Hej
Jag har fått Synergy att fungera mellan Ubuntu och Windows Vista.
Problemet är att jag har min Ubuntu-dator kopplad till min main-skärm (den jag egentligen har Vista på), så jag har bara en datorskärm. Hade tänkt ha Ubuntu-datorn i ett annat rum, stående utan skärm, så jag bara skulle kunna sitta vid min Vista (main) dator och dra musen över kanten, så skulle Ubuntu-skärmen visas.
Vill inte köra på KVM, eftersom Ubuntu ändå ska vara i ett annat rum.
Synergy - En Skärm?
Re: Synergy - En Skärm?
Innebär detta att det inte fungerar att ha Visa burken inkopplad i skärmen och via Synergy komma åt Ubuntu burken som inte har skärm inkopplad i sig?Misklahr skrev:Jag har fått Synergy att fungera mellan Ubuntu och Windows Vista. Problemet är att jag har min Ubuntu-dator kopplad till min main-skärm (den jag egentligen har Vista på), så jag har bara en datorskärm. Hade tänkt ha Ubuntu-datorn i ett annat rum, stående utan skärm, så jag bara skulle kunna sitta vid min Vista (main) dator och dra musen över kanten, så skulle Ubuntu-skärmen visas.
Mvh Nemo
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag ser min Vista skärm, men när jag drar musen till högra kanten av skärmen fortsätter den, precis som om det vore en annan skärm inkopplad till Ubuntu datorn och som står till höger om min Vista skärm. Så när jag växlar över till min Ubuntu dator på min skärm, så finns musen där istället.Nemo skrev:Innebär detta att det inte fungerar att ha Visa burken inkopplad i skärmen och via Synergy komma åt Ubuntu burken som inte har skärm inkopplad i sig?
Mvh Nemo
-
Någon?
Hej igen!
Eftersom du avser ha din Ubuntu maskin i ett annat rum och utan skärm är nog lösningen att installera VNC eller något annat program för att logga in remote till maskinen från din Vista burk och få upp Ubuntu skrivbordet på din skärm.
Mvh Nemo
Det låter som att programmet fungerar som avsett. På hemsidan kan man läsa följande:Misklahr skrev:Jag ser min Vista skärm, men när jag drar musen till högra kanten av skärmen fortsätter den, precis som om det vore en annan skärm inkopplad till Ubuntu datorn och som står till höger om min Vista skärm. Så när jag växlar över till min Ubuntu dator på min skärm, så finns musen där istället.
Mao har du flera datorer och en skärm till respektive dator kan du med Synergy använda ett tangentbord och en mus till samtliga anslutna datorer. Läser vidare om det som passar in på ditt problemSynergy: Multiple computers and multiple screens¶
Synergy is best used when you have multiple computers on your desk, each with their own screen. Synergy allows you to only use one keyboard and one mouse with all of the computers. This is what Synergy was designed to do, and if this isn't your goal, you should use a different tool.
Här framgår det tydligt att Synergy inte är tänkt att användas som en KVM, vilket jag uppfattar att du är ute efter.Hardware KVM: Multiple computers, but only one screen¶
If you have multiple computers, but only one screen, you probably want to use a KVM. There has been some work done with Synergy to help turn it into a "soft KVM" (see issue #304, and possibly #360), however, this is really outside of scope.
Eftersom du avser ha din Ubuntu maskin i ett annat rum och utan skärm är nog lösningen att installera VNC eller något annat program för att logga in remote till maskinen från din Vista burk och få upp Ubuntu skrivbordet på din skärm.
Mvh Nemo
-
Okay, jag var rädd för att det skulle bli såhär eftersom jag hört något liknande, men men, så är läget nu.Nemo skrev:Hej igen!
Tack för hjälpen Nemo!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!