Skall försöka förklara mitt lilla problem så gott jag kan.
Användningsområdet för denna server är att aggera router med multiwan. Då jag har bredbandsbolagets fiber, 100/10MBit (i verkligheten 100/20MBit~), där jag får 5 adresser från BBB varav 20MBit upload /IP. Vilket innebär att 5 datorer kan samtidigt ladda upp i 2MB/s~ vilket i teorin(praktiken? :p) ger 100/100MBit.
Tidigare har jag använt en stor, högljudd samt slö miditower full atx stående i vardagsrummet som klarat denna syssla utmärkt. Då har jag kört 6st fysiska nätverkskort samt operativsystemet ClearOS som bygger på CentOS och gamla ClarkConnect. Klickar i multiwan och nätverkskorten plockar upp alla dessa 5st ipadresser för att sedan bygga upp ett NAT bakom vilket gör att en ensam datorn ensam kan utnyttja full upload. Typ 8MB/s med torrents eller andra protokoll som stödjer flera trådar.
Då jag inte kan något om Linux så passar ClearOS webgui riktigt bra. problemet var bara att denna gamla dator inte pallade trycket riktigt samt höjde elräkningen något. Kastade ut denna brummande skitburk och köpa mig ett litet m-ITX Atom-kort (Intel D510MO) i tron om att denna skulle kunna ersätta den tidigare med det inbyggda Realtek GBitkortet samt ett extra Intel1000GT i den enda PCI porten. Tanken var då att virtuallisera 5 NIC's på detta Intelkort. Dock visade det sig att varken ClearOS eller pfSense (FreeBSD) kunde virtualisera nätverkskort på ett smidigt sätt eller utan extra utrustning som switch med VLAN eller kunna plocka ip från ISP't via DHCP.
Fick då tipset att sätta upp en valfri Linux-dist och göra detta manuellt istället. Problemet är att jag inte alls är kunnig i Linux, kan ingenting i princip. Det jag kan är typ navigera runt och skapa mappar :p thats it.
Satte mig ner och kollade lite på shorewall men blev inte mycket smartare där då mina Linuxkunskaper som sagt fallerar.Valfri Linux instalation + shorewall (eller valfri iptables frontend) + macvlan är precis vad du söker
Så, kort sammanfattat. Vad har vi?
En Atom 1,66GHz dualcore
2GB ram
Inbyggt Realtek 1Gbit
I PCI slotten Intel PRO1000GT 1Gbit (denna fokuserar vi på när vi skall skapa vlans)
Ubuntu 10.10 server.
100/20(5xDHCP) Mbit.
Okunskap.
Så, hoppas med lite (läs mycket) hjälp att detta skall kunna fungera, om någon har tiden/orken att sätta sig in i mitt problem så vore det underbart. En step-by-step beskrivning är verkligen det som behövs, något som "börja med att lägga till ett vlan" hjälper inte mycket då jag inte har en blekaste hur det skall gå till.
Planen är i alla fall;
1. Börja med att få till ett gäng virtuella nätverkskort.
2. Binda ihop WAN dra igång DHCP för LAN.
2. Sätta upp regler för hur trafiken skall prioriteras. I detta fall balansera trafiken utöver alla de 5 linorna vi har. Även låsa webbaserad (80) samt SSL (433) till WAN1.
3. Sätta igång brandvägg (iptables?) och öppna upp lite portar.
En step-by-step så kanske vi kan få något fungerande utav det hela

MVH