FSF skjuter sig i foten....

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

FSF skjuter sig i foten....

Inlägg av pun »

Uppflammad strid om att FSF lagt sig i att VLC har gjort en version av sitt populära program som då finns i Apples marknad.

Syndikerat hos Planet Gnome
http://opensourcetogo.blogspot.com/2010 ... -bang.html

Beskrivning:
http://caffeine.shugendo.org/2010/11/02 ... ot-worthy/

Förbannad VLC utvecklare... !!!
If I understand correctly, the FSF new policy is to blow up communities?
With those attitudes, do not wonder why people are moving away from Open
Source development and from the GPL licences...
http://mailman.videolan.org/pipermail/v ... 77504.html

RMS sympatisörer börjar bli klart bedrövliga i olika projekt :P
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: FSF skjuter sig i foten....

Inlägg av Katt »

Jag läste FSF sida av myntet http://www.fsf.org/news/blogs/licensing ... nforcement och om det är som de säger att Apples licens för program i app store gäller alla applikationerna, så är licenserna inkompatibla om jag tolkar dom rätt.

Här har vi Apples användaravtal: http://www.apple.com/legal/itunes/us/terms.html som referens. Jag orkar inte plöja igenom varken det eller GPLv2 så jag säger varken att det ena eller det andra är rätt. Om licenserna är inkompatibla så är de helt enkelt det. Om inte, så är det heller inte så mycket att gnälla om. Mycket FUD åt båda hållen, fast att Apple tog ner GNU Go av denna anledning verkar visa att de inte känner för o sitta i sandlådan och bråka om det.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Katt skrev: Jag orkar inte plöja igenom varken det eller GPLv2 så jag säger varken att det ena eller det andra är rätt. Om licenserna är inkompatibla så är de helt enkelt det. Om inte, så är det heller inte så mycket att gnälla om. Mycket FUD åt båda hållen, fast att Apple tog ner GNU Go av denna anledning verkar visa att de inte känner för o sitta i sandlådan och bråka om det.
Jo nu är det viktiga som Jean Baptiste uttrycker det inte vad som är helt rätt utan utmaningen är att FSF och RMS anhängarna stövlar in i olika projekt och klart saboterar.......

Nu är det inte första gången jag ser dessa talibaner störa projekt med sin "gallimatias" och förbannade renhet :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fast än så länge har inte FSF/Gnome gjort något jätteutspel mot Canonical/Ubuntu ang. Unity... Men har läst en del där om Canonical/Ubuntu's (Mark's?) syn på viss licensiering och annat om hur Ubuntu's övergång till Unity ev. kan skada Gnome, men hittills är det enskilda utvecklares åsikter snarare än nåt större, samordnat, från FSF och/eller Gnome...

Frågan är om/när det kommer... ::)

@Plun

Har FSF gjort nåt större utspel om Android?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Fast än så länge har inte FSF/Gnome gjort något jätteutspel mot Canonical/Ubuntu ang. Unity...
Du missar också poängen eftersom det handlar om att FSF och RMS-talibanerna går in i enskilda projekt med sina "bannor"..... :P

Det här får utvecklare att tappa sugen och istället bränna energin på sunkiga licensieringsdiskussioner.... :P

Nu finns det då mäktiga krafter som Google som ger blanka "faun" i GPLv3 och kör den "öppna vägen" inkl proprietära lösningar och det är framtiden.

Jag tror INTE FSF försöker sabotera för Android för det är redan för starkt.

Däremot så försöker då RMS köra sitt uttjatade resonemang även mot Andorid:

http://www.techworld.com.au/article/356 ... _stallman/

:P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:Fast än så länge har inte FSF/Gnome gjort något jätteutspel mot Canonical/Ubuntu ang. Unity...
Du missar också poängen eftersom det handlar om att FSF och RMS-talibanerna går in i enskilda projekt med sina "bannor"..... :P
Fast nä, hehe, för jag tänkte på Unity som ett projekt och detta ihop med Mark's impopulära åsikter om licensgrejerna samt att Gnome ligger under GNU som ligger under Stallman/FSF... (*)

Men visst ser jag skillnaden mellan det och att FSF blandar sig i VLC's business med utgångspunkt från att VLC är öppen kod och FSF anser då att allt sånt är deras business...

(*) Har du inte sett Vänner-avsnittet där Ross är otrogen och Joey säger att han måste hitta 'the trail', kopplingen mellan tjejen han varit med och sin flickvän? Same same but different... ;D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
(*) Har du inte sett Vänner-avsnittet där Ross är otrogen och Joey säger att han måste hitta 'the trail', kopplingen mellan tjejen han varit med och sin flickvän? Same same but different... ;D
Nope.... ;)

FSF och dess utsända liknar mer "Hannibal Lecter" typer som desperat ska rena världen från allt proprietär ondska ... :P

Verkar dessutom bli alltmer desperata.... :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:FSF och dess utsända liknar mer "Hannibal Lecter" typer som desperat ska rena världen från allt proprietär ondska ... :P
Och för att hålla mig kvar i TV-associationerna säger jag att dom då mer liknar 'Dexter' i den jämförelsen... ;D

Men det är ett otrevligt beteende helt klart och gagnar knappast öppen källkod nånstans... Läste också Stallmans uttalanden om Android och samma där, sjukt kontraproduktivt.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Som jag sa innan, licenserna är till fär att fylla en funktion. Vill man ge sig in i leken så får man även respektera det licenserna säger.
Med det sagt så håller jag likväl med dig Plun, det är lite "talibanfasoner" över hur man går till väga. Vill man ha spridning så hade det vart mycket enklare att kontakta Apple om att det möjligtvis kan finnas en licenskonflikt, och försöka komma överens om hur man skall lösa det. Jag har väldigt svårt för alla som ser världen i vitt och svart och enbart letar efter problem.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Katt skrev:Jag har väldigt svårt för alla som ser världen i vitt och svart och enbart letar efter problem.
Jo jag är själv en stor anhängare av öppen källkod och använder ogärna ordet GNU/Linux.

Enbart sorgligt att man angriper VLC som gjort stordåd med sin öppna applikation !!! :'(
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Jo jag är själv en stor anhängare av öppen källkod
Jag tror vi ser det rätt lika, du & jag, att det handlar om hur det främjar utveckling och idéer snarare än FOSS som nåt slags politiskt statement...

Och Android är ju 'beviset' på att det går att få ihop öppen kod med att tjäna pengar... Finns det nånting som växer och utvecklas så snabbt som Android och enheterna för OS'et?

Imo är det enda som matchar öppen kod Wikipedia, att göra information om 'allt' tillgängligt för 'alla'... Sånt som förändrar världen till det bättre! :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"