Hjälpa till att dela ut Ubuntu? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hjälpa till att dela ut Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av ubot »

Jag funderar på att hjälpa till och dela ut Ubuntu så det går fortare att tanka ner Ubuntu. Frågan är om det behövs? Och hur gör man det då? Är det BitTorrent som gäller eller?

Om BitTorrent är bästa sättet att hjälpa till så antar jag att det bara är att tanka ner några olika iso-filer och sedan ladda upp som med vilken torrent som helst eller?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hjälpa till att dela ut Ubuntu?

Inlägg av farmfield »

Officiella torrents hittar du här...

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubunt ... e-download

...och det är då bara ladda ner och sen låta den ligga och seeda så länge du vill/orkar så gör du exakt detta. :)

Och god tanke! ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)
säger som Johan: "god tanke".
Sedan är det nog också så, att du kan förena dina krafter med andra, likasinnade, som bor i dina trakter, så kan ni förmodligen nǻ ännu längre, om ni hittar någon gemensam sak, att enas kring.

Lycka till!
Föredömligt tänkt.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ubot

Inlägg av ubot »

God tanke ja. Meningsfullt? Tja, jag vet inte. Jag menar, det kanske redan är så många som seedar att det inte kommer göra någon nytta att "hjälpa" till?

Saken är att jag kommer att ha en hemmaserver som "står och går" och som inte kommer att använda hela "bandbredden" på min lina. Då tänkte jag att om datorn står på och seedar hela tiden så blir det ju lite data med tiden även om jag bara har en upload-hastighet på lite över 2 Mbit/s.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

ubot skrev:God tanke ja. Meningsfullt? Tja, jag vet inte. Jag menar, det kanske redan är så många som seedar att det inte kommer göra någon nytta att "hjälpa" till?
Detta kan låta på två sätt. Redan uppgivet, eller väldigt "ödmjukt".

Ge det en chans, så visar det sig nog, med tiden.

Inget bidrag, hur än så litet, är försumbart i det stora sammanhanget, om det inte vore för allas bidrag, sammantagna.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag ser om det är någon trafik. Laddar någon så gör det nytta, säger vi.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Vet du, det hedrar dig. . . . ..

Så, resonerar även jag. Tankar jag ner en Linux via Torrent, så får datorn stå på, i ett, eller flera dygn, därefter.

Först när jag har uppnått resultatet av min nedladdning,
gånger 2, eller fler, uppladdningar, så stänger jag av.

Ingen. . .
kan rädda alla.

Men ....
var och en av oss,
kan göra något,
för någon annan.

Låt det räcka med det,
för din egen skull.

Det,
är vackert nog
och skulle ge en enorm boost,
på världen i övrigt,
om alla tänkte så . . . .

keep on . . . . .
the good work
min bäste herre.

Tukken
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har aldrig använt mig av bittorrents för linux, jag klickar och sparar, jag vill int ens försöka mig på bittorrents, då det förknippats med piratism så grovt. 8,1 eller 2 neråt har jag haft å 20 minuter brukar det vara då jag tankar hem nån dist. Duger väl?

Hur länge tar det att få hem ett windowssystem förresten? En verklig god gärning skulle IMO vara att se till att ditt loakla bibliotek har versioner av Ubuntu/Linuxdistar på LiveCD att låna ut. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ubot skrev:Jag ser om det är någon trafik. Laddar någon så gör det nytta, säger vi.
Så tänker jag också. :) Jag seedar nästan alltid någon ubuntuversion, men eftersom min upphastighet är så låg så brukar jag nöja mej med en version, den version jag ändå laddar ner för visst eget bruk.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Tråkigt nog så finns det vissa som lägger ut torrentfiler för Ubuntu och där de påstår att det är den riktiga Ubuntu men när man försöker att använda den så upptäcker man att den är ändrad, det skulle finnas en länk till en hemsida där man alltid kan hämta hem de riktiga versionerna och även om det har kommit en uppdaterad version .
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

norhager skrev:Tråkigt nog så finns det vissa som lägger ut torrentfiler för Ubuntu och där de påstår att det är den riktiga Ubuntu men när man försöker att använda den så upptäcker man att den är ändrad, det skulle finnas en länk till en hemsida där man alltid kan hämta hem de riktiga versionerna och även om det har kommit en uppdaterad version .
Varför gå över ån efter vatten? http://ubuntu-se.org/drupal/download
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

vulfgar skrev:
norhager skrev:Tråkigt nog så finns det vissa som lägger ut torrentfiler för Ubuntu och där de påstår att det är den riktiga Ubuntu men när man försöker att använda den så upptäcker man att den är ändrad, det skulle finnas en länk till en hemsida där man alltid kan hämta hem de riktiga versionerna och även om det har kommit en uppdaterad version .
Varför gå över ån efter vatten? http://ubuntu-se.org/drupal/download
Den känner jag till men om jag vill ha tag på en äldre version så vore det bra om det fanns en länk där man kunde hämta sådana. Sen vore det bra om det gick att stoppa de som lägger ut versioner som de påstår är riktiga men som i verklighet är ändrade.
ubot

Inlägg av ubot »

Vad man saknar då är väl hash-summa (eller vad det heter) för att kontrollera att innehållet är riktigt. Samt att man laddar ner torrent-filen från en pålitlig källa. Eller är det så att folk ändrar i sina delar av filen? BitTorrent fungerar väl så att det inte går att dela ut en fil om man har moddat innehållet? Jag menar, är det möjligt att tanka ner en Ubuntu-dist genom BitTorrent, modda filen och sedan dela ut i samma torrent som man tankade ner den första Ubuntu-filen?

