Någon med god kunskap om fasta telenätet, och Asterisk här?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Emil.s
Kontakt:

Någon med god kunskap om fasta telenätet, och Asterisk här?

Inlägg av Emil.s »

Har en lite smått galen idé här...

Någon som har bra kunskap om fast telefoni?

Skulle vilja ha en asteriskserver som är kopplad mot en fast telefon direkt (alltså typ koppla in telefonen direkt i datorn), där datorn ska spela en oändlig loop, tills dess att man matar in rätt "kod" med telefonen.

Skulle det ens vara möjligt?

En idé är att använda nån vanlig AC/DC nätadapter för att få 48V likström på linjen, sen bara ansluta telefonen i ena änden, och asterisk servern i andra, då borde båda parter tro att det är ett samtal igång?

Eller någon annan idé om hur man skulle lösa det?

Att bara få ut ljud på linjen bör ju inte vara några problem, men hur kan man ta emot signalerna som telefonen skickar när man trycker på t.ex 1-9?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Någon med god kunskap om fasta telenätet, och Asterisk h

Inlägg av Osprey »

Ett problem där är att många moderna telefoner inte skickar något direkt när man trycker på knapparna, det är först när man trycker på "gröna luren" eller något sådant som det skickas iväg något.

Ett annat problem är att en vanlig telefon inte har någon identitet, den har alltså inget eget telefonnummer (eller IP-adress) utan detta är knutet till linan/jacket (egentligen närmaste växel). Så även om man hade kunnat få den att skicka en kod, så skulle datorn inte ha en aning om vem som hade skickat den.

Detta skulle man kanske iofs kunna lösa genom att ha ett antal serieportar till datorn som man anslöt telefonerna till, men signalnivåerna hos telefonerna ligger inte heller riktigt i paritet med de som brukar användas i en dator.

Däremot skulle det kanske kunna gå att åstadkomma något i närheten av detta genom att bygga ihop datorn med en televäxel. En begagnad MD-110:a borde inte vara helt omöjlig att få tag på och dem kan man styra ganska bra från en dator via serielina och MML.

Jag har jobbat ganska mycket med att styra växlar (främst AXE och MD-110) från datorer och det finns en hel del man kan göra... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Trevligt med nån som kan! :)

Har som sagt ingen aning om hur den fasta telefonin funkar, men jag antar att det är ungefär som vanilg IPtele eller bara allmän routing.

I Telestationen så sitter det en växel (tänk router), där alla hus är inkopplade på varsin utgång.
Sen går den ut ett antal "trunks" från växeln in till någon större växel i stan eller liknande?
Så växeln i stan vet att t.ex alla nummer som börjar med 123 ska routas via växel X, och alla 345 nummer via växel Y osv...

Då skulle man väl hellst ha någon modern växel där man kopplar in en analog lur på ena sidan, och servern via ethernet på andra sidan.
Men då antar jag att priserna precis steg med 1000% :P

Det primära jag vlll åt är iallafall att när man lyfter på luren så ska det spelas en musik-loop (hur man får ut musiken på linan är egentligen inte så viktigt, gärna med 3.5mm plugg in i något som sen skickar signalen till telefonen).

Men det hade såklart vart kul om man kunde använda telefonen för att "svara" på signalerna.

Iof så skulle man ju kunna anväda växeln till att skicka telefonen till en telefonsvarare (på en annan "vanlig" analog utgång) när man skrivit rätt kod.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Emil.s skrev:Har som sagt ingen aning om hur den fasta telefonin funkar, men jag antar att det är ungefär som vanilg IPtele eller bara allmän routing.

I Telestationen så sitter det en växel (tänk router), där alla hus är inkopplade på varsin utgång.
Sen går den ut ett antal "trunks" från växeln in till någon större växel i stan eller liknande?
Så växeln i stan vet att t.ex alla nummer som börjar med 123 ska routas via växel X, och alla 345 nummer via växel Y osv...
Det här stämmer bara lite, ungefär i uppkopplingsögonblicket. I överigt är skillnaderna större genom att vanlig telefoni är kretskopplad och inte paketförmedlande som datorer och IP-telefoni.

Skillnaden här ligger i det att när man skickar ett IP-paket så står det i varje paket vem som är avsändare och mottagare och det är så det kan fungera med egentlig routing. I trafiken i samband med telefoni så kopplas det istället upp en virtuell krets (ej samma som "virtual circuit" i X.25), som sedan är reserverad för den aktuella uppkopplingen, trafiken i sig innehåller ingen som helst information om sändare och mottagare.

Traditionell mobiltelefoni (över TDMA) fungerar också på ungefär samma sätt, men där har man istället en tidlucka som egentligen är en viss placering i ett långt pulståg...
Emil.s skrev:Då skulle man väl hellst ha någon modern växel där man kopplar in en analog lur på ena sidan, och servern via ethernet på andra sidan.
Men då antar jag att priserna precis steg med 1000% :P
En MD-110:a borde kunna funka till rätt mycket, även om man är tvungen att köra via serielina till den. Fast även om den klarar en massa telefonitjänster så vet jag inte om den skulle kunna routa en ljudslinga till "icke aktiverade" telefoner, annars borde det gå att få en begagnad sådan för en mycket sansad summa...
Emil.s skrev: Det primära jag vlll åt är iallafall att när man lyfter på luren så ska det spelas en musik-loop (hur man får ut musiken på linan är egentligen inte så viktigt, gärna med 3.5mm plugg in i något som sen skickar signalen till telefonen).

