Funderar på Telenor mobilt, men undrar: fungerar det till Linux,
och fungerar Telenor Stay Connected?
Även säkerhet, är Linux säkrare än tex Windows mot folk som tar sig in
på Wireless?[LÖST]
Telenor mobilt
Telenor mobilt
Senast redigerad av 1 andy, redigerad totalt 13 gånger.
Re: Telenor mobilt
Jag tror inte att det är svårare att hacka wifi på Linux än på Windows. Det beror väl på vad man menar med hacka och hacka. Jag tänker på uppdrag Granskning och deras reportage om att hacka folks wifi-uppkopplingar. Det som utnyttjades i programmet var ju först och främst att folk använda WEP-nyckel för att skydda sitt wifi. WEP-nyckeln knäcker man på 1-5 min. Jag tror inte att ett wifi som använder den starkare krypteringstekniken WPA2 är svårare att hacka i Linux än i Windows. Jag menar, det är ju inte operativsystemet som gör wifi:t säkert i första hand, utan valet av "krypteringsnyckel". Däremot så finns det färre virus till Linux så risken att åka på något skumt virus/spionprogram/mask som utnyttjar din uppkoppling är generellt mindre om du använder Linux. Det finns ett par grundläggande steg i att säkra ett wifi (ej mobilt bredband):
1. Det är viktigt att inte använda routerns standardlösenord (som används för att komma åt routerns inställningar) utan att byta till ett nytt. Tänk på att ett starkt lösenord är minst 8 tecken och innehåller stora och små bokstäver samt specialtecken (t.ex. &, %, # m.m). Använd inte hela ord som förekommer i ordlistor/ordböcker. Det är också bra att stänga av funktionen för att logga in i routerns inställningar via fjärrinlognging (om det finns en sådan funktion så försök att stänga av den).
Det finns ett program till Ubuntu som genererar starka lösenord. Programmet heter apg och installeras med kommandot sudo apt-get install apg i Terminalen. Du genererar ett starkt lösenord genom att köra kommandot apg -m 10 -M LNSC i Terminalen efteråt. Vill du ha ett lösenord med 30 tecken så skriver du istället: apg -m 30 -M LNSC:
2. Byt ut nätverkets namn och lösenord som används för att koppla upp sig mot nätverket med t.ex. en laptop. Du avslöjar mindre om din router genom att byta ut namnet på nätverket (SSID) till ett fantasinamn, t.ex. byt ut ett nätverksnamn som "d-link" till "topsecret". Samma sak gäller här, dvs lösenordet ska innehålla MINST 8 tecken. Använd WPA2 kryptering och absolut INTE WEP.
PTS har en videoguide som går igenom grunderna i hur man säkrar ett wifi: http://www.pts.se/sv/Internet/Internets ... a-natverk/
Jag vet inte ett skvatt om stay connected. Aldrig hört talas om det så där kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Du måste skilja på mobilt bredband och vanligt trådlöst Internet. Mobilt bredband avvänder sig av mobilmasterna medan vanligt trådlöst Internet använder en router/kabelmodem i närheten som sedan skickar trafiken vidare. Säkerhetsriskerna gäller framförallt om du ansluter till ett öppet oskyddat nätverk på t.ex ett café, en skola eller så. Det är dock viktigt att ställa in hemnätverket enligt anvisningarna i PTS-videon också så inte någon annan använder din uppkoppling i smyg. Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för säkerheten när det gäller mobilt bredband. Går det att hacka en mobil bredbandsuppkoppling utan att bryta sig in hos mobiloperatörerna?
Om Telenors mobila bredband fungerar med Ubuntu eller inte beror mest på om Ubuntu har stöd för modemet, dvs om Ubuntu har drivrutiner som fungerar med modemet. Jag vet inte hur det är nu, men förut var det inga problem att använda Telenors modem med Ubuntu om man bara först installerade modeswitch-paketet. modeswitch-paketet gör så att Ubuntu använder modemet som ett modem och inte som ett USB-minne. Du får skriva vilket modem (namn och modellnummer) som du har om vi ska veta om modemet fungerar felfritt med Ubuntu eller inte. Så här installerar du modeswitch-paketet i Ubuntus Terminal:
Det blev mycket text det här. Jag hoppas att jag inte har rört till det. Någon annan får gärna rätta mig eller komplettera informationen om det är mer som behöver tilläggas.
Edit:
Jag vet att Telenor använde modemet E1750 förut. Det fungerade tillsammans med Ubuntu iaf. Det är viktigt att du kollar vilket modem du får till ditt abonnemang på mobilt bredband. Det är modemets namn och modellnummer som avgör om det fungerar i Ubuntu eller inte, dvs om Ubuntu har stöd för modemet. Telenors modem brukar vara ok (tror jag).
1. Det är viktigt att inte använda routerns standardlösenord (som används för att komma åt routerns inställningar) utan att byta till ett nytt. Tänk på att ett starkt lösenord är minst 8 tecken och innehåller stora och små bokstäver samt specialtecken (t.ex. &, %, # m.m). Använd inte hela ord som förekommer i ordlistor/ordböcker. Det är också bra att stänga av funktionen för att logga in i routerns inställningar via fjärrinlognging (om det finns en sådan funktion så försök att stänga av den).
