mobilt internet, rekommendera [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mobilt internet, rekommendera [LÖST]
söker mobilt internet,
vilket ska jag välja?
befinner mig i större stad.
budget på max 200kr per månad.
vilket ska jag välja?
Senast redigerad av 1 andy, redigerad totalt 28 gånger.
Re: mobilt internet, rekommendera
Jo... har Telenor själv som bara funkar.andy skrev:söker mobilt internet,
vilket ska jag välja?
1. Telia har "tjötat" en längre tid om att ta bort "flatrate".... diskad
2. Tre, överbelastat nät, diskad.
3. Tele2, "make money fast"..... diskad
Nu vet jag inte vad Telenor kör med för moden men det borde inte vara några problem.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har Tre genom mitt jobb och det fungerar jättebra där jag bor nu. Fick 5,89 Mbit/s senast jag mätte hastigheten med Bredbandskollen med en Sony Ericsson C903-telefon som modem och Ubuntu som operativsystem. Jag fick dock betydligt sämre där jag bodde tidigare i en annan del av stan (stan är i mitt fall Eslöv).
Jag hjälpte mina föräldrar att skaffa mobilt bredband (2008 tror jag det var) och skaffade Telenor åt dem eftersom det såg ut att ha bäst täckning på täckningskartan då där de bor. De första veckorna fungerade det uselt/praktiskt taget inte alls och Telenors kundtjänst var inget vidare. De ville att man själv skulle göra en uppsjö av saker (som inte hjälpte) och vägrade erkänna att de hade något fel i sitt nät. Dessutom hade de inte kunskaper om Vista då som mina föräldrar använde utan bara XP. Efter några veckor så började det dock plötsligt fungera och har fungerat bra sedan dess.
Jag hjälpte mina föräldrar att skaffa mobilt bredband (2008 tror jag det var) och skaffade Telenor åt dem eftersom det såg ut att ha bäst täckning på täckningskartan då där de bor. De första veckorna fungerade det uselt/praktiskt taget inte alls och Telenors kundtjänst var inget vidare. De ville att man själv skulle göra en uppsjö av saker (som inte hjälpte) och vägrade erkänna att de hade något fel i sitt nät. Dessutom hade de inte kunskaper om Vista då som mina föräldrar använde utan bara XP. Efter några veckor så började det dock plötsligt fungera och har fungerat bra sedan dess.
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Har du möjlighet att testa vilka som har bäst hastighet skulle det underlätta. 3 lovar bäst högsta möjliga hastighet (har jag för mig) medan Telias kundtjänst brukar ligga i topp. Telenor och Tele2 ger jag inte mycket för. Särskilt Telenor är sällan billiga och ofta har de dålig kundtjänst.andy skrev:söker mobilt internet,
vilket ska jag välja?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Jag vet inte varfrån du fått det att Telenor har dålig kundtjänst...Lao Tzu skrev:Har du möjlighet att testa vilka som har bäst hastighet skulle det underlätta. 3 lovar bäst högsta möjliga hastighet (har jag för mig) medan Telias kundtjänst brukar ligga i topp. Telenor och Tele2 ger jag inte mycket för. Särskilt Telenor är sällan billiga och ofta har de dålig kundtjänst.andy skrev:söker mobilt internet,
vilket ska jag välja?

Har du något konkret att komma med !!
Jag har varit i kontakt med Telenor en gång och fick ypperlig support när jag befann mig ute i urskogen och uppkopplingen klickade.
Måste utfärda "trollvarning" på tidigare inlägg.... "Telia o staten kanske "
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... rad-406042

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... rad-406042

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Staten? Nog för att staten har aktier i Telia men jag förespråkade Telia och 3.
Sen tar jag gärna tillbaka mitt påstående om att Telenor har dålig kundtjänst. Sånt här är alltid risken när man har en egen kontrollgrupp på några få personer. Här finns faktiskt Mobils senaste test av operatörernas kundtjänst: http://www.mobil.se/polopoly_fs/Kundtja ... 816359.jpg
(Pinsamt nog är både Tele2 och Telenor före Telia. Men nog brukar de ha flest nöjda kunder i alla fall.)
