Ändra filnamn på musikfiler [Typ löst…]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ändra filnamn på musikfiler [Typ löst…]

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har ju hållit på ett tag nu att klanta mig med ett skript som ska rätta till det misstag jag gjorde för ett tag sedan när jag råkade göra så att alla mina filer i en viss mapp med undermappar fick filnamn med enbart gemener (”små bokstäver”). Detta skript är nu mer eller mindre klart och verkar fungera utmärkt, så nu är de flesta av mina filer återställda så att egennamn (personnamn, städer och så vidare) har inledande versal med mera.

Nu återstår ett betydligt svårare problem: När det gäller låttitlar så finns ju en sak som komplicerar det lite, nämligen att när det gäller låttitlar på engelska så ska varje ord ha inledande versal medan låttitlar på svenska bara ska ha inledande versal på första ordet, exempelvis ”Have You Ever Seen The Rain” respektive ”Va' den grön så får du en ny” (en låt av Eddie Meduza som handlar om en termos, om någon undrar…).

Så hur får man skriptet att fatta att en låttitel är på engelska respektive svenska?

Tja… givetvis skan man låta skriptet testa alla ord i titeln mot ordlistor och så vidare, men det kommer ju att ta fruktansvärt lång tid, så jag kom på en klart bättre idé, som har sin grund i att jag varit grundlig redan från början när det gäller de flesta av mina musikfiler: Jag har nämligen fyllt i dess taggar…

Så vad jag undrar är om det finns någon CLI-program som jag kan använda mig av i mitt skript, som kan läsa taggar för låttitel och låtnummer så att jag med hjälp av detta kan sätta ihop nya låttitlar enligt ”$Nummer. Låttitel.$Filtyp”. Programmet skulle i så fall bistå med $Nummer och $Låttitel medan $Filtyp är den gamla filändelsen, oftast ”flac” i mitt fall, men även ”ogg” och i extremt sällsynta fall ”mp3”, ”wav” och ”wma”. Fast när det gäller ”wav” så går det ju inte då det formatet saknar officiellt stöd för taggar, så man lär ju söka efter specifika filändelser innan man gör namnändringarna…

Men som sagt, något bra CLI-program som låter mig få ut taggar ur mediefiler, någon?
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 13 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ändra filnamn på musikfiler

Inlägg av ubot »

Programmet eyed3 är kanske något för dig: http://eyed3.nicfit.net/
Display and manipulate id3-tags on the command-line
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Programmet eyed3 är kanske något för dig: http://eyed3.nicfit.net/
Display and manipulate id3-tags on the command-line
Enligt sidan länken leder till så stöds bara mp3 (ID3-taggar), och jag har bara ett fåtal mp3-filer (har mest flac och på andra plats kommer nog ogg, tror jag), så det verkar inte vara något för mig, men tack ändå.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Jag löste det på annat sätt. Det visade sig nämligen att EasyTAG, som jag har haft installerat i flera år, kunde fixa det åt mig. Visserligen inget CLI-program, men det visade sig att man kunde ställa in det att fippla med filer rekursivt och just nu håller den på med att byta filnamn på 743 ljud-filer samtidigt som jag skriver detta. Hade tänkt lägga in filnamnsbytet i skriptet, men nu behövs det ju inte längre…

Men om någon vet ett bra CLI-program så är det ändå intressant att veta för framtida bruk.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Re: Ändra filnamn på musikfiler [Typ löst…]

Inlägg av ubot »

eyed3 är ju som EasyTag fast som CLI. ID3-taggar har väl inte med om det är mp3 eller flac att göra eller har jag fel?
eyeD3 is a Python module and program for processing ID3 tags. Information about mp3 files (i.e bit rate, sample frequency, play time, etc.) is also provided. The formats supported are ID3 v1.0/v1.1 and v2.3/v2.4.
Jag tolkar det som att ID3-taggar stöds för ALLA filformat men att eyed3 har speciella funktioner för mp3-filer utöver ID3-taggar?

