Söka efter fler filer med if och -f [LÖST]
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Söka efter fler filer med if och -f [LÖST]
Hej!
Jag är medveten om att rubriken blev lite konstig, men jag har svårt att formulera mig bättre på ett så begränsat utrymme. Nåväl, min fråga är om det går att kolla upp fler än en fil, med hjälp av if och -f inom samma hakparentes. Det jag vill kunna göra är något i stil med:
if [ -f "fil01" "fil02" "fil03" ]
then
görnågot
else
görnågotannat
Istället för som jag gör nu:
if [ -f "fil01" ]
then
if [ -f "fil02" ]
then
echo "Filerna finns"
else
echo "Filerna finns inte"
fi
else
fi
Jag hoppas min fråga är begriplig, och vore tacksam för lite hjälp.
Bästa hälsningar,
SK
Jag är medveten om att rubriken blev lite konstig, men jag har svårt att formulera mig bättre på ett så begränsat utrymme. Nåväl, min fråga är om det går att kolla upp fler än en fil, med hjälp av if och -f inom samma hakparentes. Det jag vill kunna göra är något i stil med:
if [ -f "fil01" "fil02" "fil03" ]
then
görnågot
else
görnågotannat
Istället för som jag gör nu:
if [ -f "fil01" ]
then
if [ -f "fil02" ]
then
echo "Filerna finns"
else
fi
else
fi
Jag hoppas min fråga är begriplig, och vore tacksam för lite hjälp.
Bästa hälsningar,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
-
Re: Söka efter fler filer med if och -f
Ja det kan man
Kod: Markera allt
if [ -f "fil01" -a -f "fil02" ]
then
echo "Filerna finns"
else
fi
- SlamsornasKung
Stort tack Kivie! Betyder växeln -a "and" i det här sammanhanget?KiviE skrev:Ja det kan man
if [ -f "fil01" -a -f "fil02" ] then echo "Filerna finns" else echo "Filerna finns inte" fi
Bästa hälsingar,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
-
Ja -a betyder and och -o betyder or om du skulle behöva det i framtiden.SlamsornasKung skrev: Stort tack Kivie! Betyder växeln -a "and" i det här sammanhanget?
- SlamsornasKung
Jag bockar och tackar Kivie!!! Du är en pärla!KiviE skrev:Ja -a betyder and och -o betyder or om du skulle behöva det i framtiden.SlamsornasKung skrev: Stort tack Kivie! Betyder växeln -a "and" i det här sammanhanget?
SK
- Konservburk
Re: Söka efter fler filer med if och -f [LÖST]
Jag brukar föredra en mer generell variant:
if [ -f "fil01" ] && [ -f "fil02" ]
then
echo "Filerna finns"
else
fi
Det här är nästan samma sak. Jag är 99% säker på att det fungerar.
if [[ -f file1 && -f file2 ]]; then
echo "file1 och file2 existerar"
else
echo "file1 och file2 existerar inte"
fi
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vad innebär dubbla hakparenteser? Har sett dem lite då och då, men inte brytt mig om det förrän nu…ubot skrev:Det här är nästan samma sak. Jag är 99% säker på att det fungerar.
if [[ -f file1 && -f file2 ]]; then echo "file1 och file2 existerar" else echo "file1 och file2 existerar inte" fi
Jag vet inte men efter en "utskällning" i #bash IRC-kanal så vågar jag inget annat än att alltid ha dubbla hakparanteser. #bash är bash-skriptningens svar på Seinfelds Soup Nazi: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Soup_NaziJohnny Rosenberg skrev:Vad innebär dubbla hakparenteser? Har sett dem lite då och då, men inte brytt mig om det förrän nu…ubot skrev:Det här är nästan samma sak. Jag är 99% säker på att det fungerar.
if [[ -f file1 && -f file2 ]]; then echo "file1 och file2 existerar" else echo "file1 och file2 existerar inte" fi

Jag googlade lite och hittade en liten hint: http://stackoverflow.com/questions/6694 ... sh-scripts
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kanske borde googlat själv, i och för sig. Men sidan som din länk leder till innehåller en annan länk, nämligen denna. Det var intressant läsning, tycker jag.ubot skrev:Jag vet inte men efter en "utskällning" i #bash IRC-kanal så vågar jag inget annat än att alltid ha dubbla hakparanteser. #bash är bash-skriptningens svar på Seinfelds Soup Nazi: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Soup_NaziJohnny Rosenberg skrev:Vad innebär dubbla hakparenteser? Har sett dem lite då och då, men inte brytt mig om det förrän nu…ubot skrev:Det här är nästan samma sak. Jag är 99% säker på att det fungerar.
Jag googlade lite och hittade en liten hint: http://stackoverflow.com/questions/6694 ... sh-scripts
Japp, såg den länken efteråt också.