Hårddisk
Hårddisk
Hej jag är ny till Ubuntu och har nu stött på ett problem.
Jag kör Ubuntu 10.04 på en partition på 100gb och windows xp på en annan partion. När jag kollar på min ubuntu partion via windows, så ser jag klart och tydligt 86 gb ledigt minne. men när jag är inne i ubuntu så står det att jag endast har 12 gb ledigt minne.
Jag kör Ubuntu 10.04 på en partition på 100gb och windows xp på en annan partion. När jag kollar på min ubuntu partion via windows, så ser jag klart och tydligt 86 gb ledigt minne. men när jag är inne i ubuntu så står det att jag endast har 12 gb ledigt minne.
Re: Hårddisk
Hej och välkommen!
Får se om jag förstått din fråga rätt: Enligt ubuntu har ubuntu bara 12 GB ledigt på hårdisken (inte "minne")?
Var kollar du detta? I filhanteraren Nautilus i ubuntu?
Får se om jag förstått din fråga rätt: Enligt ubuntu har ubuntu bara 12 GB ledigt på hårdisken (inte "minne")?
Var kollar du detta? I filhanteraren Nautilus i ubuntu?
Jag pratar om sekundärminne.
Jag går in under den här datorn, eller vad det nu heter i ubuntu, sen högerklickar jag på hårddisken som jag installerat ubuntu på. Jag såg även detta när jag skulle installera ett program som krävde 12,4 gb ledigt minne, och då hade jag tydligen inte så mycket.
Jag går in under den här datorn, eller vad det nu heter i ubuntu, sen högerklickar jag på hårddisken som jag installerat ubuntu på. Jag såg även detta när jag skulle installera ett program som krävde 12,4 gb ledigt minne, och då hade jag tydligen inte så mycket.
Nu kanske jag ar way off, men ett program brukar normalt anvanda max en tusendel av det du anger. 12 GB? tycker 1.2 Mb ar rimligare, darfor ar jag inte helt overtygad om att jag fattat problembeskrivningen.
Sa vitt jag vet finns det inga program som kraver varken 12 GB i minne eller i harddisk?
Sa vitt jag vet finns det inga program som kraver varken 12 GB i minne eller i harddisk?
programmet är world of warcraft
det drar 12.4 gb
edit: finns program som tar upp åt 30 gb om du letar lite

Du snackar om ledigt utrymme på hårddisken, inte RAM-minne. Det finns inga normala program som drar 30GB i RAM-minne.bozze skrev:programmet är world of warcraftdet drar 12.4 gb

Kör det här kommandot i Terminalen så ser du hur mycket utrymme som finns på partitionen där Ubuntu är installerat. Procenten är hur mycket som används:
Kod: Markera allt
df -h | grep "^/dev/"
Det betyder alltså att på partitionen där monteringspunkten är / (rooten) så har jag använt 76% av totalt 116GB. Jag har 27GB ledigt och använder 83GB av min partition med Ubuntu på. Varför 83+27 blir 110 och inte 116 vet jag inte. Någon? :S/dev/sda6 116G 83G 27G 76% /
Kör med kommandot df -h bara så får du lite mer output, bla så får du med rubrikerna också.
jag ska börja detta inlägg med exakt samma mening som ett tidigare inlägg
"Jag pratar om sekundärminne"
och tack för hjälpen, återkommer senare
"Jag pratar om sekundärminne"
och tack för hjälpen, återkommer senare

