Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubuntu!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte längre posta något i forumet om jag kör med ubu

Inlägg av ZX Spectrum »

Nemo skrev: 3) Fel i klienten
Det troligaste alternativet. Kan vara någon uppdatering som kommit in och ställer till med detta. Dock märkligt att inloggning fungerar samt att det även verkar fungera att posta i andra forum som några har rapporterat om. Vad som också styrker denna teori är att det fungerar för mig att posta inlägg från min nyinstallerade virtuella maskin som kör Ubuntu 10.10. Det är därför mest troligt något form av fel i klienten. Vad som är fel vet jag däremot inte, men något gör att inloggningen fungerar för mig i 10.04, men inte att posta inlägg.
Då är frågan vad det är som ställer till det. I chromium kan jag delvis posta en kommentar men inte i firefox.
Testade att döpa om mozilla-mappen i hemkatalogen men det hjälpte inte.

Sen är det som du nämner. ALLA andra forum jag har testat så har det fungerat att posta kommentarer inklusive sådana som har samma plattform som detta forum.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Det troligaste alternativet. Kan vara någon uppdatering som kommit in och ställer till med detta. Dock märkligt att inloggning fungerar samt att det även verkar fungera att posta i andra forum som några har rapporterat om. Vad som också styrker denna teori är att det fungerar för mig att posta inlägg från min nyinstallerade virtuella maskin som kör Ubuntu 10.10. Det är därför mest troligt något form av fel i klienten. Vad som är fel vet jag däremot inte, men något gör att inloggningen fungerar för mig i 10.04, men inte att posta inlägg.

Mvh Nemo
Närliggande är de här nyliga säkerhetsuppdateringarna.

Firefox
http://www.ubuntu.com/usn/usn-1011-1

Xulrunner
http://www.ubuntu.com/usn/usn-1011-3

Mest troligt då att nåt är knas med Xulrunner som ör Firefoxs "motor"....

Ett intressant test borde vara en ren Mozilla-Firefox
http://download.mozilla.org/?product=fi ... lang=sv-SE

Packa upp och sedan bara dubbelklicka på Firefox (shellscriptet) INTE firefox-bin. Ubuntus version stängd under testet.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Den här tråden är oxå intressant hur "Session IP Validation" görs.....

http://area51.phpbb.com/phpBB/viewtopic ... 71&t=31320

Comhem gör ju sedan mycket omfattande ändringar just nu.... undra om de även förbereder för IPv6 och om det kan strula till det, flera stora amerikanska kabeloperatörer håller på med liknande uppgraderinga inkl IPv6.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

pun skrev:
Mvh Nemo
Mest troligt då att nåt är knas med Xulrunner som ör Firefoxs "motor"....

Ett intressant test borde vara en ren Mozilla-Firefox
http://download.mozilla.org/?product=fi ... lang=sv-SE

Packa upp och sedan bara dubbelklicka på Firefox (shellscriptet) INTE firefox-bin. Ubuntus version stängd under testet.
Frågan är ju då varför det fungerade med samma webbläsare över SSH/SOCKS.
Men det är såklart värt att försök.

Tycker som sagt att man borde slå en pling till Comhem och fråga om de gjort någon större förändring under de senaste dagarna.
Har man tur kanske man kan få prata med en någolunda kunnig tekniker... :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Emil.s skrev: Tycker som sagt att man borde slå en pling till Comhem och fråga om de gjort någon större förändring under de senaste dagarna.
Har man tur kanske man kan få prata med en någolunda kunnig tekniker... :P
Jo du har Sweclockers tråden tidigare länkad där Comhems folk själv skriver trots allt skäll.... ;)

En gång till:
http://www.sweclockers.com/forum/14-int ... st10504202

Sen är det minimalt troligt att man får prata med 2:a linjens support med skälet att man inte kan posta i ett forum....så supporten består nog i att någon höglöser svar som ploppar upp på bildskärmen... :P

Nu tvivlar jag sedan på att Comhem skulle bränna en massa surt förvärvade pengar och inte förbereda för IPv6.... kommer troligen massivt nästa år när de kommersiella drakarna bestämt sig ! Men IPv6 är nog OT... möjligen.. ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev:Den här tråden är oxå intressant hur "Session IP Validation" görs.....

