Förmindska skrivbordet... Nvidia Pc till TV

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Samber

Förmindska skrivbordet... Nvidia Pc till TV

Inlägg av Samber »

Jag har kopplat min PC till en plasma TV (via DVI till HDMI). MItt problem är att att skrivbordet är större än skärmytan. Det spelar ingen roll om jag ställer ner eller upp upplösningen, skrivbordet är alltid för stort.

I windows var detta enkelt att fixa, jag gick in i Nvidias controll center och där fanns det ett alternativ att förmindska/kalibrera bilden, man drog i ett reglage för bredd och ett för höjden, sen såg allt bra ut.

I Ubuntu och "nvidia x server settings" hittar jag inte detta alternativ, hur ska jag göra??

Grafikkortet är ett Nvidia Geforce 5500fx
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Förmindska skrivbordet... Nvidia Pc till TV

Inlägg av farmfield »

Hehe, du har den i Ubuntu också, dock har dom benämnt den på mest användarvänliga sätt dom kunnat: "Overscan Compensation"

Och du hittar den under Nvidia Xserver Settings -> GPU 0 -> TV-0 -> Overscan Compensation

Namnet på din TV där kanske diffar, men troligtvis som ovan. Men du hittar det nog.

Och håll med om att du skäms nu, för det var väl logiskt? ;D ;)
Samber

Inlägg av Samber »

Hmmm...användarvänligt, ja vi säger väl det ;-) Ok ska testa när jag kommer hem, återkommer med hur det gick! Tack för svaret!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Here we go again... Det här har jag stora problem med. Det beror på att det inte finns någon overscan-kompensationsinställning i min kompis moderkorts integrerade grafikkort i Ubuntu. :( Nåja, om du inte får overscan-inställningarna att fungera i nVidias kontrollcenter i Ubuntu (tydligen bara vissa drivrutiner/grafikkort som har stöd för det) så är ett tips att använda XBMC när du kör ut bilden på TV:n. XBMC har en inställning i programmet som gör att det går att skala om bilden så den ligger rätt på TV:n. Det här är en lösning som jag själv har använt på en TV när overscan inte har gått att kompensera i grafikkortets inställningar i Ubuntu. Du kommer inte att kunna ha Ubuntus Skrivbord, men du kommer åt fotografier, musik och video på din TV utan att bilden ligger fel på TV. Ett alternativ är att skapa en XBMC-användare och automatiskt starta XBMc och skicka bilden till TV:n när XBMC-användaren loggar in. Smidigt? Nej. Fungerar? Ja.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"