Edit:

Jag googlade lite och ser nu att ID3-taggar verkar vara för mp3 och att flac använder vorbis-taggar. Då är tipset istället att titta på programmet vorbiscomment som är ett cli-program för att visa voris-taggar. Hur fungerar det med flac-taggarna?

vorbiscomment ingår i paketet vorbis-tools:
Description: several Ogg Vorbis tools
vorbis-tools contains oggenc (an encoder), ogg123 (a playback tool), ogginfo (displays ogg information), oggdec (decodes ogg
files), vcut (ogg file splitter), and vorbiscomment (ogg comment editor).
http://manpages.ubuntu.com/manpages/int ... ent.1.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis_comment
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Tackar för tipset. Installerade vorbis-tools och testade vorbiscomment, men fann att den inte fungerar på flac-filer; bara på ogg-filer. Synd.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Johnny Rosenberg skrev:Tackar för tipset. Installerade vorbis-tools och testade vorbiscomment, men fann att den inte fungerar på flac-filer; bara på ogg-filer. Synd.
Aj då. Det står någonstans på Nätet att flac har vorbis-taggar så jag hoppades att vorbiscomment skulle fungera på flack. :(

Ska den som ger sig. Vad säger du om lltag då? :)
lltag is a command-line tool manipulating MP3 ID3, OGG or FLAC tags. It may be used to tag multiples files at once by
comparing their filename or pathname against a configurable list of formats, or by getting tags from the CDDB database.
Det ska enligt man-sidan fixa taggar på flac-filer.

Edit:

Eller ännu bättre kanske: metaflac (ingår i paketet flac)
metaflac - program to list, add, remove, or edit metadata in one or more FLAC files.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Tackar för tipset. Installerade vorbis-tools och testade vorbiscomment, men fann att den inte fungerar på flac-filer; bara på ogg-filer. Synd.
Aj då. Det står någonstans på Nätet att flac har vorbis-taggar så jag hoppades att vorbiscomment skulle fungera på flack. :(

Ska den som ger sig. Vad säger du om lltag då? :)
lltag is a command-line tool manipulating MP3 ID3, OGG or FLAC tags. It may be used to tag multiples files at once by
comparing their filename or pathname against a configurable list of formats, or by getting tags from the CDDB database.

Edit:

metaflac - program to list, add, remove, or edit metadata in one or more FLAC files.
Spontant låter ju då ”lltag” som det jag är ute efter, för visserligen har jag flest flac-filer, men några ogg-filer och ett fåtal mp3-filer har man ju också… Brukar konvertera mina flac-filer till ogg om jag ska maila dem till folk, exempelvis, fast man kan ju i och för sig radera dem när man väl skickat dem, vad nu det har med ämnet att göra…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Testade just lltag och det fungerar ju bra. har inte gjort något avancerat än dock, bara kikat på taggarna på en enda fil:

