hej
Har haft ubuntu installerat med dual boot på min laptop, en compaq med 80 gig hd och 1000 mb minne..
Det tog upp rätt mycket plats så disken blev nästan full.
Fick höra talas om wubi och testade det.
Till min förvåning gick nedladdning och installation i wubi på ca ½ timme, medan tidigare installtioner tagit timmar i anspråk.
Nu har jag , vad jag kan se ett komplett och fungerande Ubuntu 10.04 på mindre diskspace och lättare att åtgärda om nått går fel.
Skulle nästan rekommendera nybörjare med kanske mindre kunskap att köra i wubi, då det är både lätt, allt funkade automatiskt, när man laddat ner wubi, och allt funkar.
T ex hade jag problem med mitt mobilinterntet, fr comvik, i förra installationen, nu kom det igång direkt jag skrivit in mitt mobilnr o lösenord..
Vad skulle vara nackdelen med att köra i Wubi, frånsett a tt man måste ha windows på datorn också?
Frågan besvarad wubi på min laptop
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Frågan besvarad wubi på min laptop
Senast redigerad av 2 BjHstad, redigerad totalt 9 gång.
-
Re: wubi på min laptop
Nackdelen som jag känner till med Wubi är att hårddiskaccesser går långsammare än en "riktig installation" eftersom man inte kör direkt på filsystemet ext3/ext4 utan det verkar bara ur mjukvarans synvinkel som det är det filsystemet som används men i grund och botten är hela den virtuella hårddisken som används i Wubi egentligen en Windows-fil i filsystemet NTFS.
Jag provade på en dator att först installera Wubi och sedan en riktig installation och märkte då att Ubuntu i den riktiga installationen gick avsevärt snabbare än vad Ubuntu gjorde i Wubi-installationen.
Jag provade på en dator att först installera Wubi och sedan en riktig installation och märkte då att Ubuntu i den riktiga installationen gick avsevärt snabbare än vad Ubuntu gjorde i Wubi-installationen.
-
Re: wubi på min laptop
Det är kanske så att det går lite långsammare, men inte så mycket att det stör, Bra för min laptop att det finns plats över för lagring....
På min stationära har jag nu Ubuntu 1010 riktigt installerat och det funkar ju kanon.
På min stationära har jag nu Ubuntu 1010 riktigt installerat och det funkar ju kanon.