Comhem gör ju sedan mycket omfattande ändringar just nu.... undra om de även förbereder för IPv6 och om det kan strula till det, flera stora amerikanska kabeloperatörer håller på med liknande uppgraderinga inkl IPv6.
Nemo kör ju med bredbandsbolaget och får samma problem. Dessutom fungerar ju comhem uppenbarligen eftersom jag lätt kan posta kommentarer när jag kör med windows 7.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
pun skrev:Den här tråden är oxå intressant hur "Session IP Validation" görs.....

Nemo kör ju med bredbandsbolaget och får samma problem. Dessutom fungerar ju comhem uppenbarligen eftersom jag lätt kan posta kommentarer när jag kör med windows 7.
Jo visserligen och det var därför jag föreslog att testa med en "ren" fox... gjort på någon minut att testa inkl nedladdning .. !!

"Provar man inte så vet man inte"... ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

En sak är oprovad, har inte kännts troligt, jag rensar sessionstabellen asap, det kostar inte många ören, så det är inget fel om ni blir utloggade nu inom nån minut, utan jag som tömde inloggningen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Peetra skrev:En sak är oprovad, har inte kännts troligt, jag rensar sessionstabellen asap, det kostar inte många ören, så det är inget fel om ni blir utloggade nu inom nån minut, utan jag som tömde inloggningen.
Fungerade inte heller! :(

Ska testa puns idé imorgon och installera om firefox och se om det hjälper.
Bild
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

ZX Spectrum skrev: Ska testa puns idé imorgon och installera om firefox och se om det hjälper.
Du behöver inte installera om något. Bara att ladda ner en fil, högerklicka och packa upp, sen dubbelklicka på en annan fil.
Tar 2 min! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Testade att starta den firefox som pun rekommenderade och det fungerar inte heller.
Bild
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Ett test från min grannes maskin.
WinXP, IE8 och ett Webstarmodem.
ISP är Comhem.

Edit. Fungerar förträffligt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Blev lite fundersamt. Har det med charset att göra ? Kanske ändra i Firefox för att testa ?

LJ
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Fungerar ej återgår till UTF-8
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Safari i Wine fungerar ej heller
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag har för min del konstaterat att problemet inte ligger i klientdatorn genom att bl.a testa olika os och webbläsare samt några livecd.

Det som återstår då på klientsidan är då Comhems router. Den kan man verifiera genom att brygga routern och sen t.ex koppla in en egen router. Funkar det då så är problemet lokaliserat till Comhem-routern.

Själv har jag en Comhem Cisco EPC2425 som går att brygga (funktionen införd i senaste firmware-releasen) så ska testa det när jag får tid över. Till er som kör Netgear så testa gärna detta om den nu går att brygga. För att återgå till routerfunktionen krävs en factory reset, knapp på baksidan.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

ajja skrev:Ett test från min grannes maskin.
WinXP, IE8 och ett Webstarmodem.
ISP är Comhem.

Edit. Fungerar förträffligt.
Jag utmanar dig på en datorbärningslek, slarva hela din dator till grannens för att testa! ;D
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Bowmore; orkar du göra detta så vore det alldeles lysande. Som sagt; routingtabellen du postade tidigare är suspekt.
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

@peetra
granne sjuk, ej lekbar.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Äshdå. I ärlighetens namn, så skulle jag nog inte börja kånka omkring med mina datorer till grannarna heller, mina grannar är dessutom friska. Men jag tänkte att försöka föreslå inte gör någon skada. :) Å egentligen borde det provas med BÅDE din dator och ditt moden och även med din dator kopplat till grannesns modem, för att få något egentligen bra jämförelsereslutat. Såna grejjer utsätter man kanske bara närmaste släkten för.

Förresten. Alla med problem har säkerligen kommit ihåg att tömma webbläsarcache och trycka på F5 efter det?!
Skriv svar

Återgå till "Forum"