna då! :)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"