Strul med mbr på 10.10 nyinstallation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
anderski
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Strul med mbr på 10.10 nyinstallation

Inlägg av anderski »

Tjena,
Installerade 10.10 från scratch förra helgen då jag ville ha ext4, samtidigt uppgraderade jag med Intels x25V 40Gb ssd, riktigt najs!

men grub2 la master boot record på ming 500Gb datadisk med ext3! Fast jag valde ny disk och ssd disken, men då skulle ubuntu envisas med att välja gamla data disken.. valde bort den, men likt förbannat hamnar mbr på "fel" disk
Varför då ?
Ganska b tycker jag, inte så svårt att fixa med ggrub, när jag väl kom på det.. :-[
Är detta en grub2 bugg ??

Gjorde så här för att fixa mbr på ssd'n som är min / disk.
(hitta massa inlägg att man ska göra detta, men inte hur så bifogar detta)
Boota på installations cd'n
montera root disken , i mitt fall enligt nedan
sudo mount /dev/sdb1 /mnt
sudo grub-install /dev/sdb1 --root-directory=/mnt

Annars tycker jag 10.10 funkar bra, bootar snabbt och rockar super najs med os:et på ssd'n
Bra pris på denna "lilla" ssd också läshastighet 213 Mb/s access tdl 0.2 ms!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Strul med mbr på 10.10 nyinstallation

Inlägg av ubot »

Det här låter som samma problem som inträffade när jag försökte installera Ubuntu på ett USB-minne. Då gjorde Ubuntu samma sak, Grub hamnade på en annan partition än USB-minnet. Jag tycker att jag känner igen din lösning med grub-install --root-directory. :(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nix, det är ingen bugg om jag förstår dig rätt.

När det gäller fasta diskar så installeras mbr som default på den första disken,dvs i sda:s bootsektor. I ditt fall är detta din 500GB-disk.

Om du velat installera mbr på din ssd-disk (sdb) så hade du det separata valet under installationen. Men samtidigt med detta så måste du då även gå in i bios och ändra bootordningen (sdb före sda) för att få datorn att boota upp från sdb eftersom din sda-disk ju är bootbar! Nu funkar det ju ändå så länge som sda-disken sitter i eller så länge som du inte skriver över mbr på sda.

Du skriver sen att du monterade ssd-disken mot /mnt, men sen att du skrev in "mbr" på sdb1. Detta gör ju inte din sdb-disk bootbar vilket innebär att du fortfarande bootar upp från sda-diskens mbr.

Du skulle alltså ha skrivit in mbr på /dev/sdb, dvs med kommandot

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sdb --root-directory=/mnt
anderski
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av anderski »

Nej, jag hade inte det valet alls när jag valde att installera på ny hel disk. Allting skedde då automagiskt.
Testade ett antal ggr..

Man kunde ju välja att partionera själv, men den menyn var ju sjukt ointuitiv då..
Och ville inte skriva över befintliga diskar av misstag då.

jag skrev fel givetvis körde jag sudo grub-install /dev/sdb --root-directory=/mnt
och inget annat sen körde jag fdisk /dev/sdb för att sätta boot flaggan på ssd disken också.
och bootar nu på ssd'n, som jag har först i bios numera.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

anderski skrev:Nej, jag hade inte det valet alls när jag valde att installera på ny hel disk. Allting skedde då automagiskt.
Testade ett antal ggr..
Jodå, den finns men kanske inte heller intiutivt som en "pop-down"-meny.
anderski skrev:jag skrev fel givetvis körde jag sudo grub-install /dev/sdb --root-directory=/mnt
och inget annat sen körde jag fdisk /dev/sdb för att sätta boot flaggan på ssd disken också.
och bootar nu på ssd'n, som jag har först i bios numera.
Då så blev det rätt ändå ;)
Bootflaggan används dock inte i Linuxvärden utan är en kvarleva från Windows.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"