Kod: Markera allt

$ cd Eget/Media/Ljud\ och\ bild/Audio/Musiksamling/The\ Ventures/New\ Depths/
guraknugen@PB-laptop:~/Eget/Media/Ljud och bild/Audio/Musiksamling/The Ventures/New Depths$ ll
totalt 239M
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 18M 2010-06-13 15:11 01. Hurricane.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 20M 2010-06-13 15:11 04. Hot Doggin'.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 21M 2010-06-13 15:11 05. Calhoun Surf.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 30M 2010-06-13 15:11 06. Banzai Pipeline.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 21M 2010-06-13 15:11 07. Web Surfin'.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 21M 2010-06-13 15:11 09. Stop The Music.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 24M 2010-06-13 15:11 12. Hideaway.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 18M 2010-06-13 15:11 13. Cry For A Shadow.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 28M 2010-06-13 15:11 14. Blue Dawn.flac
-rw------- 1 guraknugen guraknugen 40M 2010-06-13 14:24 16. Kanari Kiteru Koi.flac
guraknugen@PB-laptop:~/Eget/Media/Ljud och bild/Audio/Musiksamling/The Ventures/New Depths$ lltag -S 13.\ Cry\ For\ A\ Shadow.flac 
13. Cry For A Shadow.flac:
  ARTIST=The Ventures
  TITLE=Cry For A Shadow
  ALBUM=New Depths
  NUMBER=13
  GENRE=Instrumental Rock
  DATE=1997
  TRACKTOTAL=20
  ENCODED-BY=Sound Converter 1.4.4
  PERFORMER=The Beatles
  DISCNUMBER=1
  COMPOSER=John Lennon, George Harrison
guraknugen@PB-laptop:~/Eget/Media/Ljud och bild/Audio/Musiksamling/The Ventures/New Depths$
Kanoners! Tack!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Det ser ju lovande ut men hur ska du se om låten är sv. eller eng.?
Dessutom ska ju inte alla ord i engelska titlar ha stor bokstav. Viss ord i engelska titlar ska ju ha små bokstäver. Typ: Men in Black, Lord of the Rings.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Det ser ju lovande ut men hur ska du se om låten är sv. eller eng.?
Dessutom ska ju inte alla ord i engelska titlar ha stor bokstav. Viss ord i engelska titlar ska ju ha små bokstäver. Typ: Men in Black, Lord of the Rings.
Det var inte det som var problemet. Problemet var att filnamnen var enbart gemener, på grund av mitt eget klanteri. Dock hade jag inte klantat bort taggarna i mina ljudfiler, så för att återställa filnamnen tänkte jag använda taggarna, som jag själv sedan tidigare sett till är korrekta enligt de regler jag hört talas om…

Och när det gäller att vissa ord ska vara gemener har jag helt enkelt inte samma information som du. Jag var av samma åsikt tidigare men har sedan dess fått reda på att alla ord ska inledas med versal, kommer dock inte ihåg var jag fått den informationen ifrån, så jag kan inte svära på att jag har rätt, men nu gör jag så här så blir det konsekvent i min burk i alla fall, och det får räcka för mig. Och så blir det så mycket enklare också…
:)

Ett problem som återstår är ju att jag har några wav-filer som inte är tillrättade, men de är inte så många och planen är att konvertera dem till flac så småningom och då får det väl bli hård manuellt arbete då istället… Leta upp upphovsmän och originalartister (som verkar kallas ”PERFORMER” i taggarna av någon anledning…) på nätet är ju ett större jobb i sig än att ändra titlarna till versaler på rätt ställe…

Ska tillägga, för den som undrar, att nästan samtliga ljudfiler på min burk har jag antingen själv rippat från CD eller så är det låtar där jag själv spelar (är någon sorts form av musiker), antingen helt själv eller med diverse folk inblandat på instrument som jag själv inte behärskar så bra, så det där med CDDB och liknande kan man i de flesta fall bara glömma.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Jaha, du har låttiteln som tagg också. Det var ju smidigt nu när du ska återställa namnet på låtarna. Själv struntar jag i att tagga filer och sedan jag började använda Spotify så ligger mest ljudfilerna och skräpar på hårddisken. Jag hoppas du får ordning på dina musikfiler till slut. Lycka till!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Jaha, du har låttiteln som tagg också. Det var ju smidigt nu när du ska återställa namnet på låtarna. Själv struntar jag i att tagga filer och sedan jag började använda Spotify så ligger mest ljudfilerna och skräpar på hårddisken. Jag hoppas du får ordning på dina musikfiler till slut. Lycka till!
Jodå, det är redan fixat, förutom wav-filerna.

Jag använder ju mina musikfiler, särskilt de jag gjort själv, som dokumentation på det jag gjort, så att säga. I kommentarsfältet brukar jag exempelvis ange vem som spelar vad.