Hej!
Den troligaste orsaken är att de 12 gb ledigt minne i Ubuntu gäller för root partitionen. Du har även en home partition som troligen har betydligt mer minne ledigt, därav anledningen att du får olika värden beroende på om du tittar från Ubuntu eller från Windows.
Så här ser det ut på min maskin
Vad gäller definitionen på minne, så har du helt rätt i din beskrivning. Ledigt minne är ett korrekt begrepp oavsett om vi pratar om primärminne (RAM) eller sekundärminne (Hårddiskar etc.). Det är dock vanligt att man använder begreppet ledigt utrymme som ubot påpekade.
Mvh Nemo
Då har du kommit till rätt ställe, för i detta forum finns det gott om problemlösare.bozze skrev:Hej jag är ny till Ubuntu och har nu stött på ett problem.
Utifrån din beskrivning tolkar jag det som att du tittat på hur stort ledigt minne som hårddisken har och den är 12 gb i Ubuntu, medan det från Windows visas som 86 gb ledigt minne.bozze skrev:Jag kör Ubuntu 10.04 på en partition på 100gb och windows xp på en annan partion. När jag kollar på min ubuntu partion via windows, så ser jag klart och tydligt 86 gb ledigt minne. men när jag är inne i ubuntu så står det att jag endast har 12 gb ledigt minne.
Den troligaste orsaken är att de 12 gb ledigt minne i Ubuntu gäller för root partitionen. Du har även en home partition som troligen har betydligt mer minne ledigt, därav anledningen att du får olika värden beroende på om du tittar från Ubuntu eller från Windows.
Så här ser det ut på min maskin
Kod: Markera allt
nemo@laptop:~$ df -h | grep "^/dev/"
/dev/sda1 9,9G 3,6G 5,8G 39% /
/dev/sda2 99G 21G 73G 23% /home
nemo@laptop:~$
Mvh Nemo
Det är inte varje dag man hör ordet sekundärminne, men rätt ska ju vara rätt så jag backar på den punkten.
Jag testade att köra komandot: df -h | grep "^/dev/" i terminalen det gav resultatet
/dev/loop0 17G 4,1G 12G 27% /
/dev/sda5 98G 18G 81G 18% /host
jag antar att detta menar att jag ska ha 12 GB ledigt i root partionen och 81 GB ledigt i hempartionen
Men då undrar jag varför min dator försöker installera i rooten och inte i hempartionen, kan detta ha något att göra med att jag installerar via wine?
varför ser jag inte hempartionen under Dator menyn? jag ser bara min windowspartion och en partion med 12 GB ledigt.
/dev/loop0 17G 4,1G 12G 27% /
/dev/sda5 98G 18G 81G 18% /host
jag antar att detta menar att jag ska ha 12 GB ledigt i root partionen och 81 GB ledigt i hempartionen
Men då undrar jag varför min dator försöker installera i rooten och inte i hempartionen, kan detta ha något att göra med att jag installerar via wine?
varför ser jag inte hempartionen under Dator menyn? jag ser bara min windowspartion och en partion med 12 GB ledigt.
Tja, du har 81GB ledigt vad jag förstår. Om du har installerat Ubuntu som vanligt så ligger Hemkatalogen på samma partition som systemet och då växer Hempartitionen obegränsat till mer eller mindre hela hårddisken är använd. Jag TROR att installetade program i Wine normalt hamnar under .wine i Hemkatalogen och inte "globalt" i hela systemet.
Jag vet inte om jag är lite segtänkt eller så, men jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan se min hempartion och inte heller hur jag väljer att installera på den.
Om du öppnar Nautilus (filbläddraren) och backar ett steg så du går ur Hemkatalogen och står i /home/ så ska du se din Hemkatalog där som en katalog. Högerklicka på Hemkatalogen och välj Egenskaper/Properties. Därefter ska du se hur mycket utrymme som används och hur mycket utrymme som är ledigt. Jag tror utrymmet som är ledigt är samma som utrymme som är ledigt under rooten OM du har lagt Hemkatalogen på samma partition som filsystemet, dvs /.bozze skrev:Jag vet inte om jag är lite segtänkt eller så, men jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan se min hempartion och inte heller hur jag väljer att installera på den.
När jag installerar Spotify i Wine på ett system med flera användare så hamnar Spotify enbart under användaren som jag är inloggad som när jag installerar Spotify oavsett om jag är inloggad som en användare med sudo-rättigheter eller inte. Jag tror därför att ett program som installeras i Wine i Ubuntu automatiskt hamnar i användarens Hemkatalog. Jag är lite osäker på om det alltid är så men för mig var det så när jag installerade Spotify. Kanske måste man installera utan sudo(?) för att Spotify enbart ska hamn i användarens Hemkatalog och inte någon annanstans. Någon som vet säkert?
- Nicki
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur kan Windows se hur mycket som är ledigt i en Linux partition? Borde inte den vara okänd enhet för Windows?bozze skrev:Hej jag är ny till Ubuntu och har nu stött på ett problem.
Jag skapade en partition i windows, och döpte den till Ubuntu. Sedan installerade Ubuntu på den partionen. Genom att högerklicka och gå in på egenskaper på Ubuntu partionen kan jag se hur mycket utrymme som finns kvar på den.
- Nicki
Du kan väl inte se i Windows vad som finns på Ubuntu partitionen?bozze skrev:Jag skapade en partition i windows, och döpte den till Ubuntu. Sedan installerade Ubuntu på den partionen. Genom att högerklicka och gå in på egenskaper på Ubuntu partionen kan jag se hur mycket utrymme som finns kvar på den.
- Nicki
För att inte röra ihop det så använd de termer som är vedertagna praxis:
Ledigt utrymme = avser ledig utrymme på disk eller liknande lagringsmedia.
Ledigt minne = avser icke upptaget utrymme i RAM.
Man kan inte ha ledigt minne på hårddisken och inte ledigt utrymme i RAM.
I hjärnan har man ledigt minne men i fickan har man ledigt utrymme.
Ledigt utrymme = avser ledig utrymme på disk eller liknande lagringsmedia.
Ledigt minne = avser icke upptaget utrymme i RAM.
Man kan inte ha ledigt minne på hårddisken och inte ledigt utrymme i RAM.
I hjärnan har man ledigt minne men i fickan har man ledigt utrymme.

Jag kan inte se vad som är på den, men jag kan däremot se hur mycket som används av partionenNicki skrev:Du kan väl inte se i Windows vad som finns på Ubuntu partitionen?bozze skrev:Jag skapade en partition i windows, och döpte den till Ubuntu. Sedan installerade Ubuntu på den partionen. Genom att högerklicka och gå in på egenskaper på Ubuntu partionen kan jag se hur mycket utrymme som finns kvar på den.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
För er som retar sig på det här med vad som är 'minne' eller inte så var den svenska ADB-terminologin tidigare 'arbetsminne' ( för RAM) och 'sekundärminne' (för lagringsutrymme, då FDD, nu HDD).
Här ser ni t.ex. sekundärminnet till höger om datorn.

Här ser ni t.ex. sekundärminnet till höger om datorn.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Nicki
Tack för det farmfield.
Det är första gången under alla mina år som jag stött på "sekundärminne".
Tycker att vi skall hålla oss till termer som de flesta använder för att inte röra till det i onödan.
Det är första gången under alla mina år som jag stött på "sekundärminne".
Tycker att vi skall hålla oss till termer som de flesta använder för att inte röra till det i onödan.