Men det hade såklart vart kul om man kunde använda telefonen för att "svara" på signalerna.

Iof så skulle man ju kunna anväda växeln till att skicka telefonen till en telefonsvarare (på en annan "vanlig" analog utgång) när man skrivit rätt kod.
Till stor del är det här egentligen ganska enkla saker, problemet är att många av de här sakerna är inte riktigt utrustade för den här kombinationen. När det gäller moderna växlar så är det en hel del som har stöd för Java-programmering och det kunde isåfall kanske lösa en del av problematiken.

När jag har jobbat med något sådant så har det isåfall handlat om att ansluta en vanlig terminal via serielina till växeln och sedan programmera vad den ska göra. Detta är dock inte möjligt i en MD-110:a, enda möjligheten där är script med MML-kommandon som man matar in via en serielina, men då är man hela tiden bunden till vad växeln kan från början...

[Edit] När det varit mot AXE så har det givetvis varit med TCP/IP eller X.25 mot en IOG eller APG... :)

En hel del sådant här finns ju också inom CTI där det t.ex kan vara idé att kika på JTAPI (och här)...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Såg förresten att 2600 är online fortfarande, där kan du kanske hitta lite.......
O0

[Edit] Jodå om någon undrar... --jag vet att de har mycket kvalificerat material om datorer och televäxlar, l0pht hade det förut också, men nu vet jag inte... de blev uppköpta av något säkerhetsföretag eller hur det nu var....
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Osprey skrev:Det här stämmer bara lite, ungefär i uppkopplingsögonblicket. I överigt är skillnaderna större genom att vanlig telefoni är kretskopplad och inte paketförmedlande som datorer och IP-telefoni.
:oops:
Det var ju faktiskt ganska pinsamt av mig då jag faktiskt hårdpluggat CCNA där det tydligt gås igenom skillnaden mellan just packet och circuit-switching, dessutom med exempel på just fast telefoni. 8)

Märker iallafall att man har en hel del att lära. :)

Men växeln måste väl märka när man lyfter på luren/"tycker grön lur"? (Annars så får man väl bara slå 00 eller nåt först)

Kom på en möjlig lösning på ljud-problemet också.
När man lyfter på Lur 1 så kopplas Lur1 och Lur2 samman. På Lur 2 så sitter en sån här:
http://www.kjell.com/?item=55241&path=5 ... ,625000000
Som i sintur är kopplad till datorn.

Den första ljudslingan som ska spelas ska hellst vara dynamisk (genereras av datorn).
Så antingen så tar man bara audio out till nån sorts audio -> tele (typ den från kjell), eller så löser man det med asterisk på nåt sätt. Men då lär man väl ha ett "voice modem", eller nåt annat så att asterisk kommer åt tele-nätet.

När man sen slagit rätt kod så kopplas lur 1 till typ lur 3. Där kan man ju sätta en vanlig telefonsvarare eller nåt. Ska bara ge en fast ljudslinga som inte behöver repeteras. (annars är det ju bara att lägga på och slå samma kod igen).

Hm, börjar bli lite väl dyrt och avancerat mot vad man tänkt sig från början, men helt klart mer intressant. :)
Man är ju bra sugen på en växel bara för att leka lite. Får se om det rätta erbjudandet dyker upp... :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Emil.s skrev:Men växeln måste väl märka när man lyfter på luren/"tycker grön lur"? (Annars så får man väl bara slå 00 eller nåt först)
Jag skulle inte tro att växeln direkt märker när man trycker på grön lur, däremot etablerar telefonen kontakt med sin basenhet så att det vanliga pipet hörs i luren och basenheten har ju redan innan en konstant kontakt med växeln.

Däremot borde en tonkodad (egentligen frekvenskodad) signal nå växeln när man trycker på någon av siffrorna, det är ju t.ex så man kan styra de val som finns i en automatisk växel. Typ som när man ringer upp ett företag och en telefonsvarare säger att "Om ditt ärende är reklamation, tryck 1" etc...
Emil.s skrev:Kom på en möjlig lösning på ljud-problemet också.
När man lyfter på Lur 1 så kopplas Lur1 och Lur2 samman. På Lur 2 så sitter en sån här:
http://www.kjell.com/?item=55241&path=5 ... ,625000000
Som i sintur är kopplad till datorn.
Det enklaste är förmodligen att ha en liten enkel ljudgenerator av något slag i växeln (det finns gott om sådana i leksaker), som konstant skickar ut ljud till alla telefoner. Detta tills växeln fått en viss sekvens av tonkoder från någon av telefonerna, varpå den slutar att skicka till den.

Jag kan inte säga helt säkert om det finns, men jag tycker att det borde finnas stöd för något sådant här i JTAPI.

De här bitarna med kommunikation mellan datorer och televäxlar är himla kul och jag är jätteglad för alla de gånger jag haft möjlighet att jobba med det... :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"