Om det ska bli någon CD framöver (kanske inte så troligt i och för sig), så slipper jag leta efter namn på upphovsmän för alla låtarna som ska med på skivan, eftersom det jobbet redan är gjort. Det blir ju lika mycket jobb för det, men jag sprider ju på detta sätt ut det…

Dock har jag inte tagit reda på vilka musikförlag som har rättigheterna, men det där brukar ändå ändra sig lite då och då. Kanske är enklare om man tar med lite mer eget material nästa gång, men problemet är ju att jag skriver så usla låtar… ha ha ha… Jag är ju gitarrist, inte låtskrivare. Det blir ju lätt så att man blir bättre på det man tycker är roligt än på det man hatar att göra, av någon konstig anledning…
;D

Och nu är vi väl så långt ifrån ämnet man kan komma, känns det som…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Ja, lite utanför ämnet. Om du vill du ha hjälp med att skriva låtar så får du posta en ny tråd om det. ;)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Ja, lite utanför ämnet. Om du vill du ha hjälp med att skriva låtar så får du posta en ny tråd om det. ;)
Japp, och på ett annat forum dessutom… 8)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Hehe. ;)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Vad säger du om lltag då? :)

Edit:

Har testat lltag lite nu och kommit underfund med hur man använder det men också med dess tillkortakommanden. I alla fall ett av dem: Kommentar-taggen kan inte innehålla flera rader. Jag har ganska många filer med flerradskommentarer, där varje rad separeras med \x0A, men lltag verkar tro att kommentaren slutar vid första \x0A, vilket den ju alltså inte gör.

Program som EasyTAG klarar detta så det verkar som att det är tänkt att det ska gå, det är ju också en av de viktigaste grejerna för mig om jag ska kunna dokumentera filerna ordentligt.

Fast i och för sig kanske man kan komma runt problemet genom att göra flera kommentarstaggar – det är ju giltigt i flac-filer, tydligen. Då kan man ju göra en för varje rad.

Dessutom, apropå metaflac, som jag inte testat ännu, så använder lltag just metaflac för flac-filer…

Ska dock testa metaflac också för att se om det är lltag som begränsningen ligger i eller om det är i metaflac. Jag har den ju ändå installerad (antar att den installerades när jag installerade lltag).
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Re: Ändra filnamn på musikfiler [LÖST]

;D 8) :)

Det var lltag som var problemet.

$metaflac --show-tag=comment Äldre\ versioner/02.\ Me\ And\ Bobby\ McGee.flac 
COMMENT=Drum machine programming: Johnny Andersson
Bass guitar: Johnny Andersson
Rhythm guitar: Johnny Andersson
Acoustic guitars: Johnny Rosenberg
Keyboards: Johnny Andersson
Lead guitar: Johnny Rosenberg
Lead vocal: Mikael Nordgren
Backing vocals: Mikael Nordgren, Johnny Rosenberg
$ 
Och om någon undrar så håller jag bland annat på att försöka mixa om lite gammalt skräp från 1992 (som jag fört över från rullband till hårddisk sedan några år tillbaka och fuskat med brusborttagning och annat) och dessutom lägger jag samtidigt dit lite mer instrument och skit eftersom jag har mycket större möjligheter numera än vad jag hade då, så att jag äntligen (förhoppningsvis) får skiten att låta som jag egentligen ville redan då men inte kunde… Så ”Johnny Andersson” är jag det också; jag hette så på den tiden… fram till den ödesdigra sommaren 2007… ;D

Har också funderat på att ersätta den bedrövliga (nåja… så illa låter den kanske inte i och för sig) trummaskinen med riktiga trummor, men frågan är ju alltid var man ska dra gränsen… så den får nog vara kvar.

Hur som helst, får jag väl förbise att metaflac bara fungerar på flac-filer eller så får jag använda lltag på alla andra filformat. Det är nog mest flac-filerna som jag har flerradskommentarer i ändå.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Intressant med lite uppföljning. Tack.