Sen tar jag gärna tillbaka mitt påstående om att Telenor har dålig kundtjänst. Sånt här är alltid risken när man har en egen kontrollgrupp på några få personer. Här finns faktiskt Mobils senaste test av operatörernas kundtjänst: http://www.mobil.se/polopoly_fs/Kundtja ... 816359.jpg
(Pinsamt nog är både Tele2 och Telenor före Telia. Men nog brukar de ha flest nöjda kunder i alla fall.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Gott..... !!
Rättvisa omdömen med riktig konkurrens är det bästa jag vet....
Rättvisa omdömen med riktig konkurrens är det bästa jag vet....

Jag har ingen koll på priser man jag lägger min röst på 3. Har varit kund hos dom från start och är väldigt nöjd (Har nu Halebop sedan ett år tillbaka av andra orsaker). Syrran har mobilt bredband hos dom sedan något år och hon är väldigt nöjd. Jag är också nöjd med kundtjänsten som man varit i kontakt med flera gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag rekommenderar Telenor, funkar perfekt med bra hastighet i Stockholmsområdet. Modemet funkar utan problem i Linux. Jag har också mycket bra erfarenheter av deras kundtjänst. Ett stort plus för obegränsad surf dessutom!
Jag bor i Småland och har använt Telenors mobila i två år. Kan ju inte påstå att det har så jättemånga nior i upptid men det duger för det mesta. 0,5-2,5 Mbps neråt (oftast ~1,5) men pingen är jättehög så det går inte att spela med. Modemet jag har (som säkert är utbytt nu) fungerar utan problem i Ubuntu. Jag minns inte om det kräver usb-modeswitch installerat eller inte, men det har ju inte så stor betydelse.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vilket som är bäst beror nog på vilket som är bäst utbyggt där du bor. Jag har för tillfället telenor och det har funkat perfekt, men vi bor bra till för mobilt bredband pga närheten till E6. Förmodligen funkar alla operatörer bra här. Mitt surfabonnemang hänger på mobilabonnemanget och kostar bara en 50-lapp extra i månaden och då finns ingen gräns. Fast det är lite lurigt med abonnemang, en del som är fördelaktiga kan bara tecknas vissa perioder, så kolla noga.
Det som är viktigast är förmodligen hur du ansluter, själv kör jag via mobiltelefonen, men det finns väl vissa donglar som är snabbare men vissa av dessa kan ev funka sämre i ubuntu. Kolla modellen innan du beställer.
Det som är viktigast är förmodligen hur du ansluter, själv kör jag via mobiltelefonen, men det finns väl vissa donglar som är snabbare men vissa av dessa kan ev funka sämre i ubuntu. Kolla modellen innan du beställer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det viktigaste rådet är det som Vulfgar redan givit, men jag skulle vilja omformulera det till att vilken leverantör av mobilt internet som är bäst beror på vem som har bäst utbyggt nät och signalstyrka där man skall använda sig av mobilt internet.
Det enda sättet är få veta säkert är att pröva, och att pröva på alla ställen där man tycker det är viktigt att kunna att använda sig av mobilt internet: hemmet, resvägar, fritidshus etc. För vissa personer är allt detta viktigt, för andra är det bara ett fall som är av betydelse.
Tidningen Mobil gör täckningstester varje år och i det senaste kom Tele2 och Tre på delad första plats avseende mobilt bredband:
@ andy: Du skriver "befinner mig i större stad." I ditt ställe skulle jag ta hjälp av någon bekant med mobilt internet från Tre och pröva på de ställen som är viktiga för dig.
Det enda sättet är få veta säkert är att pröva, och att pröva på alla ställen där man tycker det är viktigt att kunna att använda sig av mobilt internet: hemmet, resvägar, fritidshus etc. För vissa personer är allt detta viktigt, för andra är det bara ett fall som är av betydelse.
Tidningen Mobil gör täckningstester varje år och i det senaste kom Tele2 och Tre på delad första plats avseende mobilt bredband:
Läs mer: http://www.mobil.se/articles/Delad-sege ... 64717.htmlTestet av mobilt bredband är en strid på kniven och det slutar med en delad seger mellan Tele2 och Tre. Tele2 har ett jämt bra resultat över hela Sverige medan Tre är klart bäst i Stockholm och Göteborg och är det snabbaste mobila bredbandet där flest människor bor.
