Hårddisk

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hårddisk

Inlägg av ubot »

Jag har hört ordet sekundärminne i hårddisksammanhang förut, men det är så ovanligt att jag automatiskt förknippade "minne" med datorns arbetsminne. Men rätt ska ju vara rätt så: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagringsminne
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Nicki »

bozze skrev:Hej jag är ny till Ubuntu och har nu stött på ett problem.
Jag kör Ubuntu 10.04 på en partition på 100gb och windows xp på en annan partion. När jag kollar på min ubuntu partion via windows, så ser jag klart och tydligt 86 gb ledigt minne. men när jag är inne i ubuntu så står det att jag endast har 12 gb ledigt minne.
Blir inte klok på hur bozze bär sig åt för att inifrån Windows kunna se hur mycket ledigt urymme det finns på en Ubuntu/Linux partition. Det här är magi. :o Jag har 100% ledigt för att Windows kan ju inte läsa ext.
Bilagor
Hur kan man se hur myckat som används av Ubuntu här?
Hur kan man se hur myckat som används av Ubuntu här?
Image1.jpg (100.95 KiB) Visad 2752 gånger
bozze

Inlägg av bozze »

Bild
Får be om ursäkt för att jag använt fel termer när jag skrivit i forumet, sen det blivit så stor diskution om just det.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

bozze skrev:Jag testade att köra komandot: df -h | grep "^/dev/" i terminalen det gav resultatet

/dev/loop0 17G 4,1G 12G 27% /
/dev/sda5 98G 18G 81G 18% /host
jag antar att detta menar att jag ska ha 12 GB ledigt i root partionen och 81 GB ledigt i hempartionen
Du har ingen separat hempartition. Däremot har du en partition som heter /host där det verkar ligga något.
Hem-katalogen ligger under din rot-partition (/dev/loop0).
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Enl bozzes skärmdump:
Det är ju fantastiskt att man kan köra Ubuntu under NTFS.
Eller kör du Ubuntu inifrån Windows?
bozze

Inlägg av bozze »

Nicki skrev:Enl bozzes skärmdump:
jag är som sagt ganska ny till Ubuntu, och tänkte inte på att man kanske skulle ha ett annat filsystem. kommer ubuntu fungera bättre om jag omformaterar den?
Jag kör inte Ubuntu genom windows.
Du har ingen separat hempartition. Däremot har du en partition som heter /host där det verkar ligga något.
Ser det hela konstigt ut? Borde jag fundera på en ominstallation? Gjorde jag något fel under installationen?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

>:D
ubot

Inlägg av ubot »

bozze skrev:
Nicki skrev:Enl bozzes skärmdump:
jag är som sagt ganska ny till Ubuntu, och tänkte inte på att man kanske skulle ha ett annat filsystem. kommer ubuntu fungera bättre om jag omformaterar den?
Jag kör inte Ubuntu genom windows.
Ser det hela konstigt ut? Borde jag fundera på en ominstallation? Gjorde jag något fel under installationen?
Det hala verkar väldigt konstigt tycker jag. Hur installerade du Ubuntu från början? Hur gjorde du för att skapa Ubuntu-partitionen?
bozze

Inlägg av bozze »

I samband med att jag installerade Windows så gjorde jag två partitoner. Sedan laddade jag ned Ubuntu från deras hemsida och helt enkelt dubbelklickade på filen.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

bozze skrev:I samband med att jag installerade Windows så gjorde jag två partitoner. Sedan laddade jag ned Ubuntu från deras hemsida och helt enkelt dubbelklickade på filen.
Fast Ubuntu laddade du väl hem som en ISO-fil? Brände du den till en skiva eller anslöt du den som en virtuell enhet? I vilket fall som helst låter det utifrån din beskrivning som att du startade installationen av Ubuntu inifrån Windows. Dvs. du hade loggat in i Windows innan du startade Ubuntu installationen?

Det skulle isåfall innebära att du gjort en Wubi installation, där du kör Windows och Ubuntu parallellt och där bägge använder samma partition(er). Det är dock inget fel på detta utan ofta ett bra sätt att bekanta sig med Ubuntu som nybörjare utan att riskera att man saboterar sin Windowsinstallation.

Om man trivs med Ubuntu (Många gör det, dock inte alla) kan man senare ge sig på att göra en ren Ubuntuinstallation på en egen partition som Windows inte har åtkomst till alternativt göra en ren installation helt utan Windows.

Det finns en mycket bra guide för hur man förbereder och partitionerar sin hårddisk för Ubuntu. Guiden är skriven och riktat till nybörjade på Ubuntu som vill testa något annat än Windows. Jag använde den själv, då jag skulle installera Ubuntu för första gången och jag tycker den är jättebra. Mer finns att läsa på följande adress

Mvh Nemo
ubot

Inlägg av ubot »

bozze skrev:I samband med att jag installerade Windows så gjorde jag två partitoner. Sedan laddade jag ned Ubuntu från deras hemsida och helt enkelt dubbelklickade på filen.
Jag tror också att du har installerat Ubuntu i Windows genom det som kallas Wubi. Normalt så bränner man iso-filen till en CD-skiva eller skapar ett bootbart USB-minne och startar sedan om datorn och ser då till att man bootar från CD-skivan eller USB-minnet. Då startar Ubuntus Live-skiva där man väljer att prova Ubuntu eller installera Ubuntu "på riktigt".
bozze

Inlägg av bozze »

Okej då så avinstallerar jag vad som visade sig vara Wubi, för att nu installera det riktiga Ubuntu. Kommer jag kunna använda den tomma partionen som jag gjorde i samband med windowsinstallationen? Som som jag förstått det så finns det även flera varianter av Ubuntu? Några rekomendationer?
ubot

Inlägg av ubot »

bozze skrev:Okej då så avinstallerar jag vad som visade sig vara Wubi, för att nu installera det riktiga Ubuntu. Kommer jag kunna använda den tomma partionen som jag gjorde i samband med windowsinstallationen? Som som jag förstått det så finns det även flera varianter av Ubuntu? Några rekomendationer?
Du kommer att se din tomma partition i Ubuntus partitionsredigerare, men enklast är nog om du raderar partitionen redan nu så du inte av misstag raderar din NTFS-partition med Windows från Ubuntus installationsprogram!

I ditt fall ska du ta Ubuntu Desktop Edition 10.04 LTS eller Ubuntu Desktop Edition 10.10 32-bitars eller 64-bitars beroende på vilken sorts processor du har.

Jag vet inte hur man kollar processortyp i Windows. Du kanske får använda CPU-Z eller vad programmet heter. Du kommer i CPU-Z att se processorns modellnummer om inte annat. Därefter får du googla på porocessorns nummer och "specifications" så brukar man få upp tillverkarens specifikationsblad någonstans i topp-10 i Googles sökresultat.

CPUID heter nog programmet numera. Jag tror det har bytt namn: http://www.cpuid.com/

Jag tror du klarar dig fint med 32-bitars Ubuntu som du laddar ner här: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
På samma sida (under punkt 2) hittar du en guide för hur du skapar ett bootbart USB-minne eller CD-skiva.
bozze

Inlägg av bozze »

Jag installerade om Ubuntu 10.04 från CD och allt fungerar nu bra. Tack till alla som hjälpt mig.
ubot

Inlägg av ubot »

Varsågod. :)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"