Senast inköpta hårdvara?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Senast inköpta hårdvara?

Inlägg av amelia »

@christer: Om det var menat till mig så nej. Det där är en gammal pryl som är End-of-Life när det gäller support och garanti från Cisco. Alltså inget något företag vill ha till sitt SAN längre. En av fördelarna med att jobba med IT, man kan ta hem det som slängs ut och byts mot nytt.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Ingen nämnd och inget illa menat. Var bara en tanke att hålla i minnet. Små oansenliga köp kan man också skriva om.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Senaste hårdvara för min del är ett Trust USB portable headset:
Bild

279:- på Net on net. Vet inte om det är prisvärt eller ej men behövde ett billigt USB-headset snabbt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

bytte ut min 10+ år gamla HDD i min IBM thinkpad 600E (400 MHz) mot detta:
(funkar utmärkt!)
Bilagor
DSC_5935.JPG
DSC_5935.JPG (35.23 KiB) Visad 2589 gånger
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Vad har du köpt egentligen? Är det en adapter för minnet och ett eller ett par minnen? Finns sådana för SATA också?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

2CF till IDE adapter. Dyker upp som tva helt vanliga 8Gb harddiskar nar jag installerar Linux. lovley. Nu har jag tva separata hardiskar i en liten natt laptop. hehe.
Men 133x ar lite smasegt, men det kostade bara 200 kr och dator ar nu t-y-s-t! Latt vart priset.
sebastiannielsen

Inlägg av sebastiannielsen »

Min AMD-baserade server kastade in handduken för bara någon vecka sedan (har 3 st servrar, en brandvägg (intel), en terminalserver (var AMD, numera intel), och en allmän server (intel))

Tänkte för mig själv "Aldrig mer AMD".

Köpte då detta:
Billigaste moderkortet på netonnet:
http://www.netonnet.se/art/dator/datork ... 27329.4026

Billigaste proccen på netonnet:
http://www.netonnet.se/art/dator/datork ... 4725.4022/

Och sedan tänkte jag att nätagget är säkert illa däran, var bäst att uppgradera det också för säkerhets skull:
http://www.netonnet.se/art/dator/datork ... 2169.3031/

Sedan DDR2 ramminne till detta. Slutnotan hamnade på ca 1900 kronor. Rätt så billigt för lite datorhårdvara.
Chassiet & DVD-läsaren från AMD-skiten gick att återanvända, sedan hade jag en sprillans ny 2,5'' SATA 160g liggande i hyllan.
Nu rullar den servern med Ubuntu 9.1 (dock med lite strul, försöker lösa problemen)
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag uppgraderade min dator lite så det blev ett nätagg från Corsair på 750W, en AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Crucial DDR3 4GB, ATi HD5770 "XXX".

Det blev ett ordentligt tjong i datorn.
Starcraft 2 i 1920x1080 och allt på Ultra ;)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Fick nytt arbetsminne till datorn. Installationen av Ubuntu 10.10 32bit gick som smort. Kopierade in hela home med synliga och dolda filer och allt fungerar som det skall.

Det är som ett nytt liv med datorn tillbaka på rätt ställe. Önskar ingen ett smygande fel på arbetsminnet.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

WOW!

Skriver detta från mitt nya Steelseries 6G v2. Har aldrig använt ett tangentbord med mekaniska switchar förut, men efter att ha provat ett på Dreamhack så köpte jag "budget" varianten för att testa på längre sikt. :)

Kanske inte lika fint som ett "Das keyboard", men fortfarande helt överlägset ett "vanligt". Köp köp köp!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Bild
Ny hårddisk från Dustin men överföringshastigheten Läsa/Skriva 92/87 MB/s verkar inte stämma som vanligt.
Benchmark visar på endast 56/28 MB/s, och prisutvecklingen är också lika mediokert statisk år efter år.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

en gammal powerbook duo :p
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Ett stycke hårddisk a' 549 daler: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb- ... f3-hd103sj
Satte in den idag. Verkar funka prima (peppar peppar ta i trä...)
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

En Powermac G4 MDD, Ett G4 Tangentbord och en Limited Label Android Tablet sen har jag fått en billig mp3spelare i present
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Fått ett 9800 GTX ...
Hmmm
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

För några veckor sedan hämtade jag en del av datorhistorien. Senaste tillskottet på hårdvarusidan är en PDP-11/23 från 1979. Lite kul kuriosa:
http://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11 skrev:Design features of the PDP-11 influenced the design of other microprocessors such as the Motorola 68000; design features of its operating systems, as well as other operating systems from Digital Equipment, influenced the design of other operating systems such as CP/M[3] and hence also MS-DOS[4]. The first officially named version of Unix ran on the PDP-11/20 in 1970. The C programming language was written to take advantage of PDP-11 programming features such as byte addressing to rewrite Unix in a high level language.
Bilder finns på: http://www.linuxchick.se/gallery/pdp-11t23/

När ni ändå tittar på gamla burkar så kolla in datorn som dataföreningen Update på Uppsala Universitet har. En DEC System 20. http://www.linuxchick.se/gallery/dec-sy ... f-uppsala/
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

tangentbord, jula. 49 kronor. fanns inga vita nån stans så jag köpte ett billigt svart. deltaco.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Bamboo Pen & Touch Special Edition Medium, alltså en ritplatta. Har inte fått den att fungera i Ubuntu än. Förbaskat ovant att titta på skärmen istället för handen när man ritar :P
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har en Bamboo One och den fungerar fint med Ubuntu.
Egentligen är musen helt olämplig då man ritar och skriver för hand.
Man skriver sitt namn mycket snyggare och snabbare med penna.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Fått gateway, för ip telefon och router till vårt nya trådlösa nätverk efter uppgradering från kabel med o,5 mb till 100/10. Det blev lite skillnad i burkarna.
Den stationära ligger på i genomsnitt, efter flera tptest, på 96-98 ner och 12-14 upp. Får man väl säga är godkännt.
Laptopparna klara bara ca 20 mb.. kanske beroende på för svagt nätverkskort?
Lev: Tele2, som installerat LAN i vårt hus.
Allt funkar jättebra i UBUNTU, Satte bara i sladden i stationära, resp startade laptopparna, skrev in ett nyckelord som stod på gatewayen, och vips var vi igång. Tekniken förenklas, så det är en fröjd åt et.....
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"