@ andy: Du skriver "befinner mig i större stad." I ditt ställe skulle jag ta hjälp av någon bekant med mobilt internet från Tre och pröva på de ställen som är viktiga för dig.
Du kan nog också få låna ett modem för att testa i ett par dagar av Tre om du kontaktar dem
Jag orkar inte läsa igenom tråden men Telenor har ingen gräns för hur många GB datatrafik som ditt mobila bredband får tanka hem. Det brukar många andra operatörer ha. Det är viktigt att ta med i beräkningarna om du har tänkt dig att göra mer än att bara surfa, t.ex. titta på webbtv, lyssna på Spotify eller fildela. Jag vet inte hur det är nu men förr var Telenor nästan ensamma om att ha fri trafik "på riktigt".andy skrev:söker mobilt internet,
vilket ska jag välja?
Tele2 har också ett abonnemang med obegränsad överföring, men jag har inte testat det själv. Deras vanliga stryps ner till 30 kB/s efter ett par gigabyte
Jag lånar tråden lite, och hoppas det är okej. Jag har mobilt bredband genom Telia, men täckningen är inte så bra. Jag kommer aldrig ut på Telias eget nät, utan det står alltid roaming, och oftast runt 20 %. Ett par gånger har det hänt när jag testat en live-cd, och fyllt i uppgifterna för Telia för att komma ut på Internet, att nästa gång jag startar Ubuntu, som är installerat på datorn, så står det under Mobilt Bredband: Tele2 AB, fast det är gråtonat, så jag kan inte klicka där. Telia står alltid under strecket, bland Tillgängliga. Under Mobilt Bredband står det alltid otillgängligt...
Betyder det att jag skulle få bättre täckning om jag byter till Tele2, eller skulle det vara samma? (Det har aldrig kommit upp nåt annat än Tele2...)
Betyder det att jag skulle få bättre täckning om jag byter till Tele2, eller skulle det vara samma? (Det har aldrig kommit upp nåt annat än Tele2...)
Jag vet inte svaret på din fråga men rekommenderar att du antingen letar upp en täckningskarta eller helt enkelt mailar teknisk support på Tre, Tele2, Telia m.fl. och frågar om deras täckning på mobilt bredband i ditt område.Lennie skrev:Jag lånar tråden lite, och hoppas det är okej. Jag har mobilt bredband genom Telia, men täckningen är inte så bra. Jag kommer aldrig ut på Telias eget nät, utan det står alltid roaming, och oftast runt 20 %. Ett par gånger har det hänt när jag testat en live-cd, och fyllt i uppgifterna för Telia för att komma ut på Internet, att nästa gång jag startar Ubuntu, som är installerat på datorn, så står det under Mobilt Bredband: Tele2 AB, fast det är gråtonat, så jag kan inte klicka där. Telia står alltid under strecket, bland Tillgängliga. Under Mobilt Bredband står det alltid otillgängligt...
Du kan ju alltid testa att knappa in dina uppgifter här också: http://www.tele2.se/kundservice/tackningskarta.html
http://www.telia.se/privat/produkter_tj ... tahomerun/
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
@ Lennie: Jag tvivlar starkt på att du skulle få bättre täckning med Tele2 jämfört med Telia. Den enkla anledningen är att Tele2 och Telia har byggt ett gemensamt 3G-radionät. Bara för att din dator upptäcker att det finns en Tele2-signal så innebär det inte att det blir en bättre (eller sämre) anslutning.
Kanske lite utanför ämnet för frågan från Lennie, men anslutningens kvalitet beror inte bara på radiotäckning utan också på hur bra telecom-operatörens kärnnät hanterar anslutning till internet samt hur mycket av radionätets kapacitet som är upptaget av andra abonnenter.
Kanske lite utanför ämnet för frågan från Lennie, men anslutningens kvalitet beror inte bara på radiotäckning utan också på hur bra telecom-operatörens kärnnät hanterar anslutning till internet samt hur mycket av radionätets kapacitet som är upptaget av andra abonnenter.
Valde i all fall 3, och det har fungerat bra hittils,
men inte på HardyHeron.
Vet inte om detta beroro på att det är för gammalt,
eller något annat.
Tack för alla svar.
MVH
men inte på HardyHeron.
Vet inte om detta beroro på att det är för gammalt,
eller något annat.
Tack för alla svar.
MVH