Vilka risker finns det med BitTorrent och att någon som är inblandad har ändrat i sina delar så att man till slut har fått en inkomplett dist?

Om md5sum stämmer med md5sum för iso-filerna på ubuntu.com så borde sannolikheten vara rejält låg för en moddad fil? Eller stämmer inte md5sum i 10%-50% av fallen man tankar ner distros med BitTorrent?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

ubot skrev:
Vad man saknar då är väl hash-summa (eller vad det heter) för att kontrollera att innehållet är riktigt. Samt att man laddar ner torrent-filen från en pålitlig källa. Eller är det så att folk ändrar i sina delar av filen? BitTorrent fungerar väl så att det inte går att dela ut en fil om man har moddat innehållet? Jag menar, är det möjligt att tanka ner en Ubuntu-dist genom BitTorrent, modda filen och sedan dela ut i samma torrent som man tankade ner den första Ubuntu-filen?

Vilka risker finns det med BitTorrent och att någon som är inblandad har ändrat i sina delar så att man till slut har fått en inkomplett dist?

Om md5sum stämmer med md5sum för iso-filerna på ubuntu.com så borde sannolikheten vara rejält låg för en moddad fil? Eller stämmer inte md5sum i 10%-50% av fallen man tankar ner distros med BitTorrent?
Titta på den här "ubuntu DVD 10.10 x86" så förstår du vad jag menar det är bara ett exempel det finns hur många som helst, om man gör om en version som finns ute tycker jag att man ska ange vad som man har ändrat på och framför allt då tycker jag att man inte har rätt att dela ut den med orginal namnet utan man ska ändra på namnet. Vad skulle en författare tycka om han får se sin bok eller artikel utlagd med samma namn som orginalet men kompletterad med mera.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Just Ubuntu har väl inte några problem med "seedare", finns ju distros som bara har ett par personer som seedar, där hade det gjort större skillnad om man seedar, inbillar jag mig.
ubot

Inlägg av ubot »

Jo, jag håller med dig. Jag menar att man kontrollerar md5sum så att distarna stämmer med Ubuntus officiella distar som man tankar från pålitliga torrents. Hur stor är då risken att någon smyger in bitar i disten som inte stämmer med original-disten? Jag undrar alltså om BitTorrent-tekniken på något sätt garanterar att inte någon skummis smyger in manipulerad data? Eftersom många hjälps åt att dela ut delarna så tycker jag att rent teoretiskt så finns det en risk att någon av alla som är med och seedar genom BitTorrent kanske smyger in "fulkod" i fildelningen? Jag antar att det är upp till den som tankar ner filen att kontrollera filens md5sum men hur stor är risken att råka ut för medvetet manipulerad data om man tankar ner en Ubuntu-dist med BitTorrent?
ubot

Inlägg av ubot »

cthulhu skrev:Just Ubuntu har väl inte några problem med "seedare", finns ju distros som bara har ett par personer som seedar, där hade det gjort större skillnad om man seedar, inbillar jag mig.
Det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt tanka ner ett gäng distros och låta stå och gå. Då ser jag vilka distros som folk tankar och vilka som har mer eller mindre 0 i upload.
ubot

Inlägg av ubot »

Let's rock!

Linux Mint 10 är ute och downloadsquad.com har länkar till två torrents:
http://www.linuxmint.com/torrent/linuxm ... so.torrent
http://www.linuxmint.com/torrent/linuxm ... so.torrent

Det verkar som om Linux Mint behöver hjälp just nu:
Our apologies. The release of Linux Mint 10 is creating a lot of traffic at the moment. If you're looking for Linux Mint 10, please choose a download mirror below. If you're trying to access another part of the website, please come back later. Thank you for choosing Linux Mint and our apologies for the inconvenience.
Nu finns det ju såklart mirrors men om det är läge att dela ut Linux Mint 10 så är det nog nu. :)

Edit:

Den här torrenten kom jag inte ens åt från Mints hemsida utan jag chansade på URL:en genom att titta på Mints 32-bitars DVD-version och byta ut DVD mot CD: http://www.linuxmint.com/torrent/linuxm ... so.torrent
ubot

Inlägg av ubot »

Linux Mint 10 var inte helt fel att seeda: http://img801.imageshack.us/img801/2751 ... mint10.jpg
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bittorrent har inbyggd hashkontroll. Hämtar du torrenten från Ubuntu.com och laddar ner med hjälp av den kan du vara säker på att det är "riktiga" Ubuntu du får och inget annat. Hämtar du torrenten någonannanstansifrån kan du bara vara säker på att ditt nerladdade exemplar är samma som uppladdaren av torrentens
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"