Geforce 9500GT gör mig galen.

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
JB_
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Geforce 9500GT gör mig galen.

Inlägg av JB_ »

Hejsan.
Skulle verkligen behöva lite hjälp har stött på ett problem som jag inte lyckas lösa och vänder mig nu till er Linux geeks :)

Problemet är att när jag gör en fräsch installtion av Ubuntu 9.10 X64 och laddar ner Nvidias 1.95 drivers till mitt Geforce 9500
installera dom och starta om datorn och låter X starta buggar det ut totalt.
Har hört talas om att man kan få en svart skärm när man kommer in i X men det får jag inte utan datorn typ fryser ett tag sen går den igång (Väldigt segt) efter ett par sekunder sen fryser den igen och håller på så där.
Har leta och försökt ändra i xorg vilket inte funkar alls.
Och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till och sitter i piss windows när jag skriver detta och det är ännu värre.
Så snälla är det någon som har/haft detta problem?
Tacksam för all hjälp.
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Geforce 9500GT gör mig galen.

Inlägg av AlexF »

Vad ger "dmesg" för svar i terminalen?

http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... 90.53.html

Antar att det va den du installerade. X64-bitars versionen. Hur va ubuntu innan du installerade drivrutinen?

jag är inte särskilt insatt på detta, särskilt inte nVidias grafikkort, men om du inte har något bättre för dig hade jag testat att installera 32-bits ubuntu, å sen testat drivrutinerna.
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Tack för svaret.
Just nu har jag windows 7 inlaggt så kan inte kolla vad det ger.
Men så fort jag installera det ska jag kolla upp det.
Det r den drivrutinen jag använder mig av när allt går åt helvete. Innan jag lägger in den så funkar system hyfs kan ju inte köra igång compiz eller nåt 3D program och det vilja minst ska fungera innan jag går över helt till linux.
AlexF
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Dude, Har ett ord för dig.. Dualboot.. Det bästa av två världar om du känner dig osäker, vill ha möjligheten att lira, eller vad som helst annat som kräver windows =)

Bara krymp partitionen windows 7 ligger på, installera ubuntu vid sidan om. Sen kan du välja om du vill starta ubuntu eller windows.

Länken va bara en direktlänk till nVidias 64-bits-version.
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Jo jag vet men meningen är att jag ska klara mig utan windows det ända spel jag spela är poker så det klara jag med linux :)
Plus att jag har faktiskt lite erfarenhet av linux sen innan bara detta problem jag verkligen inte kan lösa :P
AlexF
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Ok, jag förstår.. Är du tvungen att installera drivrutinerna då? Fungerar inte ubuntu någorlunda utan propetiära drivisar?
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Ja helst måste ha tvout att fungera också ..
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hade du uppdaterat Ubuntu innan du la in grafikdrivrutinerna? Märkte att bilden flimrade när jag försökte att lägga in dom direkt efter installation.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

ZX Spectrum skrev:Hade du uppdaterat Ubuntu innan du la in grafikdrivrutinerna? Märkte att bilden flimrade när jag försökte att lägga in dom direkt efter installation.
Nej det hade jag faktiskt inte ska göra en ny installation av ubuntu nu så kan uppdatera först och se om det gör någon skillnad.
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Jaha har lagt in en ny installation av ubuntu x64 har tyvärr inte kunnat testa 32 bits versionen för jag hade slut på skivor.
Iallafall har jag uppdaterat systemet och laddat hem drivrutiner från nvidias hemsida 64 bits version installerat dom och startat om och som vanligt datorn har nu stått igång 10 minuter och väntat på att komma in i X det ända jag ser är muspekaren som laddar men mer händer inte.
Vet inte hur jag ska ta mig vidare härifrån så kommer ni på nåt skriv gärna.
Tacksam för all hjälp och ideer.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Funkar det inte att installera drivarna från förråden? Att plocka direkt från nvidia blir ju krångligare och dessuotm måste drivarna ominstalleras efter varje uppdatering av kärnan.

Enklaste brukar vara att installera via System > Administration > Hårdvarudrivrutiner

Edit: Gjorde ett tillägg /v
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Samma sak där. Kommer in i x efter 10 minuter men känns som den håller på att brinna upp typ fonts visas i halv text osv ..

Update:
Ja men tog bort nvidias drivers och la in kärna 185 drivers nu ska se om det gör nån skillanad man kanske ha tur idag men alvarligt talat tror jag det har nåt med xorg att göra problemet är att jag vet inte vad. Finns inte mkt som står där i nämligen.

Hepp ingen tur där heller så bestämde mig för att testa med envy-ng men samma problem där.
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Detta hittade jag nu efter mycket om och men. Men har inte en aning hur man sätter upp xorg till det han prata om någon som kan ge mig lite hjälp mot rätt information ska kolla runt själv självjklart.

"If the card has multiple connections (DVI and VGA) you'll probably find that X11 is assuming all your xorg.conf settings apply to the VGA0 connection but is finding the monitor connected to the VGA2 port. The solution is to set up your xorg.conf file to map to "Monitor-VGA2". I had the same problem with the Nvidia GeForce 8500GT under 8.xx, 9.04, 9.10 and OpenSUSE. The Nvidia driver doesn't solve the problem, but setting up the right xorg.conf file did in all cases and works with the standard drivers in Ubuntu."
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mitt tips:

Lägg till Philip5's förråd:
sudo add-apt-repository ppa:philip5/extra
Uppdatera ditt mjukvaruförråd:
sudo aptitude update
Installera fräsha drivrutiner med NVIDIA:
sudo aptitude install nvidia-glx-190
Vill du ha änny nyare drivrutiner (Beta):
sudo aptitude install nvidia-glx-195
Utanför ämnet: Jag kör med 195-serien på min HTPC och det fungerar bra där. :)

Slutligen låter du NVIDIA skriva lite till din konfigurationsfil för X:
sudo nvidia-xconfig
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Jaha gjorde som du sa me fick ett fel meddelande om att api nåt va 185 kernel skit så jag gjorde en ny installtion av ubuntu och gjorde exakt som du skrev men det funkade inte får samma fel fast nu är bilden helt messed up när man komma in i x
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Hittade aldrig någon lösning på mitt problem och funderar på att göra en ny installtion av Ubuntu 10.04.
Idag kör jag Windows 7 men har problem där med mitt Geforce 9500GT antar att det är "nvlddmkm.sys" som krånglar för mig.
Hittade en lösning med ett program som heter "Expertool" där man kan sätta grafikkoret i ett så kallat energi spar läge.
Frågan är om jag kommer få problem med nya ubuntu också och finns det då nåt liknande program ja kan använda mig av ? Eller kan man köra Expertool under wine ?
JB_
Kontakt:

Inlägg av JB_ »

Problemet löst klockade ner mitt gfx i bios och nu funkar det som en klocka :)
humlefar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av humlefar »

Jag har exakt samma problem som du, har också geforce 9500 gt och drivrutinerna samarbetar inte.

Hur gör jag för att ändra gfx i bios? Vad ändrade du till?

Tacksam för svar
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"