Det finns ett program till Ubuntu som genererar starka lösenord. Programmet heter apg och installeras med kommandot sudo apt-get install apg i Terminalen. Du genererar ett starkt lösenord genom att köra kommandot apg -m 10 -M LNSC i Terminalen efteråt. Vill du ha ett lösenord med 30 tecken så skriver du istället: apg -m 30 -M LNSC:
Där har du några starka lösenord. Använd nu inte dessa utan skapa nya själv med apg!username@username-laptop:~$ apg -m 30 -M LNSC
phintunMion%OdJapofHelyokyeij7
awidheant7Quiemjiasvakaciacuj<
NecWuWithiagQuefcosWed0opCoic)
scypfenyepUtBevEukEnk9ofyeems|
EsposhyoselNitoc\quasJevTafUd0
ejcobOv8Knyishjiquaxbuaw3twoc;
2. Byt ut nätverkets namn och lösenord som används för att koppla upp sig mot nätverket med t.ex. en laptop. Du avslöjar mindre om din router genom att byta ut namnet på nätverket (SSID) till ett fantasinamn, t.ex. byt ut ett nätverksnamn som "d-link" till "topsecret". Samma sak gäller här, dvs lösenordet ska innehålla MINST 8 tecken. Använd WPA2 kryptering och absolut INTE WEP.
PTS har en videoguide som går igenom grunderna i hur man säkrar ett wifi: http://www.pts.se/sv/Internet/Internets ... a-natverk/
Jag vet inte ett skvatt om stay connected. Aldrig hört talas om det så där kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Du måste skilja på mobilt bredband och vanligt trådlöst Internet. Mobilt bredband avvänder sig av mobilmasterna medan vanligt trådlöst Internet använder en router/kabelmodem i närheten som sedan skickar trafiken vidare. Säkerhetsriskerna gäller framförallt om du ansluter till ett öppet oskyddat nätverk på t.ex ett café, en skola eller så. Det är dock viktigt att ställa in hemnätverket enligt anvisningarna i PTS-videon också så inte någon annan använder din uppkoppling i smyg. Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för säkerheten när det gäller mobilt bredband. Går det att hacka en mobil bredbandsuppkoppling utan att bryta sig in hos mobiloperatörerna?
Om Telenors mobila bredband fungerar med Ubuntu eller inte beror mest på om Ubuntu har stöd för modemet, dvs om Ubuntu har drivrutiner som fungerar med modemet. Jag vet inte hur det är nu, men förut var det inga problem att använda Telenors modem med Ubuntu om man bara först installerade modeswitch-paketet. modeswitch-paketet gör så att Ubuntu använder modemet som ett modem och inte som ett USB-minne. Du får skriva vilket modem (namn och modellnummer) som du har om vi ska veta om modemet fungerar felfritt med Ubuntu eller inte. Så här installerar du modeswitch-paketet i Ubuntus Terminal:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install usb-modeswitch
Edit:
Jag vet att Telenor använde modemet E1750 förut. Det fungerade tillsammans med Ubuntu iaf. Det är viktigt att du kollar vilket modem du får till ditt abonnemang på mobilt bredband. Det är modemets namn och modellnummer som avgör om det fungerar i Ubuntu eller inte, dvs om Ubuntu har stöd för modemet. Telenors modem brukar vara ok (tror jag).

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Funkar bra med det modemet, kör med det själv.
om inte usb-modeswitch är installerat från början så är det de enda som behövs.
om inte usb-modeswitch är installerat från början så är det de enda som behövs.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ang lösenord så är ett trix - även om det ju är känt och med det inte helt säkert - att använda ord men byta bokstäver mot tecken/siffror. Men det är betydligt säkrare än 'vanliga' ord men viktigt, mycket enklare att komma ihåg. Ex,
Ballerina: &a11€r!N@
Fotsalt: f0T$a£t
Sen är det ju säkrare ju längre o.s.v...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Tänk om någon hacker byter ut s mot $ och l mot £ osv då för varje ord hackern testar? Då blir ju lösenordet inte så starkt. :Sfarmfield skrev:Ang lösenord så är ett trix - även om det ju är känt och med det inte helt säkert - att använda ord men byta bokstäver mot tecken/siffror. Men det är betydligt säkrare än 'vanliga' ord men viktigt, mycket enklare att komma ihåg. Ex,
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eh, nä, men jag skrev ju det också. Men det innebär iaf fler alternativ per 'bokstav' i ett ord. Troligtvis testar man 'Fotsalt' innan ' f0T$a£t' typ...ubot skrev:Tänk om någon hacker byter ut s mot $ och l mot £ osv då för varje ord hackern testar? Då blir ju lösenordet inte så starkt. :Sfarmfield skrev:Ang lösenord så är ett trix - även om det ju är känt och med det inte helt säkert - att använda ord men byta bokstäver mot tecken/siffror. Men det är betydligt säkrare än 'vanliga' ord men viktigt, mycket enklare att komma ihåg. Ex,
Säkerhet är ju en avvägningsfråga... Jag kör själv en kombination av 'trix' där ovanstående är ett, varianter av det i olika situationer/platser ett annat. Men jag glömmer aldrig 'basen'.
Väljer jag å andra sidan ett sjukt starkt lösenord och använder det överallt så räcker det att det kommer ut på ett ställe så är jag körd överallt... Och glömmer jag det är jag också körd överallt.
Och har jag 10 olika är chansen större att jag glömmer ett av dom. Ännu värre om jag har 10 olika riktigt starka.
Avvägningsfråga alltså.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<