Inget ljud i Impress

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inget ljud i Impress

Inlägg av Nicki »

Jag har några Powerpoint presentationer som är gjorda i Windows. Då fungerade ljudet i presentationerna. Men när jag öppnar dem i Impress så hörs inget ljud. Har inga problem med ljudet i övriga program. ???
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Inget ljud i Impress

Inlägg av TicToc »

Var finns ljudfilerna?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

I den ena presentationen ligger ljudfilerna som wav utanför. I de två andra är ljudfilerna inbäddade. En av de sista två kan jag höra ljudet. Alla 3 fungerar i Windows.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Har du kvar originalljuden till de som är inbäddade? Kan du spela upp dem separat i Ubuntu?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Nej, jag har inget mer än .pps filen. Inget annat. Och det finns inget ljud. Men om jag bootar om till Windows så finns det ljud.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Har du ljud om du använder Impress i Windows?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Vet ej. Har inte OpenOffice i Windows. Jag har bara dualboot i en dator och måste få det att fungera i den bärbara som bara har Ubuntu.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Då har jag tyvärr inte någon mer idé än att googla. Det som hade varit intressant att veta var om problemet ligger i Impress eller i Impress i Ubuntu.

Hoppas du får till det.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag tror problemet ligger i att det är PowerPointfiler. Impress är inte 100% kompatibelt med PowerPoint.
Ljud är ett problemområde. Impress klarar inte av att bädda in ljud i filer utan måste länka och hämta ljud från originalfiler. Sannolikt är det dessa länkar som brutits eller inte fungerar.
Det du skulle kunna testa är att lägga in ljudet på nytt, om du har tillgång till ljudfilerna. När du sedan kör presentationen i Impress måste du ha med ljudfilerna. Lättast är att man lägger dem i samma mapp som presentationen och tar med mappen.
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Tack Pavel. Utförligt svar. Men en del presentationer funkar och andra inte trots inbäddat ljud. Kör jag sen PowerPoint Viewer i Wine så kan en del andra börja funka men inte alla. Har en som har wav filer utanför i samma mapp men den funkar inte i något fall, bara i Windows.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag antar att olika resultat beror på hur PowerPointfilerna är gjorda och hur ljuden bäddats in/länkats till dem. Åratal sedan jag använde PowerPoint så jag kan inte vägleda dig för hur man bäst gör ljudfiler kompatibla med OOo. Som sagt, Impress ger inte 100% kompatibilitet med PowerPoint och ljud är ett problemområde i Impress.
Generellt brukar MP3 vara det bästa ljudformatet att arbeta med i Impress. Då gäller det att man har codecs i Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"