Hej ubunter

Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hej ubunter

Inlägg av TobbeT »

Hej vejs,

Jag är helt ny Ubuntu användare, hittade det av en ren slump på nätet och har nu installerat det på en gammal IBM (T30) igår. Det fungerar klockrent än så länge. Det jag vill testa framöver är att spela inte lite egen musik, redigera, mixa, trixa och jag såg en tråd av "Lundberg" tror jag och det jag såg där verkar vara nåt att bygga vidare på.

Kommer säkert med en massa dumma frågor sen men just nu är jag riktigt nöjd och ska ikväll testa lite mer grejer; installera mer program, kika runt lite och verkligen testa om Ubuntu är nåt att ha. Det ska bli intressant när nästa version släpps med multimedia verktyg "Ubundu Studio" eller vad det nu hette.

Hade gött

//Tobbe - oldtimer / old rocker :D
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Okänd

SV: Hej ubunter

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen hos oss, massen !! :)

Grattis till Ubuntu installationen och välkommen med "alla dumma frågor" här.
Därför finns forumet och många som ställer upp för att hjälpa !

Hälsningar
Peter ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kan tipsa (lite blygsamt) om Lundbergs Ubuntu-guide, samt min egen blogg:

http://hem.wtnord.net/k05816/linux.html
http://linux-daw.blogspot.com

Om man är helt nybörjare kan det vara lite komplicerat med kommandon och grejer som finns angivna där, men det är bara att fråga, så löser vi det eftersom. :)

De flesta musikprogrammen finns att lägga till/installera i Synaptic (System -> Administration -> Pakethanteraren Synaptic).

Du måste ange ditt lösenord när du startar Synaptic, men sen är det bara att söka efter programmen. Jag kan rekommendera
  • Ardour (ProTools-liknande)
  • Rosegarden (Mest likt Cubase)
  • QJackCtl (en ljudserver som måste användas)
  • Hydrogen - stepsequencer för trummor
  • Qsynth - för soundfonts
Det svåra brukar vara att få igång ljudet ordentligt. Vad har du för ljudkort?
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Hej och tack för välkomnandet (heter det så?)

Ljudkort?!? hmmm, i den bärbara - ingen aning, sitter på moderkortet, nåt billigt elände. Jag kommer snart att få en ny stationär hemma-pc från företaget och det är en riktig "beast", och in den sitter det ett hyvsat ljudkort, inget RME eller åt sånt men hyvsat så att man kan spela in lite gitarrer och dylikt.

//Tobbe
Okänd

Inlägg av Okänd »

Med Linux är det tyvärr så att inte alla värsting-kort har stöd. Om du har ett M-audio i den stationära har du tur, men om du har ett Soundblaster X-Fi, så blir det värre. En hyggligt uppdaterad lista på de ljudkort som stöds:

http://www.alsa-project.org/alsa-doc/in ... All#matrix

Notera att GRÖN inte innebär att det är stöd för det, utan att det KAN (i framtiden) bli stöd för det..  :-\ Vad det är för tjomme som valt färgkodningen vet jag inte.. :)
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Tack Freeman,

Kan vara nåt nytt Soundblaster som kommer med den nya datorn, kommer inte ihåg spec, tyvärr. Det jag vill egentligen är en stabil dator som inte håller på och krånglar hela tiden med virus och f--n och hans moster. Om det sen blir den nya eller en bättre begnagnad laptop ska vara osagt, helst en laptop så att man kan sitta ute i sommar och lira lite gitarr och om man mot förmodan kommer på nåt läckert riff kan man snabbt slå på datorn och spela in "hiten" :). Sen har man ju ett 1000-tal mp3:or som man gärna vill på datorn också. Kanske nån film ibland.

Tack än en gång, verkar vara ett topp-forum det här.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"