GNUstep & Objective-c

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
elwis
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

GNUstep & Objective-c

Inlägg av elwis »

Hejsan!

Nu har det kommit Mac & iPhone uppgifter till jobbet och det ser ut att kunna bli mer av den varan. Innan jag bestämmer mig för om jag vill hålla på med det och bli macoman så tänkte jag fuska lite i språket på min ubuntumaskin.
Jag gjorde ett snabbhack igårkväll enligt http://www.fatvat.co.uk/2010/04/getting ... -c-on.html men fick inte riktigt kompilatorn & GNUMake att gå med på att jag hade vad jag behövde. Får testa mer ikväll, men är det ngn annan som kört detta på UBuntu10.04?
Användarvisningsbild
Substrata
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: GNUstep & Objective-c

Inlägg av Substrata »

Jag har inte rört Objective C i Linux; men språket är klart trevligt och lätt att lära sig, givet att du kan C och objektorientering. Värt att nämna är att objektorienteringen har rötter i Smalltalk, jämfört med C++ vars rötter ligger i Simula. Även klasser är alltså objekt, vilket öppnar för större dynamik. I vilket fall behöver du inte GNUstep för att använda språket, utan det ska räcka med gcc och libobjc.
Användarvisningsbild
elwis

Inlägg av elwis »

hej och tack för svaret!

Nja, det kanske inte behövs men jag hittade lite fina guider och mini tutorials för GNUstep som jag tänkte ge mig på. Har uppenbarligen missar någonstans dock så nu har jag installerat allt som hette ngt med GNUstep i paketnamnet, får väl se hur det går. Annars får jag väl handla en mac mini..
Användarvisningsbild
elwis

Inlägg av elwis »

Minsann. nu gick allt bara bättre, saknades uppenbarligen ett paket. Nästa steg får bli att smiska in http://etoileos.com/ och se om man trivs eller inte.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"