Edgy stänger inte av datorn[LÖST]

Användarvisningsbild
markus76

Edgy stänger inte av datorn[LÖST]

Inlägg av markus76 »

Jag har installerat Xubuntu (Edgy) och allt fungerar utmärkt, bortsett från den irriterande buggen att datorn inte stängs av automatiskt då jag tryckt på "Stäng av". Datorn loggar ut och stänger ner systemet helt, men just att stänga av datorn, det sista lilla steget gör den inte. ???
Jag har kört Ubuntu (Edgy) och Kubuntu (Edgy) och alla har samma egenhet. Däremot fungerar det utmärtk med andra distar, inklusive Dapper Drake. Finns det någon inställning jag kan ändra på eller får jag bara leva med det till Feisty kommer ut som stabil dist.
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Edgy stänger inte av datorn

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen markus76!

Jag kan bara meddela att jag har haft samma problem med Kubuntu fram till igårkväll, eller något sådant. Vet att det är fler som haft det också. Jag installerade någon uppdatering, efter det fungerade det, vet tyvärr inte om det var för att jag installerade uppdateringen, men jag kan se ett tänkbart samband ;) Men testa att installera alla föreslagna uppdateringar, det kanske löser problemet..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Verkar inte alls som att det fungerade.. Tillfällig (positiv) abnormitet ;) Haha, men lycka till!
Användarvisningsbild
markus76

Inlägg av markus76 »

Jag har uppdaterat allt som går i Synaptic och uppdateringshanteraren, men det fungerar inte i alla fall. Jag tycker att det är märkligt att dator startar om utan problem när man har valt det, men just "Stäng av" är för mycket för min burk. Har funderat på om en BIOS-uppdatering skulle lösa problemet. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Jag har liknande problem, när jag ska stänga av stannar datorn upp efter ett tag. Måste då trycka Ctrl Alt BkSpc för att den ska stängas helt. Tänkte att det kanske är beryl som strular till det?
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Skall testa att köra Ctrl+Alt+BkSpc och se om det funkar då. Men om det är samma fel så tror jag ej det är Beryl, eftersom datorn jag har problem med ej kör Beryl. Har ni ATI-kort?
Användarvisningsbild
markus76

Inlägg av markus76 »

Har ni samma problem med andra distar eller utgåvor? Som sagt, för mig funkar Dapper och Breezy eller för den delen även andra Linux-distar än Ubuntus. Eftersom det funkar bra i de andra utgåvorna borde det väl ändå gå att åtgärda med någon enkel (eller komplicerad) inställning? Någon som har koll på sånt?
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Har inte haft det problemet med Ubuntu, men känner igen det väl. Har en dator med opensuse 10.2 där exakt samma sak händer. Blir till slut till att trycka på avstängningsknappen. Inget stort problem, men irriterande när man precis ska gå och lägga sig . . .
Användarvisningsbild
markus76

Inlägg av markus76 »

Exakt! Inget jätteproblem, men väl så irriterande! ;)
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Hmm, verkar som att problemet kommer lite oregelbundet.. de sista gångerna har det funkat. Funkar i bland, precis som i Windoze alltså.

Jag har inte för mig att det nånsin hände i DD.

Jag har redan börjat sakna den snygga uppstarten/avstängningen i Drake.. snyft. Vad hände? Sparkade de designgurun? Snyft igen.
Max 350; tecken återstår: 321
Wicke

Inlägg av Wicke »

Har samma problem.
Kör en Compaq Presario 5670, frågan är om det är något den inte hittar vid avstängningen eftersom den stänger ner (man hör ljudet). men sen får man i alla fall Ubuntus stängningsbild kvar på skärmen men inte kan göra något eftersom även tangentbordet är frånslaget.
Skulle man lyckas komma på vad den inte slår av borde det ju gå att fixa det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Wicke

Inlägg av Wicke »

Nu är ju min engelska inte  i toppklass precis, men ett av förslagen som kommer fram i de olika Bugfrågorna kring detta är att ett alternativ är att ställa acpi=force. Hur gör man det. Måste ju testa även om det tydligen bara hjälper en del
Wicke

Inlägg av Wicke »

Hittade hur man gjorde

Skrev "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" i terminalen och lade till acpi=force efter
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash locale=sv_SE spå det blev
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash locale=sv_SE acpi=force

Och mycket riktigt det fungerade utmärkt den stängde ner som den skulle,
Men istället så verkade inte nätverkskortet fungerade som det ska för den visade bara att sidan ej kan visas, dessutom såg muspekaren ut som en skata som leker med en katt, den hoppade bara omkring och var svår att styra, hjälpte inte att gå in och ändra inställningarna.

Med andra ord så finns lösningen för mig förmodligen där men för kolla om det finns någon annan inställning som inte stör nätverkskortet och musen
Användarvisningsbild
markus76

Inlägg av markus76 »

DET FUNKADE!!!  :D

acpi=force var det som saknades. Inga mysko bieffekter heller.
look2

Inlägg av look2 »

Vart Gjorde du den inställningen ?
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Användarvisningsbild
markus76

Inlägg av markus76 »

Jag gjorde (nästan) som Wicke skriver i inlägget ovan, men lite annorlunda:

Alt+F2 > skriv gksudo thunar (öppnar filhanteraren Thunar med root-privilegier)
I Thunar klickade jag mig in till katalogen /boot/grub/
Där högerklickar jag på menu.lst och väljer öppna med mousepad (eller för den delen vilken annan textredigerare som helst.
Efter raden:
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash locale=sv_SE
lade jag bara till acpi=force, precis som Wicke skriver
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash locale=sv_SE acpi=force
spara filen och stäng av (eller fortsätt köra eller vad som helst)

Om du vill kan du ju först göra en säkerhetskopia av menu.lst till exempelvis desktop eller någon annan stans på hårddisken, ifall du får problem.
dyknicke

SV: Edgy stänger inte av datorn[LÖST]

Inlägg av dyknicke »

I mitt fall löste jag detta problemet med en bios uppdatering. (Har en HP laptop)

/Nicke
Wicke

SV: Edgy stänger inte av datorn[LÖST]

Inlägg av Wicke »

Skam den som ger sig ;D

Det löste sig också med musen och nätverkskortet när jag la till pci=noacpi

Så då blev skrivningen så här:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-11-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash locale=sv_SE acpi=force pci=noacpi
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: SV: Edgy stänger inte av datorn

Inlägg av fashoin »

jag har Ubuntu 10.04 och för mig räckte det att stänga av ACPI i BIOS!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"