Du skulle ju kunna ha en if-sats i ditt skript som helt enkelt kör två olika fall beroende på om lltag eller metaflac används. Så här t.ex:

#!/bin/bash

# Plocka filändelsen från en fil. T.ex: avi, mp3, flac, wav.
file=$(echo "$1" | grep -oi "[^\.][a-z0-9]*$")

# if-sats för att göra olika saker beroende på filändelse.
if [[ "$file" == "flac" ]]; then
# Kod som gör någonting med kommandot metaflac om filändelsen är flac.
echo "Filändelse (flac): $file"
elif [[ "$file" != "flac" ]]; then
# Kod som gör någonting med lltag om filändelsen INTE är flac.
echo "Filändelse (ej flac): $file"
fi
Skriptet körs med ./skript_namn.sh "/path/to/file.flac", där $1 är innehållet mellan " och ".

Du kan automatisera anropet av skriptet genom att ha skriptet som en "modul" i ditt vanliga skript och i skriptet anropa det med raden här ovanför från ett annat skript.

Det är bara ett tips. Om det inte passar så forget about it! :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Intressant med lite uppföljning. Tack.

Du skulle ju kunna ha en if-sats i ditt skript som helt enkelt kör två olika fall beroende på om lltag eller metaflac används. Så här t.ex:

#!/bin/bash

# Plocka filändelsen från en fil. T.ex: avi, mp3, flac, wav.
file=$(echo "$1" | grep -oi "[^\.][a-z0-9]*$")

# if-sats för att göra olika saker beroende på filändelse.
if [[ "$file" == "flac" ]]; then
# Kod som gör någonting med kommandot metaflac om filändelsen är flac.
echo "Filändelse (flac): $file"
elif [[ "$file" != "flac" ]]; then
# Kod som gör någonting med lltag om filändelsen INTE är flac.
echo "Filändelse (ej flac): $file"
fi
Skriptet körs med ./skript_namn.sh "/path/to/file.flac", där $1 är innehållet mellan " och ".

Du kan automatisera anropet av skriptet genom att ha skriptet som en "modul" i ditt vanliga skript och i skriptet anropa det med raden här ovanför från ett annat skript.

Det är bara ett tips. Om det inte passar så forget about it! :)
Det var ungefär så jag hade tänkt att göra, tror jag… fast nu kan jag ju sno din och bara lägga till det som fattas…

Annars har jag lämnat det där lite bakom mig nu när jag har fixat filnamnen på de flesta av mina filer, det vill säga i stort sett alla filer utom ett antal wav-filer, då dessa ju inte kan ha taggar. Dessa får jag väl fixa mer eller mindre manuellt i framtiden.

Dock kommer jag att ha nytta av metaflac ändå (vilket jag kanske redan nämnt…), i och med att när jag gör en ny version av en låt så vill jag kunna kopiera taggarna direkt från den gamla versionen. Tänkte göra ett skript som sköter den biten med enkel syntax, typ ”copytag Fil1.flac Fil2.flac” eller liknande. Då kommer det alltid att vara flac-filer och då behöver jag inte kontrollera några filändelser. Antar att metaflac spottar ur sig felmeddelanden om filformatet inte passar, och dessa felmeddelanden får väl duga, kanske.

Hade tänkt att det skulle gå till ungefär så här:
  • Kopiera alla taggar från ”Fil1.flac” till ”Fil2.flac”.
  • Flytta ”Fil2.flac” till en mapp som heter något i stil med ”Äldre versioner/”.
  • Kontrollera om någon fil i ”Äldre versioner/” heter ”Fil2 - 1.flac”. Om inte, använd det namnet och flytta filen till ”Äldre versioner/”, i annat fall öka på siffran ett steg, kolla igen och så vidare tills filnamn blir unikt i mappen.
  • Byt därefter namn på ”Fil1.flac” med hjälp av dess taggar.
Efter denna procedur kommer alltså alla gamla versioner att hamna i en egen mapp och med tillägget ” - 1” eller ” - 2” och så vidare och man kan då enkelt se vilken fil som är äldst och så vidare, vilket man dock kan ändå med hjälp av fildatum, men filerna måste ju ändå ha unika filnamn…

Nåja, det var lite tankar om det hela i alla fall, kanske lite utanför ämnet igen.
:)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"